تاثیر چرت زدن بر وضعیت سلامت انسان ها

دانشمندان با انجام مطالعات جدیدی دریافتند که چرت زدن منظم و مکرر با خطر افزایش فشار خون و سکته مغزی ارتباط دارد.

به گزارش آرمان زنان  ، دانشمندان در تحقیقات قبلی به ارتباط بالقوه بین چرت زدن در طول روز و فشار خون بالا و یکی از عوارض اصلی آن یعنی سکته مغزی اشاره کرده بودند ، فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس است و سکته مغزی می‌تواند باعث ناتوانی جدی و طولانی مدت و حتی مرگ شود؛ بنابراین هر دو شرایط اشاره شده، کاملا جدی هستند. حالا محققان در ادامه مطالعات قبلی، برخی سوابق و اطلاعات موجود در بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) انگلستان را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

دانشمندان در تحقیقات خود اطلاعات ۳۵,۸۴۵۱ هزار شهروند ساکن بریتانیا ۴۰ تا ۶۹ ساله را بررسی کرده‌اند که اطلاعات مربوط به آن‌ها بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بیوبانک انگلستان جمع‌آوری شده است. همچنین یک نظرسنجی در مورد چرت زدن در طول روز برخی شرکت‌کنندگان چهار بار بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ انجام شد که نتایج جالبی را درباره تاثیر چرت زدن بر سلامت انسان‌ها در پی داشت.

دانشمندان توضیح می‌دهند افرادی که به طور معمول در روز چرت می‌زنند، ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا برای شرکت‌کنندگان زیر ۶۰ سال ۲۰ درصد بود که این میزان برای افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ درصد است.

علاوه بر این، اطلاعات جالب دیگری درباره این دسته از افراد فاش شد. به عنوان مثال، اکثر افرادی که به طور معمول چرت می‌زنند، مرد بودند، سیگار می‌کشیدند، سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند و بی‌خوابی و خروپف را گزارش کرده‌اند.

نکته قابل‌ توجه دیگر اینکه حدود یک چهارم شرکت‌کنندگان افزایش دفعات چرت زدن را گزارش کرده‌اند که این موضوع باعث نگرانی می‌شود.

به گفته دانشمندان، افزایش دفعات چرت زدن از دسته‌بندی «هرگز» به «گاهی اوقات» در این نظرسنجی، خطر ابتلا به فشار خون بالا را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

«مایکل گراندنر»، روانشناس بالینی و متخصص خواب «دانشگاه آریزونا» می گوید «هرچند چرت زدن به خودی خود مضر نیست، اما بسیاری از افرادی که چرت می‌زنند، ممکن است به دلیل کم‌خوابی در شب این کار را انجام دهند. خواب ضعیف در شب با سلامتی ضعیف‌تر همراه است و چرت زدن برای جبران آن کافی نیست.»

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *