توصیه به حجاج برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ( آرمان زنان ) ، «محمدرضا سهرابی» گفت: مسافران ورودی به کشور ممکن است مبتلا به بیماری‌هایی شوند که در صورت رعایت نکردن اصول پیشگیری موجب ابتلای اطرافیان، استقبال کنندگان و در نهایت همه‌گیری در جامعه شود.

وی عفونت‌های دستگاه تنفسی همانند کووید ۱۹، بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب کریمه کنگو را از مهم‌ترین این بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: همه این بیماری‌ها با رعایت چند نکته ساده که بیشتر مردم با آن‌ها آشنا هستند، قابل پیشگیری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زائران حج تمتع تاکید کرد: در صورت داشتن علائمی مشابه نشانه‌های سرماخوردگی در منزل بمانند و از ملاقات با دیگران پرهیز کنند.

سهرابی به شهروندان توصیه کرد: برای جلوگیری از شیوع مجدد کووید ۱۹ همچنان از ماسک استفاده و دوره واکسیناسیون کووید را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند تا از بروز موارد جدید بیماری و گردش ویروس کرونا در جامعه پیشگیری شود.

وی تاکید کرد: حجاج هنگام حضور در مراسم‌ها یا فضا‌های بسته حتماً از ماسک تنفسی سه لایه (جراحی) استفاده کنند و چنانچه علائم سرماخوردگی دارند از شرکت در هر مراسمی خودداری و از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مسافران ورودی به کشور از جمله حجاج، با توجه به دوره نهفتگی بیماری‌های تنفسی بهتر است دیدار با اقوام را چند روزی به تعویق بیندازند.

سهرابی همچنین برای ذبح عید قربان توصیه کرد: دام را از جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و برای حفظ سلامت خود و دیگران، ذبح دام را در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام دهند و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

وی افزود: از ذبح و مصرف دامی که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، اجتناب و از سلامت دام اطمینان حاصل کنند، در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایرین وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین در صورت ابتلاء به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *