تبخالی که بعد از یک بار ابتلا برای همیشه در بدن‌تان می‌ماند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تبخال تناسلی (هرپس تناسلی) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس‌های تبخال ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد از طریق تماس جنسی آلوده می‌شوند. با توجه به اینکه عفونت معمولاً باعث بیماری نمی‌شود، معمولاً ناشناخته باقی می‌ماند. اما اگر علائم بیماری ظاهر شوند می‌توانند دردناک باشند و استرس روانی زیای برای فرد ایجاد کنند. بنابراین آگاهی افراد از وجود بیماری موضوع بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه شود.

دکترفهیمه هداوند، متخصص عفونی فلوشیب عفونت‌های بیمارستانی و دانشیار گروه عفونی دانشگاه شهیدبهشتی در باره تبخال تناسلی می‌گوید: بیماری تبخال تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که ازطریق جنسی منتقل می‌شود که عامل ایجاد آن هم یک ویروس است.

این روزها مهم‌ترین نکته‌ای که دررابطه با تبخال تناسلی مطرح است آن است این بیماری توسط بیماران با زگیل تناسلی یکسان فرض می‌شود که باتوجه به وجود درمان ومدیریت بیماری متفاوت بهتراست این تفاوت‌ها رابدانیم تا درمسیر تشخیص و درمان درست قراربگیریم.

به گفته دانشیار گروه عفونی دانشگاه شهیدبهشتی، همان طورکه افراد زیادی تبخال اطراف دهان راتجربه کرده‌اند و می‌دانند عامل این بیماری یک ویروس است و همچنین تمام این افراد هم در طول زندگی چندین بار دچارعود چنین ضایعاتی شده‌اند؛ باید بدانند که عامل تبخال تناسلی نیز شبیه تبخال دهانی یک ویروس به نام هرپس سیمپلکس است.

تفاوت تبخال تناسلی با زگیل تناسلی

دکتر هداوند می‌گوید: نکات مهمی که هرفرد می‌تواند باتوجه به آن احتمال ابتلا به تبخال تناسلی رابدهد آن است که ضایعات تبخال تناسلی برخلاف زگیل تناسلی دردناک هستند؛ درحالی که زگیل تناسلی کاملاً بدون درد است.

همچنین ویروس عامل تبخال تناسلی بعدازیک بار ابتلا برای همیشه دربدن نهفته باقی می‌ماند ودردفعات مختلف باعث عود ضایعات تناسلی خواهد شد؛ یعنی فردی که برای اولین بار به تبخال تناسلی مبتلا می‌شود ضایعات تناسلی به تعدادزیاد خواهد داشت و بیمار علایم سیستمیک مثل تب ولرز و سردرد وبدن درد را هم دارد. حتی گاهی به علت وجود ضایعه درمحل خروج ادرار بیمار دچاراحتباس ادراری هم می‌شود. اما در دفعات بعد و عودهای مجدد بیماری؛ معمولاً علایم سیستمیک به همراه ندارد وبیمار فقط از ضایعات دردناک تناسلی شکایت دارد. پس مهم‌ترین وجه افتراق تبخال تناسلی با زگیل تناسلی دردناک بودن ضایعات و همچنین وجودعلایم سیستمیک در اولین بار ابتلاست.

تشخیص زودهنگام بیماری

به گفته این متخصص عفونی، نکته دیگر که تشخیص تبخال تناسلی را پراهمیت‌ترمی کند این است که برای تبخال تناسلی درمان ضدویروسی موثری وجود دارد.

بنابراین اگر بیمار به موقع یعنی در اولین زمان ایجاد ضایعه دردناک تناسلی هرچه زودتر به پزشک متخصص عفونی یامتخصص زنان مراجعه کند و تشخیص بالینی تبخال تناسلی که معمولاً بارویت شکل ضایعات برای پزشک امکان پذیراست داده شود؛ مشکل درمان خواهد شد.

یعنی دراولین فرصت؛ داروی ضدویروسی که شامل اسیکلوویر ویا والاسکلویر است برای بیمار تجویز می‌شود. بنابراین توجه داشته باشیم تجویز زودهنگام باعث بهترشدن علایم وکوتاه شدن دوره بیماری خواهد شد. ضمن آنکه در درمان‌های ضدویروسی این بیماری دارو به صورت خوراکی تجویز می‌شود که معمولاً باعوارض جدی همراه نخواهد بود.

تبخال تناسلی واکسن ندارد

به گفته فلوشیب عفونت‌های بیمارستانی؛ نکته مهم دیگر در رابطه باتبخال تناسلی که اهمیت خیلی زیادی دارد این است که هنوز درکل دنیا واکسنی برای این بیماری طراحی نشده است؛ بنابراین تنها راه پیشگیری ازابتلا به این بیماری؛ اجتناب ازرفتارهای پرخطرجنسی است. همچنین توجه داشته باشیم این بیماری معمولاً درافرادی که شریک جنسی متعدد دارند دیده می‌شود. به عبارتی بیماری یکی ازانواع بیماری‌های منتقل شونده ازطریق جنسی است.

دکتر هداوند می‌گوید: باتوجه به اینکه این ویروس بعداز یک بار ابتلا تاآ خرعمر دربدن فردمبتلا نهفته باقی می‌ماند ممکن است فردمبتلا که ویروس نهفته را دربدن خوددارد علایم بالینی مثل ضایعات تناسلی نداشته باشد؛ ولی احتمال انتقال ویروس از فرد مبتلا ازطریق تماس جنسی به فرد دیگر وجود دارد. متاسفانه پرخطرترین افراد برای انتقال همین افراد خاموش ازنظرعلایم بالینی هستند که باعث ابتلا شریک جنسی خود به بیماری خواهند شد.

ضرورت آگاهی از چگونگی ابتلا به بیماری

به گفته دانشیار گروه عفونی دانشگاه شهیدبهشتی، درتمامی بیماری‌های عفونی نکته قابل اهمیت؛ انتقال عامل بیماری ازطریق استفاده ازوسایل مشترک است. توجه داشته باشیم که ویروس تبخال تناسلی بر سطوح ومحیط سریعاً غیرفعال می‌شود؛ پس این ویروس خوشبختانه شانس انتقال ازطریق وسایلی مثل حوله را ندارد. همچنین باتوجه به غیرفعال شدن درمحیط ازطریق استخر هم قابل انتقال نیست.

درمواردی که فرد مبتلا دچارعودهای مکرر تبخال تناسلی می‌شود، باتوجه با دردناک بودن ضایعات کیفیت زندگی او مختل می‌شود بنابراین ازدرمان‌های دارویی برای پیشگیری ازعودضایعات استفاد می‌شود که باعث کم شدن عود و بهترشدن کیفیت زندگی بیمار خواهد شد.

اما نکته مهم دیگر آن است که باتوجه به اینکه دردرمان یک سری بیماری‌های تناسلی مثل زگیل تناسلی از کوتر وفریزکردن ولیزر ویادرمان‌های موضعی استفاده می‌شود بهتراست بدانیم که انجام اقداماتی مثل کوتروفریز کردن باعث بدترشدن ضایعات تبخال تناسلی می‌شود واصلا توصیه نمی‌شود. ضمن آنکه درمان‌های ضدویروسی موضعی هم درتبخال تناسلی کمک کننده نخواهد بود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *