جوانان باید فاکتورهای پیشگیری از ناباروری را جدی بگیرند

به گزارش آرمان زنان به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، نغمه سیاری در نشست تخصصی پیشگیری از ناباروری و بیماری‌های شایع زنان که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه قم برگزار شد، دکتر نغمه سیاری اظهار کرد: سن ازدواج به شدت افزایش پیدا کرده و جوانان در سن پایین تمایل به ازدواج ندارند و تاخیر در ازدواج تاخیر در باروری را به همراه خواهد داشت و احتمال ایجاد ناباروری افزایش پیدا خواهد کرد و باید جوانانن بدانند که چه عواملی باعث ایجاد ناباروری می‌شود.

این متخصص فیزیولوژی ادامه داد: زوج‌های جوان از زمان اقدام به بارداری یک سال زمان دارند برای اینکه باردار شوند و اگر در این یک سال هیچ روش جلوگیری از بارداری را نداشته باشند و بارداری اتفاق نیفتد نابارور محسوب می‌شوند و این موضوع برای ۱۰تا پانزده درصد از جوانان اتفاق می‌افتد.

همچنین در ادامه گفت: علل ناباروری چهل درصد مربوط به زنان و چهل درصد مربوط به مردان و بیست درصد باقی مانده ناشناخته است. از جمله عواملی که در ناباروری تاثیر دارند عبارتند از: افزایش سن، شیوه زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی اظهار کرد: بهترین سن باروری از ۲۲ تا ۳۰ سال است، به طور کلی هر خانمی در هر ماه بیست تا سی درصد احتمال بارداری دارد و این احتمال در زنان بالای چهل سال به پنج درصد می‌رسد و همینطور برای مردان بالای چهل و پنج سال افت شدید باروری وجود دارد به همین علت آقایان هم باید سعی داشته باشند سن باروری را زودتر آغاز کنند.

وی در ادامه آندومتریوز و تخمدان پلی کیستیک را از بیماری‌های شایع زنان معرفی کرد، نحوه رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری‌ها را برای دانشجویان شرح داد و یادآور شد: شیوه نادرست زندگی، افزایش وزن، استرس، سیگار، تغذیه نامناسب و بیماری‌های زمینه‌ای هریک مواردی هستند که می‌توانند باروری را کاهش دهند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *