افسردگی، چالش اصلی سلامت روان زنان در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سلامت آن‌ها نقش بسزایی در سلامت خانواده و جامعه ایفا می‌کند. از این رو، توجه به مسائل بهداشتی و اجتماعی مربوط به زنان باید در اولویت قرار گیرد. به همین دلیل، هفته ملی سلامت بانوان ایران از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه با شعار “بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم” نامگذاری شده است.

اهمیت سلامت روان در زنان

رحیمه حسین‌خانی، کارشناس مسئول، گفت: مشکلاتی مانند سرطان پستان و روده بزرگ و همچنین مسائل مرتبط با باروری و سلامت جنسی از دغدغه‌های جدی برای زنان محسوب می‌شوند. اختلالات عملکرد جنسی نیز به دلیل انتظارات غیرواقع‌ بینانه در روابط، شیوع پیدا کرده‌اند.

محمدی افزود: هر سال، تعدادی از زنان به علت عوارض ناشی از بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند. همچنین، عفونت‌های مقاربتی و بیماری‌های ناشی از آن‌ها، از جمله اچ آی وی و ویروس پاپیلومای انسانی، از جمله چالش‌های بهداشتی مهم هستند.

افسردگی و خشونت علیه زنان

میزان ابتلا به افسردگی در زنان بالاتر از مردان است و خشونت‌های فیزیکی و جنسی نیز بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بر اساس آمارها، از هر سه زن زیر ۵۰ سال، یک نفر تجربه خشونت را داشته است، که این امر نیاز به توجه جدی از سوی سازمان‌های بهداشتی را نشان می‌دهد.

نیاز به سبک زندگی سالم

کاهش عوامل خطرزای سلامت، مانند چاقی و فشار خون بالا، نیز ضروری است. بر اساس آخرین پیمایش‌ها، ۳۱ درصد زنان ایرانی دچار چاقی هستند و ۳۳ درصد آن‌ها سابقه فشار خون بالا دارند. تغییرات تدریجی در سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند.

فعالیت بدنی و رسانه‌ها

سازمان بهداشت جهانی فعالیت بدنی را برای همه گروه‌ها ضروری می‌داند. متأسفانه، آمارها نشان می‌دهند که نزدیک به ۳۱ درصد از بزرگسالان کم‌تحرک هستند. رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در افزایش آگاهی زنان درباره سلامت خود ایفا کنند، اما از طرف دیگر، تبلیغات نادرست و باورهای غلط نیز می‌توانند اثرات منفی داشته باشند.

با توجه به چالش‌های متعدد در حوزه سلامت زنان، نیاز به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه احساس می‌شود. ارتقای سلامت روان و جسم زنان نه تنها بر خود آن‌ها، بلکه بر کل جامعه تأثیرگذار است و نیاز به توجه و اقدام جدی دارد.

لطفاامتیاز دهید
دیابت

۵ ترکیب خوراکی شفابخش برای مهار قند خون

۵ ترکیب خوراکی شفابخش برای مهار قند خون در این مطلب به ۵ ترکیب غذایی موثر اشاره شده که می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بررسی نوسان سطوح انسولین برای حفظ سلامت و تندرستی کلی افرادی که دارای سطوح بالای قند خون هستند، ضروری است. اما در حالی که اکثر مردم به داروهای کنترل قند خون متکی هستند، متخصصان تغذیه معتقدند که انتخاب یک رژیم غذایی سالم همراه با برخی داروهای خانگی می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند.
در این مطلب به ۵ ترکیب غذایی موثر اشاره شده که می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کنند.
ترکیب غلات کامل با پروتئین‌های بدون چربی: غلات کامل مانند کینوا، برنج قهوه‌ای یا جو، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای را فراهم می‌کنند که به آرامی هضم می‌شوند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کنند. وقتی این ترکیب با پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون یا حبوبات همراه شود، باعث سیری می‌شود و به حفظ سطح انرژی پایدار نیز کمک می‌کند. زیرا دارای ترکیب متعادلی از درشت مغذی‌ها، پروتئین و فیبر است که می‌تواند باعث مدیریت قند خون شود.
سبزیجات غیر نشاسته‌ای و چربی‌های سالم: سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مانند اسفناج، کلم پیچ و فلفل دلمه‌ای، کالری و کربوهیدرات کمی دارند که آن‌ها را برای کنترل قند خون عالی می‌کند. افزودن چربی‌های سالم از منابعی مانند آووکادو یا روغن زیتون می‌تواند جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و یک وعده غذایی رضایت بخش را فراهم کند.
آجیل و انواع توت‌ها: ترکیب آجیل و توت‌ها می‌تواند ترکیبی سالم برای مدیریت بهتر انسولین ایجاد کند. این به این دلیل است که آجیل سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است، در حالی که انواع توت‌ها قند کم و آنتی اکسیدان بالایی دارند. این ترکیب به کند کردن هضم کمک می‌کند و باعث آزادسازی مداوم انرژی بدون ایجاد افزایش قند خون می‌شود.
حبوبات و غلات کامل: حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا سیاه سرشار از فیبر و پروتئین هستند که می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. وقتی این حبوبات با غلات کامل ترکیب شوند، یک منبع پروتئین کامل فراهم شده و باعث تعادل کربوهیدرات‌ها می‌شود.
دارچین و بلغور جو دوسر: این نوع بلغور منبع خوبی از فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش سرعت جذب کربوهیدرات‌ها کمک کند. نشان داده شده که دارچین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. در نتیجه ترکیب بلغور جو دوسر و دارچین به طور ویژه برای مدیریت قند خون مفید است.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *