ناخن‌ها رازهای سلامتی‌ را فاش می کنند

بی‌رنگی ناخن‌ها که به آن لوکونیکیا می‌گویند عارضه‌ای است که در آن ناخن‌ها تا حدودی یا به طور کامل رنگ‌پریده می‌شود. رنگ‌پریدگی ناخن می‌تواند نتیجه‌ی چند عامل مانند ضربه، کم‌خونی، کمبود مواد مغذی، بیماری کلیوی و قلبی یا حتی مسمومیت باشد.

سفیدی ناخن

اگر ناخن‌ها بیشتر سفیدند و کناره‌های تیره‌تر دارند می‌تواند علامت مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این وضعیت انگشت‌ها ممکن است به زردی هم بزنند که علامت دیگری از مشکل کبد است.

زردی ناخن

یکی از معمول‌ترین علت‌های زردی ناخن‌ها، عفونت قارچی است. با تشدید عفونت، بستر ناخن ممکن است جمع شود و ناخن‌ها ممکن است ضخیم و تکه شود. در مواردی نادر، زردی ناخن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک عارضه‌ی جدی‌تر مانند بیماری تیروئید، بیماری ریه، دیابت یا پسوریازیس باشد.

کبودی ناخن

ناخن‌هایی که به کبودی یا بنفش می‌زنند به این معنی‌اند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این علامت نشانگر مشکل ریه مانند امفیزم است. بعضی از مشکلات قلبی هم می‌توانند با کبودی ناخن مرتبط باشند.

چروک خوردن ناخن

اگر سطح ناخن چروک بخورد یا گود بیفتد می‌تواند علامت پسوریازیس یا آرتریت التهابی باشد. بدرنگ شدن ناخن نیز در این وضعیت شایع است: پوست زیر ناخن می‌تواند قرمز یا قهوه‌ای به نظر برسد.

ترک خوردن یا خورد شدن ناخن

ناخن‌های خشک و شکننده که همواره ترک می‌خورند یا خُرد می‌شوند با بیماری تیروئید ارتباط دارند. ترک خوردن و خُرد شدن ناخن همراه با زردی به احتمال زیاد ناشی از یک عفونت قارچی است.

تورم پوست پایین ناخن

پارونیشیای مزمن عارضه‌ای است که باعث التهاب، قرمزی، حساسیت و تورم پوست پایین ناخن و بافت‌های اطراف آن می‌شود. این عارضه به طور معمول حاصل محرک‌ها یا آلرژن‌هاست؛ اما می‌تواند ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکانز، دیگر عفونت‌ها یا پسوریازیس هم باشد.
برای درمان به طور معمول از استروئیدهای موضعی استفاده می‌شود.

خطوط تیره زیر ناخن

این تغییر رنگ ناخن ملانونیشیا نام دارد و در اثر رنگدانه ملانین ایجاد می‌شود. این عارضه چند دلیل از جمله سرطان پوست، عفونت و یا آسیب می‌تواند داشته باشد.

تحلیل رفتگی ناخن

جویدن ناخن ممکن است چیزی بیشتر از یک عادت کهنه نباشد؛ اما در برخی موارد علامت اضطراب مداوم است که نیاز به درمان دارد. جویدن ناخن یا کندن آن نیز با اختلال وسواس مرتبط است. اگر نمی‌توانید این عادت را متوقف کنید، با پزشک مشورت کنید.

قاشقی شدن ناخن

ناخن‌های نرمی که در قسمت وسط فرورفتگی دارند و شبیه قاشق شده‌اند می‌توانند علامت مشکلی در میزان آهن بدن باشند، حالا یا بدنتان آهن کافی دریافت نمی‌کند یا آهن زیادی ذخیره می‌کند، عارضه‌ای که به آن هموکروماتوز می‌گویند.

خطوط افقی روی ناخن

اگر خطوط افقی روی ناخن ظاهر شوند می‌تواند نشانه‌ی این باشند که یک بیماری جدی دارید یا آسیبی دیده‌اید و یا شوکی به سیستمتان وارد شده که باعث شده است رشد ناخن به طور موقت متوقف شود. این خطوط «خطوط بیو» نام دارند و می‌تواند علامت دیابت کنترل نشده یا نتیجه‌ی درمان سرطان یا قرار گرفتن در معرض دمای سرد در افرادی که بیماری رینود دارند نیز باشد.

هرچند تغییرات ناخن با خیلی از بیماری‌ها مرتبط اند اما این تغییرات به ندرت نخستین علامت‌ هستند. خیلی از ناهنجاری‌های ناخن خطری ندارند، به عنوان نمونه هر کسی که سفیدی ناخن دارد هپاتیت ندارد. اگر تردیدی مربوط به ظاهر ناخن خود دارید با پزشک مشورت کنید.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *