رژیم گیاهی تا ۲۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چاق هستند و اضافه وزن مهمترین علت ابتلا به این نوع دیابت است به طوری که کارشناسان تغذیه بر این باورند با کاهش پنج درصدی وزن می توان قند خون را کنترل کرد و کمتر نیاز به استفاده از داورهای دیابتی شد.

از این رو کارشناسان به مبتلایان دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند که مصرف فیبر را در رژیم غذایی از طریق مصرف بیشتر سبزی و میوه ها، حبوبات و نان های سبوس دار افزایش دهند زیرا فیبرهای محلول موجود در میوه ها و غلامت سبب پایین آمدن کلسترول خون می شود و به میزان زیادی به کاهش وزن کمک می کند.

به تازگی نیز مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد خوردن میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل حتی در افرادی که استعداد ژنتیکی دیابت یا عوامل خطرزا مانند چاقی، سن بالا یا کمبود فعالیت بدنی دارند، این اثر محافظتی را دارد.

بر اساس این گزارش که دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت منتشر کرد، برای اولین بار، محققان ایجاد بهبودهای خاصی را در سلامت شناسایی کردند که با داشتن یک رژیم غذایی گیاهی به دست می آید و از فرد در برابر چاقی محافظت می کند. این موارد شامل بهبود پردازش قند خون و همچنین عملکرد بهتر کبد و کلیه است. به گفته محققان، این بدان معناست که اثرات محافظتی ناشی از یک رژیم غذایی گیاهی بسیار فراتر از کاهش وزن و کاهش چربی است.

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که رژیم غذایی گیاهی ناسالم نیز می تواند وجود داشته باشد. محققان دریافتند افرادی که به رغم رژیم غذایی گیاهی دارای مصرف بالای شیرینی، غلات تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین هستند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ رو به رو می باشند.

در این مطالعه، داده‌های بیش از ۱۱۳ هزار شرکت‌کننده را در یک مطالعه مشاهده‌ای بریتانیایی در مقیاس بزرگ که طی ۱۲ سال جمع‌آوری شده بود، مرور کردند. آنها دریافتند که مقادیر طبیعی کلسترول، قند خون، التهاب و انسولین با خطر کم دیابت مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که عملکرد خوب کبد و کلیه در پیشگیری از دیابت مهم است.

یکی از محققین این مطالعه در یک بیانیه خبری مرتبط با این مطالعه گفته است: «تحقیقات ما اکنون نشان داده است که یک رژیم غذایی گیاهی سالم می تواند عملکرد کبد و کلیه را بهبود بخشد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد».

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *