تاثیر روش زایمان بر نحوه واکنش بدن نوزاد به واکسن

بررسی متخصصان اسکاتلندی و هلندی حاکی از آن است که نوع زایمان بر چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدنِ کودک به واکسن تاثیر می‌گذارد به گونه‌ای که نوزادانی که به روش زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند از دو برابر سطح آنتی‌بادی‌های محافظ که پس از تزریق واکسن‌های دوران کودکی تولید میشود، برخوردارند.

به گفته محققان این تفاوت ناشی از انواع باکتری‌های خوب است که هنگام تولد، بدن ما را در برمی‌گیرند و در حالیکه نوزادان متولد شده به روش سزارین نیز از مصونیت برخوردار هستند اما ممکن است به دریافت پروبیوتیک‌ها یا واکسن های اضافی نیاز داشته باشند.

به هنگام تولد جنین از دنیای استریل رحم به جهانی سرشار از حیات میکروسکوپی وارد می‌شود. میکروب‌ها از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها، بدن ما را به زیستگاه خود تبدیل می‌کنند و در نهایت تعداد آنها از سلول‌های “انسانی” بیشتر می شود. این نیمه پنهان بدن به عنوان میکروبیوم شناخته می شود و یکی از نقش‌های آن آموزش سیستم ایمنی بدن در اوایل زندگی است.

زمانیکه نوزاد از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آید، اولین میکروب‌هایی که با آن مواجه می شود میکروب‌هایی هستند که در واژن مادر وجود دارند. در زایمان به روش سزارین این مواجهه متفاوت است و اولین برخورد بدن نوزاد با میکروب‌هایی است که روی پوست افراد یا در محیط بیمارستان یا خانه وجود دارد.

محققان در بررسی جدید خود به دنبال آن بودند تا مشخص شود روش زایمان چه تاثیری بر واکسن‌ها دارد به همین دلیل آنها میکروبیوم روده ۱۲۰ نوزاد را از اولین مدفوع تا یک سالگی بررسی کردند. نتایج منتشر شده حاکی از وجود سطح بالاتری از گونه‌های “بیفیدوباکتریوم” و “اشریشیا کلی” در کودکان متولد شده به روش طبیعی بود.

محققان اظهار داشتند: این باکتری‌های مفید منجر به دو برابر شدن سطح آنتی بادی در واکنش به واکسن‌های پنوموکوک و مننگوکوک میشود. سایر واکسن‌ها از جمله آنفلوآنزا و سل پیش از این نشان داده شده که تحت تاثیر میکروبیوم قرار دارند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *