روشی برای مواجهه با سختی های دوران بارداری

قبل از اینکه به مقوله تاب آوری زنان باردار بپردازیم بهتر است ببینیم تاب آوری اصلا به چه معناست. زندگی هیچ کدام از ما انسان‌ها یکنواخت و بی چالش نیست. همه ما در زمان‌های مختلفی با مشکلاتی در زندگی مواجه می‌شویم که از نظر روحی ما را به چالش می‌کشند. حتما شما هم تجربه کرده‌اید؛ مرگ یکی از عزیزان، بیماری، از دست دادن شغل و هزاران مورد دیگر که برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتند. تاب آوری به زبان ساده یعنی توانایی تطبیق دادن با شرایط سخت است.

تاب اوری چیست؟

همانطور که گفتیم تاب آوری یعنی در شرایط سخت و استرس زا بتوانیم با مشکلات روبرو شویم. البته تاب آوری به معنای بیخیالی نیست. یعنی از کسی که به تازگی یکی از عزیزانش را از دست داده انتظار نداریم که اصلا ناراحت نباشد. بلکه تاب آوری یعنی چطور فرد خودش را با این شرایط جدید وفق دهد و دوباره به زندگی گذشته خودش باز گردد. با این حساب شاید بتوانید حدس بزنید تاب آوری مادران باردار به چه معنی است.

تاب آوری در دوران بارداری چگونه است؟

تاب آوری در دوران بارداری جزئی از سلامت مادر محسوب می‌شود. سال‌هاست که تعریف سلامتی از سوی سازمان جهانی بهداشت تغییر کرده. اکنون سلامتی تنها مربوط به بعد فیزیکی و جسمانی افراد نیست. بلکه نداشتن مشکلات و اختلالات روانی نیز بخش اعظمی از تعریف سلامتی را تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت ارتقای تاب آوری زنان باردار نقش مهمی در سلامت مادر و فرزند دارد.

اهمیت تاب آوری در دوران بارداری چیست؟

با اینکه بارداری یک فرایند طبیعی است اما خالی از استرس و فشار نیست. در دوران بارداری تغییرات روحی-روانی و فیزیولوژیکی زیادی در مادر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل مادر باردار در این دوران به سختی‌ها و مشکلات روحی روانی حساس پذیر است. استرس، اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روانی هستند که مادران باردار زیادی با آن‌ها مواجه می‌شوند.

تاب آوری مادر باردار نشان دهنده روش مواجهه مادر با این سختی‌ها و استرس‌ها است. نکته مهم در مورد تاب اوری این است که این ویژگی به صورت اکتسابی قابل تقویت است. یعنی می‌توان با روش‌های مختلف تاب آوری را تقویت کرد.

 

فواید بهبود تاب آوری زنان باردار

تاب آوری در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک اهمیت دارد. تحقیقات و مطالعات زیادی نشان داده‌اند که میزان تاب آوری مادر باردار با سلامت کودک در هنگام زایمان ارتباط دارد. برای مثال فرض کنید یک مادر باردار با یک استرس و چالش در زندگی مواجه شده است. اگر مادر به خوبی با این استرس و مشکل کنار نیاید ممکن است به سراغ رفتارهای ناسالم مثل پرخوری یا مصرف دارو و سیگار برود. البته این یک مثال بسیار ساده بود. در مطالعات مشخص شده کودکان مادرانی که در دوران بارداری، مدت زیادی در معرض استرس و مشکلات روانی هستند، در اینده بیشتر دچار مشکلات شناختی می‌شوند.

منابع:

https://academic.oup.com/book/41117/chapter/350423457

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781119057840.ch124

https://www.hindawi.com/journals/tswj/2021/9512854/

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *