روزهای گرم و مرطوب در دوران بارداری بر سلامت کودک تأثیر می گذارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان گزارش دادند: بچه‌های متولدشده از مادران در معرض رطوبت بالا در سنین ۳ تا ۱۰ سال با احتمال افزایش فشارخون روبرو هستند.

از طرف دیگر، قرار گرفتن در معرض دمای بالا در رحم با افزایش کُندتر فشار خون همراه بود.

محققان گفتند که افزایش فشار خون با افزایش سن کودکان طبیعی است، اما به نظر می‌رسد این عوامل مرتبط با آب و هوا باعث تغییر میزان افزایش می‌شود.

دکتر «آنا گونسالوس سوآرس»، محقق اصلی از دانشگاه بریستول آمریکا، گفت: «کودکان مبتلا به فشار خون بالاتر به احتمال زیاد فشار خون بیشتری در بزرگسالی دارند، که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و همچنین بیماری کلیه و زوال عقل عروقی را افزایش دهد.»

سوآرس گفت: «این یافته‌ها حاکی از آن است که رطوبت و دما در دوران بارداری می‌تواند فشار خون کودک را تغییر دهد.»

برای این مطالعه، محققان فشار خون بیش از ۷۰۰۰ شرکت کننده در سنین ۳ تا ۲۴ سال را به طور مکرر اندازه گیری کردند.

اندازه گیری های مشابه نیز در بیش از ۹۰۰۰ شرکت کننده در فنلاند، فرانسه و هلند تکرار شد.

این تیم تحقیق ۴۳ عامل مختلفی را که می‌تواند بر سلامت کودکان متولد نشده از جمله سر و صدا، آلودگی هوا، ترافیک، آب و هوا، فضاهای طبیعی و رژیم غذایی تأثیر بگذارد، مورد بررسی قرار داد.

آنها دریافتند که رطوبت بالاتر با افزایش سریع‌تر در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در دوران کودکی همراه است.

در عین حال، دمای بالا با افزایش کُندتر در فشار خون سیستولیک همراه بود.

همچنین بچه‌ها، در صورت قرار گرفتن در معرض سطح بالای آلودگی هوا در رحم، افزایش سریع فشار خون دیاستولیک را در دوران کودکی تجربه کردند. با این حال، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا همچنین باعث افزایش کُندتر فشار خون در سالهای نوجوانی شد.

به گفته محققان، برای درک چگونگی شرایط مرتبط با آب و هوا در دوران بارداری، باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا در مورد راهکارهای مربوط به جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی اقداماتی صورت گیرد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *