زخم پای دیابتی + نکات کاربردی برای پیشگیری در منزل

با شیوع روزافزون دیابت در سراسر جهان، روشن سازی درباره یکی از شدیدترین عوارض آن، زخم پای دیابتی، ضروری است ، در صورت عدم پیشگیری یا درمان به موقع، این زخم ها می توانند منجر به عواقب جبران ناپذیری شوند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی مداوا، علائم، عوارض، استراتژی‌های پیشگیری و درمان‌های موجود برای این وضعیت قرمز را بررسی خواهیم کرد.

زخم دیابتی چیست؟

یکی از عوارض کمتر شناخته شده، اما به همان اندازه مهم، ایجاد زخم دیابت است. این زخم ها که اغلب در پیشرفت خود بی صدا هستند، در صورت عدم درمان می توانند عواقب شدیدی داشته باشند. در این مقاله، ما به دنیای زخم های دیابتی می پردازیم.

برای درک بهتر زخم های دیابتی، درک مکانیسم های اساسی که منجر به ایجاد آنها می شود ضروری است. اولاً، دیابت اغلب باعث بیماری شریان محیطی می شود که جریان خون به اندام ها را مختل می کند. کاهش خون رسانی مانع از رساندن مواد مغذی ضروری و اکسیژن به مناطق آسیب دیده می شود. در نتیجه، این توانایی بدن برای بهبود زخم ها را به خطر می اندازد و منجر به تشکیل زخم می شود.

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت اغلب نوروپاتی را تجربه می کنند، وضعیتی که با آسیب عصبی مشخص می شود. نوروپاتی می تواند منجر به از دست دادن حس در نواحی آسیب دیده شود و تشخیص آسیب هایی مانند بریدگی یا تاول را برای بیماران دشوار می کند. در نتیجه، زخم های جزئی می توانند مورد توجه قرار نگیرند و به زخم های شدیدتری تبدیل شوند.

زخم‌های دیابتی معمولاً به صورت زخم‌های باز ظاهر می‌شوند که بیشتر روی پاها دیده می‌شود. این زخم ها دیر التیام می یابند. در ابتدا، زخم های پا ممکن است به صورت نواحی قرمز و متورم یا پینه هایی ظاهر شوند که بهبود نمی یابند. و در صورت عدم درمان می توانند بدتر شده و عفونی شوند.

با پیشرفت بیماری، ممکن است به زخم های باز تبدیل شوند و بافت های زیرین را در معرض دید قرار دهند. در موارد شدید، زخم‌ها ممکن است عفونی شوند که منجر به سلولیت، استئومیلیت (عفونت استخوان) یا سپسیس، یک وضعیت تهدید کننده زندگی می‌شود.

قبل از ادامه ی مقاله بهتر است بدانید با خرید دستگاه تست قند خون در منزل می توانید به صورت مداوم وضعیت قند خون و دیابت خود را بررسی نمایید تا در صورت هر گونه تغییری بتوانید با مراجعه به پزشک از هر گونه اتفاقی پیشگیری کنید. همچنین اگر به دستور پزشکی مجبور به مصرف انسولین هستید، برای خرید سرنگ انسولین می توانید به فروشگاه تجهیزات پزشکی مداوا modava.net مراجعه بفرمایید.

علائم زخم پای دیابتی

  • وجود پینه یا میخچه روی پا

یکی از علائم اولیه زخم دیابت وجود پینه یا میخچه روی پا است. این نواحی ضخیم پوست اغلب به دلیل اصطکاک بیش از حد یا فشار ناشی از کفش های نامناسب ایجاد می شوند. در حالی که پینه ها ممکن است دلیل فوری نگرانی نباشند، اما می توانند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشند. وجود پینه‌ها، به‌ویژه اگر در نزدیکی برجستگی‌های استخوانی یا نقاط فشار قرار داشته باشند، باید افراد دیابتی را ترغیب کند که به سلامت پای خود توجه بیشتری داشته باشند.

  • ترشح از زخم باز

تخلیه غیرمعمول یا ترشح از زخم باز می تواند نشانه دیگری از زخم دیابتی باشد. این ترشحات اغلب غلیظ، مایل به زرد یا چرک مانند است و ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد. وجود چنین ترشحی نشان دهنده عفونت است که می تواند به سرعت گسترش یابد و منجر به عوارض شدید شود. افرادی که متوجه خروج ترشحات غیرمعمول از زخم می شوند باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند تا از عوارض بیشتر جلوگیری شود.

  • گرما و قرمزی در اطراف زخم

در برخی موارد، به خصوص اگر عفونت شدید شود، افراد ممکن است گرمی موضعی و قرمزی اطراف زخم را تجربه کنند. این علائم نشان دهنده التهاب و عفونت احتمالی باکتریایی است.

  • تورم و تب و ضعف

 افراد ممکن است متوجه افزایش تورم در ناحیه آسیب دیده و همچنین تب و ضعف عمومی شوند. این علائم سیستمیک نشانه هایی هستند که نشان می دهد عفونت به خارج از محل زخم فوری گسترش یافته و نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد.

  • تغییر رنگ پوست در ناحیه زخم

زخم های دیابتی اغلب باعث تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه آسیب دیده می شوند. این می تواند منجر به قرمزی، تورم یا حتی سیاه شدن پوست شود. این تغییرات در رنگ پوست ناشی از گردش خون ضعیف است که از عوارض شایع دیابت است.

  • تاخیر در بهبودی

 به دلیل عوامل متعددی مانند کاهش جریان خون، اختلال در پاسخ ایمنی و افزایش سطح گلوکز در خون، زخم های دیابتی در مقایسه با زخم های معمولی زمان بهبودی قابل توجهی بیشتری دارند. اگر متوجه شدید که زخم روی پا یا ساق پای شما طولانی تر از حد معمول بهبود می‌یابد، می‌تواند نشانه‌ای از زخم دیابت باشد.

  • گزگز یا بی حسی در پا

شناسایی زودهنگام و درمان زخم دیابت می تواند از عوارض بعدی مانند عفونت و قطع عضو جلوگیری کند.

عوارض زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی معمولاً با آسیب به پا شروع می‌شود، مانند پا گذاشتن روی ناخن یا ایجاد تاول در کفش نامناسب. در افرادی که دیابت ندارند، این نوع زخم معمولاً به خودی خود بهبود می یابد، اما تصویر برای افرادی که با اختلال متابولیک قند  خون یا دیابت زندگی می کنند پیچیده تر است. هنگامی که زخم پا ایجاد می شود، می تواند باعث تورم، خارش و احساس سوزش شود. با این حال، اگر درمان نشود، می تواند عمیق تر و بدتر شود و عوارض شدیدی ایجاد کند. از جمله آنها عبارتند از:

  1. عفونت های پوستی
  2. ایجاد آبسه
  3. سپسیس یا عفونت خونی
  4. ناهنجاری و عارضه در پا و مفاصل پا
  5. قانقاریا یا گانگرن
  6. قطع پای آسیب دیده

بدیهی است با رسیدگی و کنترل و مدیریت مناسب قند خون و همچنین سعی در شناخت عوارض، افزایش دانش و آگاهی، این عوارض تا حد قابل توجهی رفع شده و کاهش می یابند.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

در مورد زخم پای دیابتی، پیشگیری کلیدی است. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها و زخم هایی هستند که به کندی بهبود می یابند، باید اقدامات پیشگیرانه ای برای محافظت از پاهای آنها انجام شود.

-معاینه و بررسی منظم پا

– اجتناب از پابرهنه رفتن

– پوشیدن کفش های راحت و مناسب

– بهداشت مناسب پا

-ترک سیگار

-کنترل فشار خون و کلسترول

-مراقبت و حساسیت بر روی پا

شستشوی روزانه و مرطوب کردن، به حفظ یکپارچگی پوست کمک می کند و خطر ایجاد زخم را کاهش می دهد. با خوردن غذاهای مناسب سطح قند خون را سالم نگه دارید. و روزانه قند خون را با استفاده از دستگاه تست قند خون خانگی آزمایش کنید.

قبل از پوشیدن کفش‌ها، داخل آن را از نظر وجود اجسام تیز بررسی کنید. برای حفظ گردش خون مناسب در پاها داشتن فعالیت روزانه ضروری است. ترک سیگار در افراد سیگاری بسیار کمک کننده و کاهش دهنده ریسک خطر ابتلا به زخم پای دیابتی می باشد. همچنین کنترل سطح کلسترول و فشارخون کمک کننده است.

جوراب های تمیز و خشک بپوشید و از جوراب هایی با نوارهای کشسان تنگ که می توانند گردش خون را کاهش دهند، اجتناب کنید. همچنین مراجعه مناسب و مرتب به مراکز درمانی برای کنترل و مدیریت سطح قند خون داشته باشید.

به یاد داشته باشید، کلید پیشگیری از زخم پای دیابتی در آگاهی، پیشگیری و مداخله به موقع نهفته است.

کلام آخر

زخم پای دیابتی تهدیدی قابل توجه برای افراد مبتلا به دیابت است، اما با اقدامات پیشگیرانه، درمان‌ها و آموزش صحیح به بیمار، می‌توان این زخم‌ها را به طور موثر مدیریت و بهبود بخشید. با اتخاذ یک موضع پیشگیرانه در مراقبت از پا و جستجوی سریع کمک افراد حرفه ای با مشاهده علائم مشکل، افراد می توانند از پاهای خود در برابر بار زخم پای دیابتی محافظت کنند. با پیشرفت های مداوم در درمان و فناوری، امید به آینده ای روشن تر در نبرد با زخم پای دیابتی وجود دارد.

در صورت نیاز به مشورت کارشناسان برای تهیه تجهیزات پزشکی می توانید با کارشناسان فروشگاه تجهیزات پزشکی مداوا به آدرس اینترنتی modava.net مراجعه بفرمایید. 

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *