زایمان چه تاثیری بر استخوان زنان می‌گذارد؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بچه‌دار شدن ساختار استخوان‌های زنان را برای همیشه تغییر می‌دهد.

گروهی از انسان شناسان دانشگاه نیویورک کشف کرده اند که زنانی که زایمان کرده‌اند در مقایسه با زنانی که باردار نشده‌اند، سطح کلسیم و فسفر کمتری دارند.

استخوان‌های آن‌ها نیز کاهش قابل توجهی در منیزیم را در نتیجه شیردهی نشان می‌دهند.

با این حال در حالی که مطالعات دیگر نشان می‌دهند که از دست دادن کلسیم و فسفر می‌تواند به ضعیف‌تر شدن استخوان‌ها منجر شود، در این مطالعه محققان به چگونگی پویایی استخوان‌ها و تغییر و تحول آن‌ها در طول رویدادهای مهم زندگی پرداختند.

شارا بیلی (Shara Bailey)، نویسنده این مطالعه و انسان شناس دانشگاه نیویورک در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: استخوان بخش ایستا و مرده اسکلت نیست؛ چرا که استخوان به طور مداوم فرآیندهای فیزیولوژیکی را تنظیم می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که یائسگی می‌تواند بر استخوان‌های زنان تأثیر بگذارد؛ اما تأثیر زایمان نامشخص است. برای جمع آوری این نتایج، محققان سرعت رشد استخوان لایه‌ای (lamellar bone) در ران پستانداران نر و ماده را مورد مطالعه قرار دادند.

استخوان لایه‌ای نوع اصلی از استخوان در اسکلت بزرگسالان است و برای این نوع تحقیقات ایده آل است؛ زیرا در طول زمان تکامل می‌یابد و نشانگرهای بیولوژیکی این تغییرات را بر جای می‌گذارد.

پائولا سریتو (Paola Cerrito)، رهبر این پروژه تحقیقاتی و دانشجوی مقطع دکترای مردم شناسی و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک گفت: یافته‌های ما شواهد بیشتری از تأثیر عمیق تولید مثل بر ارگانیسم زنانه ارائه می‌دهند و همچنین نشان می‌دهند که اسکلت یک اندام ساکن نیست، بلکه عضوی پویا است که با رویدادهای زندگی تغییر می‌کند.

برای مطالعه این استخوان‌ها، محققان از روش میکروسکوپ الکترونی (electron microscopy) و تجزیه و تحلیل پراش انرژی پرتو ایکس برای بررسی ترکیب شیمیایی نمونه‌های بافت از استخوان‌ها استفاده کردند.

این روش به دانشمندان اجازه داد تا تغییرات سطح کلسیم، فسفر، اکسیژن، منیزیم و سدیم را بررسی کنند. میکروسکوپ الکترونی به دسته‌ای از میکروسکوپ‌ها گفته می‌شود که از یک باریکه الکترونی برای تصویرسازی استفاده می‌کنند.

مواردی که مورد مطالعه قرار گرفتند در ایستگاه سابانا سکا (Sabana Seca Field Station) در پورتوریکو زندگی می‌کردند و به دلایل طبیعی مرده بودند.

سریتو افزود: تحقیقات ما نشان می‌دهند که حتی قبل از توقف باروری، اسکلت به طور پویا به تغییرات در وضعیت تولید مثل پاسخ می‌دهد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *