تقویت نظام شبکه بهداشت، مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تقویت نظام شبکه بهداشت در راستای افزایش کیفیت سلامت جامعه مهمترین برنامه وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

به نقل از­وبدا، دکتر کمال حیدری در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در مشهد با بیان اینکه مسئولیت سنگینی بر روی دوش همه ما گذاشته شده است که باید از تمامی لحظه‌های آن در مسیر خدمت رسانی و سلامت مردم بهره کافی ببریم، گفت: تقویت نظام شبکه باید در ابعاد مختلف مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد تا بتوان به شکل بهتری در این حوزه مدیریت کرد و خدمات را به مردم ارائه داد.

برگزاری اولین جلسه قرارگاه تقویت نظام شبکه با حضور رییس جمهور

وی افزود: در طول دو دهه گذشته حوزه بهداشت و سلامت مورد بی مهری قرار گرفته است و باید در دوره حاضر نسبت به رفع مشکلات و چالش‌های این حوزه اقدامات موثری انجام شود. در این راستا قرارگاه تقویت نظام شبکه در وزارت بهداشت تشکیل شده است و هفته آینده نخستین نشست آن، با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تقویت فناوری اطلاعات و سامانه‌ها در نظام شبکه مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت، گفت: با اصلاح و بهبود عملکرد سامانه‌ها ضمن مدیریت هوشمند، مدیریت منابع نیز به شکل بهتری انجام می‌شود.

دکتر حیدری بیان داشت: در کنار توسعه نظام شبکه، دراین دوره موضوع جمعیت و رفع چالش‌های این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته و در این راستا قرارگاه عملیاتی در سطح وزارت بهداشت و کشور تشکیل شده است تا بتوان جهشی را به صورت هدفمند در خصوص مسئله جمعیت کشور شاهد بود.

تصویب ۱۰۰ درصدی مصوبات استانی حوزه بهداشت

وی با اشاره به اینکه عزم وزارت بهداشت، بهبود زیر ساخت‌ها و تقویت مسائل درآمد‌ها و منابع مالی است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی، تمامی مصوبات حوزه بهداشت و مرتبط با مراکز جامع سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت در قالب سفر ریاست جمهوری به صورت ۱۰۰ درصد به تصویب خواهد رسید تا بتوان طی امسال و سال آینده، نسبت به رفع نیاز‌ها و تقویت زیر ساخت‌های حوزه بهداشت اقدام کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه استخدام و تبدیل وضعیت نیرو‌های حوزه بهداشت برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است، اظهار کرد: باید تقویت ساختار‌های مدیریتی نیز مورد توجه قرار گیرد و در این راستا می‌توان با شناسایی افراد توانمند نسبت به تقویت این حوزه موفق عمل کرد.

ایجاد ۱۸۰ پست مرزی

دکتر حیدری با تاکید بر اینکه باید هدف گذاری برای تمامی برنامه‌ها تعیین شود تا طبق زمان بندی به اهداف دست یابیم، افزود: ۱۸۰ پست مراقبت مرزی ایجاد می‌شود تا بتوان مرز‌های کشور را به شکل مناسبی در حوزه کنترل بیماری‌ها مدیریت کرد.

وی اظهار کرد: مسائل و نیاز‌های مورد نیاز در حوزه بهداشت باید در قالب کلان مناطق مورد بررسی قرار گیرد تا در هر منطقه با توجه به نیاز‌های کلان، نسبت به برنامه ریزی و رفع نیاز‌های آن اقدام شود.

وی ادامه داد: در دوران همه گیری ویروس کرونا به دلیل تمرکز بر کنترل این بیماری، برخی از حوزه‌ها از جمله بیماری‌های غیر واگیر به ویژه دیابت، سلامت روان مغفول ماند که باید نسبت به تقویت این حوزه اقدام شود. سلامت معنوی، سلامت دهان و دندان و توسعه خدمات دندانپزشکی، استفاده از ظرفیت طب ایرانی و مکمل از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سند تصویت نظام شبکه، برنامه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در سال ۱۴۰۱، برنامه‌های مرکز سلامت محیط و کار، برنامه‌های دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس، برنامه‌های دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر، برنامه‌های دفتر سلامت روانیف اجتماعی و اعتیاد، آزمایشگاه مرجع سلامت، دفتر بهبود تغذیه جامعه، سلامت دهان و دندان و برنامه‌های دفتر آموزش و­ ارتقای سلامت از جمله محور‌های این نشست سه روزه است.

اولویت بخشی به بهداشت، نیاز حوزه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این اجلاس با بیان این که حوزه سلامت نیازمند تغییر نگاه درمان نگر به پیشگیری و بهداشت است، گفت: به نظر می‌رسد رویکرد‌ها و دیدگاه‌ها باید از درمان نگری به پیشگیری، مراقبت و بهداشت تغییر کند تا بتوان سلامت جامعه را بیش از پیش ارتقا داد.

دکتر محمد علی کیانی ضمن گرامیداشت هفته سلامت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به موضوع بهداشت و پیشگیری، خاطر نشان کرد: افزایش سطح سواد سلامت جامعه بیشتر از هر زمانی مورد نیاز است. در صورت افزایش آگاهی و درک جامعه نسبت به مقوله سلامت، می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها به ویژه ایجاد پیک‌های ناشی از کرونا جلوگیری کرد.

وی افزود: موضوع کرونا نشان داد که سطح آگاهی و سواد سلامت جامعه در کنترل و مهار بیماری نقش موثری دارد. در این راستا با همکاری و همت اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت این دانشگاه، سند ارتقای سواد سلامت جامعه در حال تدوین است تا بتوان در استان خراسان رضوی این برنامه را به طور اصولی و علمی به اجرا در آورد.

وی ادامه داد: هزینه‌هایی که در حوزه بهداشت می‌شود بسیار کمتر از هزینه‌های حوزه درمان است و هر گونه هزینه و سرمایه گذاری در حوزه بهداشت به نفع سلامت جامعه خواهد بود؛ بنابراین در صورتی که همکاری سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها در این حوزه گسترش یابد می‌توان به شکل بهتری در مسیر افزایش سواد سلامت جامعه گام برداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: وجود آمار‌های تک رقمی فوت ناشی از کرونا در کشور در مقایسه با کشور‌های پیشرفته که با تجهیزات و امکانات مدرن آمار بیماران مبتلا و فوتی‌های بالایی دارند، نشان­ از تلاش‌های خستگی ناپذیر مدافعان سلامت در عرصه‌های بهداشت و درمان دارد.

۳۴ شهید مدفع سلامت در خراسان رضوی

دکتر کیانی با بیان اینکه مهار پاندمی کرونا در ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ در سطح دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون ۳۴ مدافع سلامت از استان خراسان رضوی در مسیر خدمت رسانی به مردم و سلامت جامعه به فیض عظیم شهادت نائل آمدند که هشت نفر از این عزیزان از حوزه بهداشت بودند.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای عرصه سلامت به ویژه شهیدان مدافع سلامت جبهه مبارزه با کرونا اظهار امیدواری کرد با همکاری مردم، سازمان‌ها و نهاد‌ها به زودی شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا در کل کشور باشیم.

نشست معاونان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کشور ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *