رابطه کلسترول خوب بالا و زوال عقل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، محققان اظهار کردند که نوع و مقدار کلسترول ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C) در سطوح بالا می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در میان سالمندان و بزرگسالان مسن‌تر افزایش دهد.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا که به دلیل اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی به‌عنوان کلسترول خوب نیز شناخته می‌شود، ممکن است نقش متفاوتی در سلامت مغز داشته باشد.

بر اساس نتایج تحقیق، سطوح بسیار بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را حدود ۳۰ درصد افزایش دهد.

گروه تحقیقاتی متوجه شد که سطوح بیش از حد کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا در افراد مسن غیرعادی به نظر می‌رسد و به رژیم غذایی مربوط نمی‌شود اما احتمالا ناشی از یک اختلال متابولیک است.

برای این مطالعه، ۱۸هزار و ۶۶۸ شرکت‌کننده طی ۶ سال پیگیری شدند.

افرادی که کلسترول خوب (HDL) به میزان ۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (۲.۰۷ میلی مول در لیتر) یا بالاتر داشتند، ۲۷ درصد بیشتر از افراد دارای سطوح طبیعی به زوال عقل مبتلا شدند.

سطح نرمال یا دسته مرجع کلسترول خوب در این مطالعه ۴۰-۶۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۱.۰۳-۱.۵۵ میلی مول در لیتر) تعریف شد.

شرکت‌کنندگان ۷۵ ساله و بالاتر نسبت به افرادی که سطوح ۴۰-۶۰ میلی‌گرم در دسی لیتر داشتند، ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر منیره حسین گفت: در حالی که می‌دانیم کلسترول خوب برای سلامت قلب و عروق مهم است، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برای درک نقش کلسترول خوب بسیار بالا در زمینه سلامت مغز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و ممکن است در نظر گرفتن سطح کلسترول خوب بسیار بالا در الگوریتم‌های پیش‌بینی خطر زوال عقل مفید باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه The Lancet Regional Health-Western Pacific منتشر شده است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *