۲۱ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

از زمان شیوع کرونا در کشور در اسفند ۹۸، آحاد مردم تجربه های سنگین و سختی پشت سر گذاشته اند، از ابتلا و مرگ عزیزان گرفته تا تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی چرخش این ویروس .

حال به مدد اعمال محدودیت های هوشمند، رعایت پروتکل های بهداشتی و عزم ملی برای تامین و تزریق واکسن،  چشم انداز پایان ویروس مرگبار کرونا بسیار پررنگ شده  اما بی‌تردید این شرایط شکننده است و تا رسیدن به وضعیتی با ثبات و پایدار و برای پیشگیری از مواجهه با موج هفتم، هیچکس بی نیاز از رعایت توصیه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون نیست.

اهمیت غافل نشدن از خطر موجود و لزوم تکمیل واکسیناسیون به حدی است که امروز  رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه بیماری کرونا همچنان در جامعه وجود دارد و به هیچ وجه تمام نشده است، گفت: ما خطر وقوع موج هفتم کرونا را برای اواسط یا انتهای تابستان پیش‌بینی می‌کنیم.

مهدی مصری فرصت طلایی واکسیناسیون کرونا را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: آمار واکسیناسیون کرونا در قم نسبت به میانگین کشوری کمتر است، برخی استان‌ها که واکسیناسیون کاملی داشتند، طی سه ماه گذشته حتی یک فوتی هم نداشتند؛ این موضوع برای استان قم که آمار واکسیناسیون پایین‌تری دارد، زنگ خطر محسوب می‌شود.

در همین ارتباط، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم تاکید کرد که سایه کرونا هنوز کم نشده است و کاهش آمار بستری‌ها نباید مردم را از کرونا و رعایت پروتکل‌ها غافل کند .

دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: هنوز هیچ کشوری نمی تواند اعلام کند که کرونا تمام شده، چرا که احتمال پیک های دوباره این بیماری وجود دارد؛ به واقع  زندگی مردم باید به حالت عادی برگردد، اما استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی باید همچنان با جدیت ادامه یابد.
تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها به روایت خبرنگاران ایرنا

خوزستان/  آبادان، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب استان در وضعیت آبی رنگ‌بندی قرار دارند ولی به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان، ضعیت ابتلا به کرونا در این منطقه  -شکننده است. در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا در جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند که به صورت سرپایی درمان و راهی منازل  شدند.

محمدی با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیان کرد: استفاده از ماسک از مهمترین راه‌های مبارزه با ویروس کرونا است که متاسفانه در منطقه این مهم کمتر شده در صورتی که انتظار می‌رود مردم در ادارت و اصناف این مهم را رعایت کنند.

وی افزود: مردم نباید رنگ‌بندی کرونایی را مدنظر قرار دهند و با اینکه جنوب غرب خوزستان در وضعیت آبی رنگ‌بندی کرونایی قرار دارد ولی این وضعیت با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی شکننده خواهد بود.

خراسان رضوی / با ادامه روند کاهشی مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی، شمار فوت شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان روز گذشته به صفر رسید.

شمار بستری شدگان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی طی ۶ روز گذشته نیز با حدود ۱۱ درصد کاهش از ۲۴۸ به ۲۲۱ نفر کاهش یافت که ۸۷ نفر آنان بدحال بوده و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این استان تحت درمان قرار دارند. هم اکنون ۱۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری و از این تعداد ۷۱ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه تحت درمان هستند.

روزانه حدود ۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری می شوند که از این تعداد روزانه حدود ۵۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند.

ایلام/  طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونا در استان ثبت نشده و ایلام ۹ روز بدون فوتی را پشت سر گذاشته است. در همین مدت، پنج ابتلای جدید کرونا شناسایی و مجموع مبتلایان استان به ۷۹ هزار و ۵۴۲ نفر افزایش یافت.همچنین ۶ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های استان به ۱۷ نفر افزایش یافت.

ایلام در وضعیت آبی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

لرستان/ ۱۷ مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و شمار مبتلایان نیز به ۲۱۸ هزار و ۱۲۸نفر رسید.

یک نفر دیگر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باخت و شمار جانباختگان این ویروس به ۲ هزار و ۸۴۲ نفر رسید. ۸۳بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

هم اکنون هیچ شهرستانی از لرستان در وضعیت قرمز یا نارنجی شیوع کرونا قرار ندارد، ازنا، بروجرد، پلدختر، چگنی، خرم‌آباد، دلفان، سلسله، کوهدشت و رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان‌های الیگودرز و دورود در وضعیت آبی هستند.

خراسان شمالی/ تاکنون ۹۲ درصد دانش آموزان ۱۲تا ۱۸ سال در استان دُز دوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. ۹۸ درصد معلمان استان نیز واکسن کرونا دریافت کرده و این روند همچنان ادامه دارد.
۲۱ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

۱۸۷ هزار و ۷۵ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، تمامی شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و رازوجرگلان در وضعیت رنگبندی زرد کرونایی قرار دارند.

آذربایجان غربی/ تزریق دز چهار واکسن مقابله با کرونا براساس اولویت بندی شامل افراد بالای ۷۰ سال و واجد شرایط در  شهرستان مهاباد در جنوب استان آغاز شد.

افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است و دارای بیماری زمینه ای هستند، همچنین کادر درمان و پرستاران درگیر در بخش کرونای مهاباد فعالیت دارند، می‌توانند برای تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا اقدام کنند.

البرز/  ۲۱ بیمار بدحال کووید۱۹ طی۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

اکنون۸۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی  در البرز به ثبت نرسیده  و شمار  کل جانباختگان این بیماری طی پنج روز گذشته روی عدد ۶ هزارو ۸۳۳ نفر ثابت ماند.

۸۷ هزار و ۵۴۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بستری شده‌اند که ۸۰ هزارو۶۲۴نفر بهبود یافته اند.

استان مرکزی/ برای نخستین بار از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان خمین صفر شد و این شهرستان  پس از ۲۶ماه، روز بدون بستری کرونایی را تجربه کرد.

استقبال خوب شهروندان خمین از تزریق واکسن کرونا، سبب کاهش بیماران مبتلا به این بیماری و میزان بستری در پایین‌ترین حد ممکن از ابتدای شیوع کرونا تاکنون شده است.
۲۱ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

اردبیل/  در ادامه روند نزولی شیوع کرونا، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل به ۱۸ نفر کاهش یافت.شمار بستری روزانه مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته پنج نفر است که این آمار نیز نشان دهنده تداوم روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل است.

شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای سی و هفتمین بار طی سال جاری بار دیگر صفر شد و مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در استان اردبیل در مدت ۲۶ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۸۰۱ نفر باقی ماند.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، شمار بستری مبتلایان بدحال کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان طی شبانه‌روز گذشته به هفت نفر و تعداد افراد ترخیص شده بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز به هفت نفر رسید.

هم‌اکنون شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، گرمی و خلخال در وضعیت آبی و شهرستان‌های نیر، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و سرعین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

آمار وزارت بهداشت از فوت شده و بستری های کرونایی در کشور

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.  تا کنون ۷ میلیون ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۱ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۵۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در شبانه روز گذشته ۶۵ هزار و ۶۸۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *