تأثیر مصرف دخانیات در باروری زوجین یکسان است

فاطمه بهمن روز شنبه ۲۱ آبان اظهار کرد: یکی از علل مؤثر در ناباروری علل محیطی است و از عوامل محیطی مهمی که تأثیر مخربی بر زوجین دارد، مصرف دخانیات است.

وی اضافه کرد: اگرچه مصرف دخانیات لزوماً باعث ناباروری نمی‌شود، اما می‌تواند اثرات منفی در قدرت باروری زوجین داشته باشد و این عامل مخرب به یک اندازه در قدرت باروری زنان و مردان تأثیرگذار است.

این کارشناس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان نمود: تحقیقات نشان داده است مردانی که به شکل مداوم دخانیات استفاده می‌کنند با افت قدرت باروری مواجه خواهند شد.

وی توضیح داد: مصرف دخانیات در زنان با تأثیر بر عملکرد تخمدان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم، دوره ماهانه بدون تخمک‌گذاری و … شود و با تأثیر بر روی دهانه رحم، باعث سرطان دهانه رحم گردد که شانس باروری زن را از بین می‌برد.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت گفت: استفاده از دخانیات در دوران بارداری اکسیژن موجود در خون مادر را کاهش می‌دهد و منجر به نقص در روند رشد جنین و کودک و بروز نقص‌های مادرزادی گردد.

فاطمه بهمن اظهار کرد: احتمال تولد کودکانی با وزن کم در مادرانی که دخانیات استفاده می‌کنند نسبت به دیگر مادران بیشتر است.

وی قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف دخانیات از سوی دیگران را به‌اندازه مصرف مستقیم آن خطرناک دانست و تأکید کرد: بهتر است زنان و مردان زمانی که قصد بچه‌دار شدن دارند و پیش از اقدام به آن، مصرف دخانیات خود را قطع و یا تا حد زیادی کاهش دهند که با این کار شانس خود را برای باروری افزایش دهند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *