دانشگاه‌های علوم پزشکی پارک علم و فناوری راه‌اندازی کنند

 به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر محمدرضا منظم رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان این مطلب، گفت: در اساسنامه پیشین تنها کلان مناطق آمایشی می توانستند پارک علم و فناوری سلامت راه اندازی کنند و به این ترتیب حداکثر تعداد پارک ها محدود به ۱۲ کلان منطقه موجود بود. بنا به تقاضای دانشگاه‌ها و همینطور شرکت‌های فعال و محصولات تولیدی در جلسه کمیته فنی پارک های علم و فناوری سلامت اساسنامه مورد بازنگری قرار گرفت و به موجب آن فضا برای دانشگاه‌هایی که ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پارک دارند فراهم شده است.

ریس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در زنجیره نوآوری و فناوری در وزارت بهداشت زیرساخت های تجاری‌سازی مانند مراکز نوآوری، مرکز رشد و پارک های علم و فناوری ایجاد شده است، گفت: نهایت تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا هم محصولات بیشتری تولید کنیم و هم کیفیت محصولات را افزایش دهیم. در نگاه کمی یکی از افق های تعیین شده افزایش دو برابری شرکت های دانش بنیان از نگاه کیفی افزایش محصولات تولیدی این شرکت ها تعیین شده است.

منظم با اشاره به حداقل معیارهایی که برای راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شده است گفت: حداقل تعداد شرکت، محصول، ویژگی های زیر ساختی مانند زمین، فضای استقرار، منابع مالی و مشارکت منطقه‌ای از نظر همکاری استانداری و شهرداری و امور شهرسازی‌ها ضروریست.

در اساسنامه جدید نگاه بر توانمندی زیرساخت و ظرفیت فنی است

وی با اعلام اینکه پارک‌های قبلی که با رویکرد کلان منطقه شکل گرفتند به فعالیت خود ادامه خواهند داد فقط در بازه‌های زمانی مشخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: اگر پارک علم و فناوری در حوزه سلامت نتواند سه سال متوالی ضوابط و معیارهای تعیین شده را در ارزیابی ها محقق کند پس از دریافت تذکر، لغو مجوز خواهد شد.

منظم تاکید کرد: به دنبال این هستیم که ظرفیت راه‌اندازی پارک علم و فناوری حوزه سلامت در اختیار دانشگاه‌هایی قرار بگیرد که توانمندی، زیرساخت، ظرفیت فنی و انگیزه کافی در این حوزه را داشته باشند.

موافقت اولیه برای راه اندازی پارک علم وفناوری سلامت زاهدان

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نخستین مجوز پارک علم و فناوری حوزه سلامت را بر مبنای مدل جدید از کمیته فنی پارک‌ها در دفتر توسعه فناوری سلامت دریافت کرده است.

وی در ادامه به تغییرات اساسنامه جدید اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در صورت دریافت مجوز با تصویب اعضای هیات امنا اساسنامه خود را با اتکا به شرایط بومی منطقه تدوین و مصوب کنند و پس از تایید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اساسنامه اختصاصی آنها جهت دریافت موافقت اصولی به شورای گسترش ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری سلامت به سه دسته نوپا در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم خواهد شد، گفت: این دسته بندی جهت ایجاد پارک‌ها برای تسهیل در راه‌اندازی و شروع به فعالیت بر مبنانی توان بالقوه دانشگاه‌هاست. پارک نوپا پس از راه‌اندازی در بازه زمانی مشخص ارزیابی‌ خواهد شد و اگر مسجل شود که حایز توانایی‌های لازم است جهت دریافت موافقت اصولی به شورای گسترش ارائه می شود و پس از آن امتیازات یک پارک علم و فناوری سلامت را دریافت می‌کند. در حال حاضر ۱۳ پارک از اساسنامه مبتنی بر کلان مناطق داریم و با تایید مجوز پارک دانشگاه آزاد زاهدان در کمیته فنی بالغ بر ۱۴ پارک علم و فناوری در حوزه سلامت داریم.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *