تماشای پورن منبع آسیب های فردی و اجتماعی

به نقل از بی بی سی فیوچر چیزهای کمی واقعا جهانی هستند. اما در حالی که مردم در سراسر جهان به زبان های مختلف صحبت می کنند، غذاهای مختلف می خورند و حتی احساسات متفاوتی را احساس می کنند، میلیون ها نفر در سراسر جهان فیلم های پورن را تماشا می کنند. علیرغم مصرف گسترده، پورن به عنوان منبع آسیب های جامعه شناخته می شود. حتی توسط سیاستمداران در یوتا به عنوان یک خطر برای سلامت عمومی شناخته شده است.

پورن در چند دهه گذشته به دلیل در دسترس بودن اینترنت و اتصالات وب سریعتر تغییر کرده است. . واقعیت مجازی را در نظر بگیرید. در اوایل سال جاری، محققان دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا اشاره کردند که VR تجربه پورن را از ناظر به شخصیت اصلی تغییر می دهد. آنها هشدار دادند که این پتانسیل می تواند مرز بین واقعیت و خیال را از بین ببرد، شاید به روابط آسیب برساند و رفتارهای مضر را تشویق کند.

اما شواهد واقعاً در مورد اینکه چگونه پورن ممکن است بر مردم تأثیر بگذارد یا نه، چه می گوید؟ آیا تحقیق می تواند پاسخی ارائه دهد؟ حقیقت این است که مطالعه این سوال برای دانشمندان دشوار است. ماهیت پورن حکم می‌کند که محققان یا باید به افرادی که عادت‌های پورن‌شان را خودشان گزارش می‌دهند تکیه کنند یا آن را در محیط‌های آزمایشگاهی که غیرطبیعی هستند به آنها نشان دهند. (و بدون شک، کمی بی دست و پا، بیش از حد.)

در این مقاله آنچه که محققان تاکنون بررسی کرده اند و نتایجی که دریافته اند را مرور میکنیم :

پورن باعث عادی سازی و تحریک اعمال تجاوز و خشونت جنسی می شود

سوال اساسی پیرامون پورن این است که آیا این پورن قدرت تشویق، عادی سازی یا حتی تحریک اعمال تجاوز جنسی و خشونت جنسی را دارد یا خیر.

این امکان برای چندین دهه مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال، در دهه 1970، برل کوچینسکی، استاد جرم شناسی در دانشگاه کپنهاگ، جرایم جنسی را در دانمارک، سوئد و آلمان اندازه گیری کرد، زیرا آنها پورن را در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 قانونی کردند. او هیچ ارتباطی بین افزایش جرم و جرم زدایی پیدا نکرد – و در واقع، برخی از انواع جرایم جنسی در این دوره کاهش یافتند، از جمله تجاوز جنسی و کودک آزاری.

در سال 1995، یک متاآنالیز از 24 مطالعه، که شامل بیش از 4 هزار شرکت‌کننده بود، میانگین همبستگی بین استفاده از پورن و باورهایی که مردم در مورد تجاوز و تجاوز جنسی دارند اندازه‌گیری کردند. همه این مطالعات از مقیاس “افسانه تجاوز جنسی” استفاده کردند، که باورهای افراد را با درخواست از آنها برای ارزیابی میزان موافق بودن آنها با جملاتی از جمله: “زنی که در اولین قرار ملاقات خود به خانه یا آپارتمان یک مرد می رود، به این معنی است که او مایل به داشتن رابطه جنسی است ».

کسانی که فیلم های مستهجن تماشا می کردند، در مقایسه با گروهی که کنترل میکردند، افسانه های تجاوز جنسی بیشتری را پذیرفتند، اما فقط در مطالعات تجربی. مطالعات غیرتجربی – که بر اطلاعات شرکت‌کنندگان تکیه داشتند – هیچ ارتباطی نشان ندادند. بنابراین، یافته‌ها تا حدودی غیرقطعی بودند.

با این حال، در سال های اخیر، پورن به خشونت فزاینده متهم شده است. یک ستاره کهنه کار پورن در یک مستند اخیر درباره پورن گفت که در دهه 1990، “عشق بر روی تخت” و “سکس کبوتری عاشقانه” بود. اما در سال 2010، محققان بیش از 300 صحنه پورن را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که 88 درصد آنها حاوی پرخاشگری فیزیکی است. بیشتر مرتکبین مرد و هدف آنها زن بودند .

بنابراین تحقیقات جدیدتر چه می گوید؟ یک بررسی از بیش از 80 مطالعه در سال 2009 به این نتیجه رسید که شواهد ارتباط علت و معلولی بین استفاده از پورن و خشونت اندک است و هر یافته ای که ارتباط را ثابت کند اغلب توسط رسانه ها و سیاستمداران اغراق آمیز است. نویسندگان نوشتند: «زمان آن رسیده است که این فرضیه را که پورنوگرافی به افزایش رفتار تجاوز جنسی کمک می کند کنار بگذاریم».

نیل مالاموت در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، مطالعات متعددی را در مورد بررسی خشونت جنسی و پورن انجام داده است و به این نتیجه رسیده است که مردانی که قبلاً از نظر جنسی پرخاشگر هستند و بسیاری از پورنوگرافی های پرخاشگرانه جنسی مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد که مرتکب خشونت شوند. عمل پرخاشگرانه جنسی اما او استدلال می کند که پورن دلیل خشونت جنسی نیست. در سال 2013، او به رادیو بی‌بی‌سی گفت که مصرف پورن را می‌توان با الکل مقایسه کرد، که نشان می‌دهد که ذاتاً خطرناک نیست، اما می‌تواند برای کسانی که عوامل خطر دیگری دارند نیز باشد.

تاثیر تماشای پورن بر مغز و بدن

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2014، تماشای پورن می‌تواند بخشی از مغز مرتبط با لذت را کوچک کند. محققان موسسه ماکس پلانک در برلین، مغز بیش از 60 مرد را در حالی که به تصاویر مستهجن نگاه می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند و آنها را در مورد پورن خود مورد بررسی قرار دادند.

مشخص شد که بخشی از مغز که سیستم پاداش را تشکیل می‌دهد، در افرادی که فیلم‌های مستهجن زیادی تماشا می‌کنند کوچک‌تر است – به این معنی که ممکن است برای برانگیختگی به مطالب گرافیکی بیشتری نیاز داشته باشند. اما محققان نتوانستند نتیجه‌گیری کنند که آیا پاسخ‌دهندگان به تماشای بیشتر فیلم‌های مستهجن سوق داده می‌شوند یا اینکه تماشای مکرر پورن باعث کاهش آن شده است .

بیشتر در بدن، اختلال نعوظ اغلب به دلیل حساسیت زدایی ناشی از تماشای فیلم های مستهجن مقصر شناخته می شود، اما تحقیقات کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. به گفته محققان دانشگاه UCLA و دانشگاه کنکوردیا، در واقع، تماشای پورن واقعا می تواند به تحریک جنسی کمک کند، آنها دریافتند مردانی که بیشترین فیلم های مستهجن را تماشا کرده اند گزارش می دهند که هنگام نمایش فیلم های مستهجن در آزمایشگاه احساس بیشتری از نظر جنسی دارند.

تاثیر تماشای پورن بر روابط جنسی

“دوست من می خواست دوست دخترش مانند یک ستاره پورن لباس بپوشد و کاری را انجام دهد که یک ستاره پورن انجام می دهد. پورنو به راحتی قابل دسترسی است.

این نقل قول، از یک نوجوان 17 ساله، در تحقیقات اخیر دولت بریتانیا در مورد آزار و اذیت جنسی و خشونت جنسی در مدارس به نمایش درآمد. اما در حالی که پورن به دلیل تأثیر آن بر روابط – به ویژه بین جوانان – سرزنش شده است، تحقیقات بر روی بزرگسالان متمرکز شده است. و یافته ها متناقض هستند.

پس از مطالعه داگلاس کنریک در سال 1989، تماشای فیلم های مستهجن باعث می شود مردان علاقه خود را نسبت به شریک زندگی خود از دست بدهند. به گفته روندا بالزارینی، دانشجوی دکترا در دانشگاه وسترن انتاریو، این مطالعه «بسیار تأثیرگذار» در روانشناسی بود. با این حال، در نوامبر سال گذشته، او آزمایش‌های مشابهی را با استفاده از 10 برابر تعداد شرکت‌کنندگان – 150 زن و 400 مرد در سه مطالعه جداگانه انجام داد و یافته‌های آن را به چالش کشید.

او به شرکت‌کنندگان مرد و زن، قسمت‌های مرکزی مجلات برهنه از جنس مخالف و همچنین عکس‌های با لباس و هنرهای انتزاعی را نشان داد و تفاوتی در میزان گزارش‌های مردان و زنانی که بعد از آن به شریک زندگی خود عشق می‌ورزند یا جذب آن می‌شوند، نیافت.

شروع دیدن فیلم های پورن پیش بینی کننده طلاق

برخلاف این، مطالعه ای که در ماه می امسال منتشر شد نشان داد که شروع تماشای فیلم های پورن گاهی اوقات می تواند پیش بینی کننده طلاق باشد. محققان با استفاده از سه مجموعه داده بین سال‌های 2006 و 2014 دریافتند که احتمال طلاق برای آمریکایی‌هایی که شروع به تماشای فیلم‌های مستهجن کرده‌اند، دو برابر شده است.

کسانی که می گفتند دو تا سه بار در ماه پورن تماشا می کنند، بیشترین احتمال جدایی را داشتند. با این حال، این مطالعه مشخص نمی کند که آیا شروع تماشای پورن دلیل طلاق است یا نشانه یک رابطه ناخوشایند. و مهمتر از همه، این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که تماشای بسیار زیادی از پورن دارند – حداقل یک بار در روز – نسبت به کسانی که هرگز آن را تماشا نکرده اند، کمتر احتمال دارد طلاق بگیرند.

تاثیر تماشای پورن بر زندگی جنسی افراد

مدت هاست که پورن به قرار گرفتن بین زندگی جنسی زوج ها متهم شده است. طبق تحقیقاتی که نشان می‌دهد مردانی که بیشتر پورن تماشا می‌کنند، کمتر از زندگی جنسی خود راضی هستند، این ممکن است به دلیل نوع پورن مصرف‌شده باشد. اما در مورد زنان برعکس بود.

محققان پیشنهاد می‌کنند که این می‌تواند به این دلیل باشد که خانم‌ها به جای تنهایی، بیشتر با شریک زندگی‌شان پورن تماشا می‌کنند و مردان معمولاً هنگام تماشای تنهایی کمتر به اعمال جنسی رضایت‌بخش نگاه می‌کنند. مطالعه دیگری نشان داد که کسانی که با شریک زندگی خود فیلم های پورن تماشا می کردند در مقایسه با کسانی که به تنهایی آن را تماشا می کردند، در رابطه خود احساس تعهد و رضایت جنسی بیشتری داشتند.

اعتیاد به پورن مانند اعتیاد به مواد مخدر است

از بین بسیاری از اثرات منفی که گفته می شود پورن باعث ایجاد آن می شود، اعتیاد معمولاً در لیست بالایی قرار دارد.

یک مطالعه از دانشگاه کمبریج، اعتیاد به پورن را به اعتیاد به مواد مخدر تشبیه کرد، پس از اینکه متوجه شد هر دو به روشی مشابه مغز را تحریک می کنند.

از شرکت‌کنندگان مستقیم مرد – نیمی با رفتار جنسی اجباری (CSB) و نیمی بدون رفتار جنسی – خواسته شد تا در حین انجام fMRI به کلیپ‌های ویدیویی جنسی و غیرجنسی امتیاز دهند. CSB که اغلب به عنوان اعتیاد جنسی شناخته می شود، شامل وسواس فکری، تمایلات یا رفتارهای جنسی است که می تواند باعث ناراحتی فرد شود و بر شغل، روابط و سایر زمینه های زندگی او تأثیر منفی بگذارد.

مشخص شد که سه ناحیه در مغز که در افراد مبتلا به CSB فعال‌تر است، هنگامی که به معتادان به مواد محرک نشان داده می‌شود، فعال می‌شوند.

کسانی که دارای CSB بودند، تمایل بیشتری به ویدیوهای صریح جنسی داشتند، اما لزوماً دیگر آنها را دوست نداشتند. این تفکیک بین میل و دوست داشتن با نظریه ای که زمینه اعتیاد به مواد مخدر نامیده می شود، به نام انگیزه انگیزشی، سازگار است، که در آن معتادان به دنبال اعتیاد خود به این دلیل هستند که آن را می خواهند، نه به این دلیل که از آن لذت می برند.

اما محققان به این نتیجه رسیدند که مغز افراد مبتلا به CSB منعکس کننده مغز افراد معتاد به مواد مخدر است، این لزوماً ثابت نمی کند که پورن اعتیاد آور است.

سرویس بهداشت ملی بریتانیا اعتیاد به جنسی را به اعتیاد به مواد مخدر تشبیه می‌کند – و بیان می‌کند که این اختلال می‌تواند شامل داشتن یک عادت پورنو باشد که به نظر خارج از کنترل است. اما اگرچه پورن می‌تواند یکی از اجزای اعتیاد جنسی باشد، اما اینکه آیا پورن خود می‌تواند باعث اعتیاد شود هنوز ثابت نشده است.

پورن باعث هرج و مرج جنسی می شود

مشخص شده است که پورنو باعث می‌شود افراد در رابطه با رابطه جنسی راحت‌تر و راحت‌تر فکر کنند، اما یک مطالعه نشان داد که می‌تواند افراد را کمی بیش از حد راحت کند.

کاندوم در صنعت پورن خیلی محبوب نیست، جایی که بازیگران به طور منظم برای بیماری های مقاربتی بررسی می شوند. کالیفرنیا سال گذشته پیشنهادی را رد کرد که بر اساس آن بازیگران فیلم های مستهجن ملزم به استفاده از کاندوم در تمام صحنه های جنسی خود بودند، علیرغم اینکه کارشناسان معتقد بودند که لازم است شیوع بیماری های مقاربتی بین بازیگران کاهش یابد. منتقدان گفتند که این امر صنعت پورن را از ایالت خارج می کند.

پورن همچنین با هرج و مرج جنسی مرتبط است، با برخی شواهد نشان می دهد که تماشای پورن با افزایش هفت برابری احتمال داشتن رابطه جنسی گاه به گاه مرتبط است. اما مشخص شد که این فقط برای افرادی است که ناراضی هستند. تجزیه و تحلیل داده‌های سال‌های 2002 تا 2004 نشان داد که کسانی که بیشتر فیلم‌های مستهجن تماشا می‌کنند، شرکای جنسی و روابط جنسی بیشتری دارند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *