به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدحسن صدفی، امروز(یکشنبه، ۶ خرداد) در کارگاه آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اتیسم، اظهار کرد: شناسایی زودهنگام اختلال اتیسم ممکن است آثار عصب شناختی این اختلال را به حداقل برساند و درمان و توانبخشی به موقع، به بهبود وضعیت کودک بسیار کمک میکند.
وی افزود: سن مؤثر برای آموزش کودکان طیف اتیسم، زیر هشت سال است که روند درمان بعد از گذشت این زمان بسیار سخت خواهد شد. تشخیص اختلال معمولاً با تاخیر همراه است و ممکن است باعث از دست دادن فرصتهای طلایی جهت مداخله اثربخش شود.
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی تصریح کرد: زمان ایدهآل برای تشخیص اتیسم قبل از سه سالگی است که بر مبنای ۱۵ رفتار خاص و قابل مشاهده انجام میشود و تفاوت کودک اتیستیک و عادی را نشان میدهد. نشانههای اولیه، نقصهای هستهای این اختلال هستند که در بیشتر مبتلایان به اختلالات اتیسم ظاهر میشود.
صدفی گفت: اگر کودکی در نشان دادن این ۱۵ رفتار متناسب با دوره سنی ۱۲ ماهگی تا ۳ سالگی ناتوان باشد حتماً باید این کودک برای تشخیص اولیه اتیسم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
وی افزود: بیتفاوتی به اطرافیان مثل مادر یا پرستار کودک، واکنش نداشتن به نام خود، ناراحتی شدید از به هم ریختن نظم اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی، ناتوانی در نشان دادن واکنش به تظاهرات چهره دیگران از جمله نشانههای تشخیص اولیه اتیسم است.
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی، اظهار کرد: بازی وانمود سازی را نشان نمیدهند، به صداهای محیط واکنش نشان نمیدهد، فعالیت هدفمند ندارند، ناتوانی از تقلید کردن، به دستورات کلامی واکنشی نشان نمیدهند، از کلمات استفاده نمیکند، برای در آغوش گرفته شدن دستهایش را دراز نمیکند، از اشارات بدنی استفاده نمیکند و تکرار چندباره یک بازی از دیگر نشانههایی است که باید به طور تخصصی بررسی کرد.
صدفی تأکید کرد: اگر برخی از این نشانهها را در فرزند خود و یا دانشآموزان مشاهده کردید، حتماً به متخصصان روانشناسی و روانپزشکی مراجعه نمایید تا کودک مورد بررسی جدی و رسمی قرار گیرد.
مبتلایان طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند
یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این کارگاه گفت: کودکان با اختلال طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند که باید توسط متخصصان، والدین و مربیان فراهم شود تا علاوه بر کاهش مشکلات آنها به افزایش تعامل اجتماعی و ارتباط و رفتار کودک در خانه و اجتماع کمک شود.
علیمه حق پناه، اظهار کرد: بنابه پژوهشها، بروز اختلال طیف اتیسم علتهای مختلفی دارد که شناخت این علتها برای شناسایی اختلال و درمان به موقع مبتلایان آن بسیار مهم است.
وی افزود: تشخیص افتراقی اوتیسم با اختلالهای پردازش بینایی، شخصیت ضداجتماعی، اسکیزوفرنی، همبود، اختلال وسواس فکری-عملی، بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی نیازمند بررسی تخصصی و ارزیابی کودک است.
صدفی تصریح کرد: کودکان اتیسم، به نام خود و صداهای محیط واکنشی نشان نمیدهد، به گونهای که تصور میکنید ناشنواست یا هنگام تماس چشمی با دیگران، به سرعت تماس چشمی برقرار کرده و نگاه خود را بر میگرداند که ممکن است با اختلال پردازش بینایی اشتباه شود.
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: مربیان مهد کودکها و مراکز پیشدبستانی و معلمان دوره ابتدایی نقش مؤثری در شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم دارند که این تشخیص به موقع می تواند از پیشرفت اختلال جلوگیری کند.
کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم
مدیرعامل یک مؤسسه خیریه اتیسم در کاشان گفت: سومین دوره کارگاههای آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اُتیسم با همکاری مرکز توانمندسازی اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان و آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
مریم خیامیپور افزود: این کارگاه یک روزه با حضور ۸۰ نفر از فرهنگیان شهرهای مختلف استان اصفهان و استانهای همجوار اجرا شد و گواهینامه آموزش از دانشگاه کاشان برای شرکتکنندگان صادر شد.
وی اظهار کرد: کارگاههای آموزشی دورههای اول و ودوم برای آشنایی و آموزش کارکنان پایگاههای پایش رشد و سلامت منطقه کاشان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دو سال گذشته اجرا شد.
وین تأکید کرد: کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم، یکی از چالشهایی است که با توجه به افزایش شیوع اتیسم درگیر آن هستیم بنابراین تلاش میکنیم از همه گروههای جامعه برای شناسایی مبتلایان به این اختلال کمک بگیریم.
خیامیپور گفت: برنامههای غربالگری در مناسبتهای ملی و مذهبی، برپایی نمایشگاه آثار مبتلایان به انیسم در خانه بروجردی در تعطیلات عید نوروز و برخی هتلهای کاشان ازجمله فعالیتهایی است که جهت آشنایی مردم با این اختلال اجرا میکنیم.