تبلیغات درمان قطعی زگیل تناسلی با محلول و دارو کلاهبرداری است

دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست در گفت و گو با خبرنگار آرمان زنان،درباره درمان زگیل تناسلی گفت:دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفت و گو با خبرنگار آرمان زنان،درباره درمان زگیل تناسلی گفت:« درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان هیچ تفاوتی با هم ندارد. سه روش قابل قبول برای درمان ضایعه های زگیل تناسلی وجود دارد. هدف از درمان زگیل تناسلی از بین بردن ویروس در داخل بدن است نه اینکه بیاییم به صورت ظاهری زگیل ها را از بین ببریم این کار در واقع پاک کردن صورت مسئله است در صورتی که با از بین بردن ضایعه ها ویروس هنوز در بدن بیمار وجود دارد.»

وی در ادامه گفت:« به عنوان مثال ویروس زگیل تناسلی را از یک تا صد شماره گذاری می کنند که یک سوم آنها تقریبا کم خطر است، یک سوم آنها از نظر خطرناک بودن در رده متوسط قرار دارند و یک سوم آنها هم پرخطر هستند. متاسفانه ویروس های پرخطر زگیل تناسلی کمتر ضایعه ایجاد می کنند و بیمار موقعی متوجه ابتلا به این ویروس می شود که باعث بروز سرطان در فرد شده است به عنوان مثال زنان با تست سالیانه پاپ اسمیر متوجه ابتلا به سرطان دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی می شوند بدون اینکه کوچکترین ضایعه ای را در بدنشان مشاهده کرده باشند.»

بیشتر بدانید:زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر صفری نژاد گفت:«اهمیت ضایعه زگیل تناسلی از این نظر است که یک ضایعه زگیل تناسلی به اندازه نوک سوزن، دارای میلیون ها ویروس HPV است. هدف از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی از یک طرف به لحاظ ظاهری و زیبایی بدن است چون در برخی افراد بسیار تظاهرات بدشکلی دارد اما مهمتر از همه کاهش تعداد ویروس و میزان ویروس هایی است که در بدن فرد وجود دارد. به عنوان مثال اگر فردی دارای 20 زگیل در ناحیه تناسلی است اگر اینها را از بین ببریم میلیون ها ویروس را از بدن حذف می کنیم و سیستم ایمنی بدن فرد می تواند بر این ویروس غلبه کند چون این ویروس درمان خاصی ندارد و درمانش وابسته به سیستم ایمنی بدن است.»

سه روش درمانی برای از بین بردن زگیل تناسلی

بهترین روش کدام است؟

وی درباره روش های درمان زگیل تناسلی گفت:« سه روش قابل قبول در دنیا برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. اولین روش فریز کردن یا همان منجمد کردن یا کرایوتراپی است که در این روش گاز NO باعث انجماد زگیل ها می شود. هر بافتی از بدن یخ بزند از بین می رود. گاز NO معمولا به اشکال مختلفی وجود دارد حتی جدیدا نوعی از این گاز به شکل خودکار ارائه شده است و در افرادی که به صورت مداوم دچار زگیل تناسلی می شوند کاربرد بسیاری دارد. این گاز به شکل خودکار به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و فرد ابتدا احساس سوزش و سرمای شدید می کند سپس زگیل ها یخ می زند و از بین می رود به این کار فریز کردن زگیل تناسلی می گویند.»

وی افزود:«درمان زگیل تناسلی به روش فریز کردن انواع و اقسام مختلفی دارد در مراکز درمانی همچون بیمارستان رازی کپسول های بزرگ این گاز برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد.»

دکتر صفری نژاد در ادامه گفت:« البته ما به ضایعات زگیل تناسلی، ضایعات فیزیکی می گوییم. روش دوم برای از بین بردن این ضایعات لیزر است که اگر دستگاه لیزر مناسب باشد می تواند این ضایعات را از بین ببرد ولی از میان سه روش درمانی برای از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی، لیزر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و ثابت شده تاثیر چندانی در رفع ضایعات ندارد.»

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی معضلِ بزرگ بهداشتی/HPV در بسیاری از شهرهای ایران اپیدمی شده
وی درباره سومین روش درمان زگیل تناسلی تاکید کرد:« بهترین درمان این ضایعات فیزیکی استفاده از کوتریزاسیون است یعنی با استفاده از جریان برق ما زگیل های تناسلی را می سوزانیم این روش نه تنها ضایعاتی را که روی سطح پوست قابل مشاهده است را می سوزاند بلکه ریشه آن را هم که حدود یک میلی متر به داخل پوست نفوذ کرده است را نیز از بین می برد لذا بهترین درمان برای از بین بردن ضایعات فیزیکی زگیل تناسلی است.»
وی خاطرنشان کرد:« زگیل های تناسلی دو نوع هستند یک نوع آنها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است ولی اکثر زگیل های تناسلی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. ما یک ذره بین پایه ای داریم که به اندازه قد فرد است و متحرک بوده و می توانیم آن را به نقاط مختلف بدن انتقال دهیم.این ذره بین به مانند یک دایره تقریبا ده در ده سانتی متر است و دور آن یک چراغ مهتابی است که نور سرد ایجاد می کند. بنابراین بهتر است که بیمار توسط این ذره بین ها چک شود تا ضایعات غیرقابل رویت به این وسیله مشاهده و از بین برده شوند.»

ویروس HPV کدام قسمت های بدن را درگیر می کند؟

وی گفت:« این ویروس از هر کجا وارد بدن شود در 6 قسمت از بدن می نشیند از جمله داخل دهان، حلق، حنجره، صورت، لب ها، گوشه چشم ها. بعد از آن زگیل تناسلی معمولا پوست را از ناف تا زانو می تواند گرفتار کند.»
وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا اسم این ویروس را زگیل تناسلی گذاشته اند، گفت:« به دلیل اینکه ما دو نوع زگیل داریم یک نوع زگیل پوستی است که در گذشته به دلیل اینکه رعایت بهداشت از سوی افراد ضعیف بود این نوع زگیل بر روی دست ها تظاهر می کرد که این نوع زگیل با زگیل تناسلی تفاوت بسیاری دارد و چون ویروس HPV اکثرا در ناحیه تناسلی بروز می کند به آن زگیل تناسلی می گوییم. بنابراین دومین قسمتی که می تواند درگیر زگیل تناسلی شود پوست است.»

ادرار خونی نشانه ای از ابتلای مجرای ادرار به زگیل تناسلی

دکتر صفری نژاد تاکید کرد:«سومین قسمت بدن که ممکن است به زگیل تناسلی دچار شود مجرای ادراری و داخل مثانه است. بیماران بسیاری را داشتم که شکایت از ادرار خونی داشتند که با بررسی ها مشخص میشد داخل دستگاه ادرار چندین زگیل بروز کرده است. در اینجا برای از بین بردن زگیل تناسلی نیاز به تجهیزات خاصی است همچنین تشخیص زگیل تناسلی در حلق و حنجره بسیار مشکل است و نیاز به تجهیزات خاص است.همچنین زگیل تناسلی انتهای روده یا همان راست روده را نیز می تواند درگیر کند.»

وی گفت:«بهترین روش درمانی این است که بیمار یک روز در بیمارستانی که تجهیزات مختلف برای شناسایی ویروس HPV در نقاط مختلف بدن را داشته باشد، بستری شود. البته بنده مرکزی که به چنین تجهیزاتی مجهز باشد را نمی شناسم اما در بیمارستان رازی زگیل را فقط در ناحیه تناسلی را فریز می کنند. در مطب ما هم تجهیزات مختلف برای این کار وجود دارد.»

وی گفت:« این را هم اضافه کنم که اگر فردی دچار تعداد زیادی ضایعه زگیل باشد همه را در یک جلسه فریز نمی کنند چون زخم شدیدی ایجاد می کند و ممکن است عفونت کند لذا زگیل ها به تعداد کم در هر جلسه فریز می شود.»

آیا زگیل تناسلی بعد از درمان عود می کند؟

چند سال طول می کشد ویروس HPV در بدن از بین برود؟

دکتر صفری نژاد به احتمال عود زگیل تناسلی بعد از رفع ضایعات اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« زگیل تناسلی در بیش از 70 درصد موارد عود می کند. از طرف دیگر از بین بردن ضایعات فیزیکی مساوی با درمان ویروس HPV نیست حتی اگر تمام ضایعات فیزیکی و غیرقابل مشاهده در بدن با روش های درمانی از بین برود بیمار اگر آزمایش دهد جواب تست وی مثبت است این ویروس در سطح پوست بدن ماندگار است تا زمانی که سیستم ایمنی بدن این ویروس را از بین ببرد.»
وی تاکید کرد:« درمان زگیل تناسلی نیاز به دو اصل مهم دارد پشتکار و سماجت. یعنی بیمار هر ضایعه ای را مشاهده کرد به پزشک مراجعه کند تا نسبت به رفع آن اقدام شود. اگر بیمار از ورود مجددا ویروس به بدنش جلوگیری کند معمولا تا دو سال طول می کشد که ویروس به طور کلی در بدن از بین برود البته در برخی 6 ماه و در برخی دیگر یک سال بعد ممکن است جواب تستشان منفی شود و این بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد.»
وی با تاکید بر لزوم درمان همزمان شرکای جنسی گفت:«اگر یکی از زوجین به زگیل تناسلی مبتلا باشد قطعا همسرش نیز به این ویروس مبتلا شده است لذا باید همزمان با هم برای درمان آن اقدام کنند اگر فقط یک نفر از آنها درمان شود با برقراری اولین رابطه جنسی با همسر مجددا به این ویروس مبتلا می شود.»

آیا با وجود درمان ضایعات زگیل تناسلی، فرد می تواند دیگران را مبتلا کند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان انتقال ویروس HPV با وجود از بین بردن ضایعات در بدن به فرد دیگر ممکن است، گفت:«بله تا وقتی که جواب آزمایش فرد مثبت شود بیمار ناقل ویروس HPV است. از طرف دیگر با توجه به اینکه انواع خطرناک ویروس زگیل تناسلی ضایعه ای ایجاد نمی کند ممکن است فرد تصور کند که کاملا درمان شده است در صورتی که چنین نیست و باید حتما بعد از درمان ضایعات قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده، مجددا آزمایش دهد تا مشخص شود ناقل است یا خیر بنابراین عدم وجود ضایعه فیزیکی مساوی با عدم ابتلا به ویروس HPV نیست.»

ویروس HPV درمان اختصاصی ندارد

دکتر صفری نژاد گفت:«یک دسته از داروها و مکمل هایی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس HPV تقویت می کنند البته این به این معنا نیست که این مکمل ها درمان اختصاصی ویروس HPV است و باید گفت تاکنون هیچ درمان اختصاصی برای این ویروس کشف نشده است. سیستم ایمنی بدن همراه با مصرف این داروها و مکمل ها به تدریج باعث از بین رفتن تعداد ویروس ها در بدن می شود تا ویروس به کلی از بدن پاک شده و جواب آزمایش فرد مبتلا نیز منفی می شود.»

تا 80 درصد موارد سیستم ایمنی بدن ویروس HPV را از بین می برد

وی افزود:« ویروس های پرخطر HPV معمولا دو تا سه سال زمان نیاز دارند تا باعث بروز سرطان(سرطان های حلق،دهان، حنجره، دهانه رحم، روده،پوست، ناحیه تناسلی) شوند. یک عده بیماران می گویند به ما گفته اند این ویروس درمانی ندارد و تا آخر عمر با شما است باید گفت چنین چیزی صحت ندارد حتی در بسیاری از موارد اگر بیمار ضایعات فیزیکی اش را از بین ببرد سیستم ایمنی بدن تا 80 درصد موارد این ویروس را به کلی از بین می برد و بیمار از حالت ناقل بودن در می آید.»

تبلیغات درمان قطعی زگیل تناسلی با محلول و دارو کلاهبرداری است

وی درباره درمان های سنتی زگیل تناسلی گفت:« اطلاع خاصی در این زمینه ندارم ولی به دلیل اینکه شیوع زگیل تناسلی درجامعه افزایش زیادی داشته است تبلیغات بسیاری درباره درمان این بیماری صورت می گیرد اگر در گذشته تبلیغات برای تقویت جنسی مردان بود این تبلیغات اکنون برای درمان قطعی زگیل تناسلی با داروهای خاص است باید سازمان نظام پزشکی جلوی این تبلیغات را بگیرد مدعیانی که می گویند با یک محلول یا قرص این بیماری را درمان می کنند تبلیغاتشان کلاهبرداری است.»

لطفاامتیاز دهید
دیابت

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند رئیس انجمن دیابت گابریک ایران می‌گوید: موضوع دیابت ورای وزارت بهداشت و یک بحث ملی است و دولت باید به طور جدی و با حساسیت بالا باید پیگیر آن باشد وگرنه در آینده با سونامی هزینه‌های مالی بسیار بسیار بالای ناشی از این بیماری مواجه خواهیم شد که توان پرداخت آن را نخواهیم داشت.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا – علیرضا استقامتی در گفت و با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا بر این باور است: هزینه‌ای که برای یک فرد دیابتی می‌شود، ۲ تا ۴ برابر یک فرد غیردیابتی است؛ ما با روند فزاینده ابتلا به دیابتی که داریم، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت از بیماران دیابتی روبرو می‌شویم. چون درمان‌های دیابت در خیلی از مواقع گران قیمت هستند. ضمن این که هزینه عوارض بیماری دیابت هم به آن اضافه می‌شود.
این متخصص غدد می افزاید: فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، ممکن است به مشکلات چشمی، قلبی، کلیوی و اندام‌ها هم دچار شود که این‌ها نیاز به بستری شدن در بخش‌ها، آی سی یو، سی سی یو، لیزر درمانی، دیالیز، پیوند عضو و خدایی ناکرده قطع اندام دارد که هزینه‌های بسیار بالایی برای فرد و نظام سلامت خواهد داشت.
متن گفت و گو با این فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه تهران در پی می‌آید:
وضعیت دیابت در دنیا و ایران چگونه است؟ بیماری دیابت یک بیماری بسیار شایع است . در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که این بر مبنای آمار اطلس دیابت ۲۰۲۱ میلادی است. اکنون یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی قطعا شیوع دیابت در دنیا بیشتر شده است و شاید از نیم میلیارد نفر نیز عبور کرده باشد.
در کشور ما طبق آخرین بررسی ها که مربوط به حدود ۴ سال پیش است، ۷ میلیون دیابتی داشته‌ایم که احتمالا تعدادشان اکنون بیشتر است. البته این روند در تمام دنیا رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم بلکه باید تلاش خود را بکنیم که این روند متوقف شود.
ارتباط دیابت با سبک زندگی چیست؟ این بیماری ارتباط خیلی نزدیکی با شیوه و سبک زندگی دارد. برای مثال افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند و چاق‌ترند، بیشتر دیابت می‌گیرند. شما در دنیا می‌بینید که شیوع چاقی رو به افزایش و به تبع آن تعداد دیابتی‌ها نیز رو به فزونی گرفته است. متاسفانه شیوه زندگی ما از شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی زیاد به شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم، تبدیل شده است و اغلب به افرادی کم یا بی تحرک تبدیل شده ایم.
در همه دنیا اثبات شده است در مناطقی که فست فودها وجود دارد ، در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد
تغذیه‌هایمان همه ناسالم است. غذاهایی که خیلی ساده و ارزان در دسترس هستند، به اسم فست فود در سبد تغذیه ما قرار گرفته اند. این غذاها خیلی سریع آماده می‌شوند و بسیار ساده و ارزان در دسترس ما هستند.
در همه دنیا اثبات شده است که در مناطقی که فست فودها وجود دارد در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد؛ این یک امر مطالعه و اثبات شده است.
در آمریکا در برخی از محلات، اجازه وجود رستوران‌های فست فود را نمی‌دهند. به این دلیل که فست فودها غذاهای بدی هستند چه از نظر مواد اولیه، چه از نظر روغن. طبیعی است که فست فودی که به قیمت ۲ یا ۳ دلار به شما می‌دهند از نظر کیفیت قابل مقایسه با غذای سالم و خوبی که در رستوران ها در قبال پرداخت ۸۰ دلار ارائه می‌شود، نیست.
تغذی..

اطلاعات بیشتر
دیابت

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما!

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما! افزایش قند خون نه تنها سلامت داخلی بدن را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند اثرات مشهودی بر چهره داشته باشد. از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست تا تورم و عفونت‌های پوستی، این علائم هشداردهنده ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی در کنترل قند خون باشند و نیاز به توجه فوری دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از العالم، به گفته دکتر جان کوین عضو کلینیک‌های کوین، علائم آشکار قند خون بالا می‌تواند در صورت شما ظاهر شود.
کوین گفت: پوست بزرگترین عضو بدن است، بنابراین بدیهی است که به ویژه پوست ناحیه صورت تحت تأثیر سطح بالای قند خون قرار گیرد. همانطور که پوسته پوسته شدن پلک‌ها ممکن است نشان دهنده یک عارضه جدی باشد.
او ادامه داد: زانتلاسما نوعی چربی نرم، زرد و چرب است که در زیر پوست شکل می‌گیرد. اغلب این برجستگی‌ها مانند جوش‌ها به نظر می‌رسند، اما تفاوت آن‌ها با جوش‌های معمولی این است که زرد می‌شوند. علاوه بر صورت، این برآمدگی‌ها می‌توانند در باسن، ران، زانو و آرنج نیز ظاهر شوند.
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) می‌تواند علائم ظاهری در چهره افراد ایجاد کند. برخی از این علائم هشداردهنده شامل موارد زیر است:
خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست: کم‌آبی بدن ناشی از قند خون بالا ممکن است منجر به خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست صورت شود. تورم صورت: به دلیل عدم تعادل مایعات در بدن، صورت ممکن است متورم و پف‌کرده به نظر برسد. زخم‌های دیر التیام‌یابنده: زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک در صورت ممکن است به کندی بهبود یابند، نشانه‌ای از مشکلات در گردش خون و ترمیم بافت‌ها. جوش و عفونت‌های پوستی: قند خون بالا می‌تواند سبب افزایش عفونت‌های پوستی مانند جوش‌ها، آبسه‌ها یا التهاب‌های پوستی شود. پف زیر چشم‌ها: عدم تعادل قند خون می‌تواند باعث پف‌کردگی در ناحیه زیر چشم‌ها شود، که ممکن است با خستگی و بی‌خوابی مرتبط باشد. این علائم هشداردهنده نشانگر نیاز به بررسی قند خون و مدیریت آن برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر هستند.
کوین هشدار داد که برچسب‌های پوستی روی پلک‌ها نیز ممکن است نشان دهنده سطح کنترل نشده قند خون باشد. عفونت‌های پوستی، خارش پوست خشک و ناحیه تیره تری از پوست با احساس مخملی از دیگر علائم هشدار دهنده مربوط به پوست است.

اطلاعات بیشتر
دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت کودکانی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و موز، جو و ماست می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در مطالعه‌ای که در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شده است گندم نیز به عنوان یک عامل خطر برای شکل خودایمنی دیابت تشخیص داده شد. در سوی مقابل سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و گل‌کلم اثر محافظتی دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، پروفسور سووی ویرتانن، محقق در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «این واقعیت که برخی از میوه‌ها حاوی آفت‌کش‌ها هستند ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آن‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند، اما برخی دیگر احتمال ابتلا به آن را کم می‌کنند.»
در پژوهش انجام شده ۵ هزار و ۶۷۴ کودک فنلاندی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری بودند، از بدو تولد تا سن شش سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد ۹۴ نفر از این کودکان تا سن شش سالگی به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ نفر دیگر نیز به خودایمنی جزایری مبتلا شدند.
محققان ۳۴ گروه غذایی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که هر چه کودکان اغذیه‌هایی مانند موز، جو دوسر یا چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان که دانه‌اش برای تهیه آرد و نان استفاده می‌شود) بیشتر مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود.
این یافته ممکن است والدین را گیج کند چرا که به گفته خانم ویرتانن «بسیاری از خوراکی‌هایی که ما پیدا کردیم و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و روند بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند.»
محققان می‌گویند نظر می‌رسد در سوی مقابل، خوردن توت فرنگی، بلوبری (سیاه‌گیله)، تمشک، انگور فرنگی سیاه و سایر انواع توت‌ها از کودکان در برابر این بیماری محافظت کند. در واقع هرچه این مواد غذایی بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا به دیابت در کودکان پایین‌تر می‌آید.
از آن‌جا که توت‌ها غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول‌ها هستند، تصور می‌شود که می‌توانند التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند.
از سوی دیگر، میوه‌ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال توت‌ها می‌توانند فاقد آفت‌کش‌هایی باشند که در میوه‌های دیگر یافت می‌شوند.
پژوهشگران با این وجود می‌گویند هنوز زود است که بتوان توصیه‌ای غذایی برای نوزادان یا خردسالان در این خصوص داشت.
دکتر ویرتانن می‌گوید: «تصور می‌شود دیابت نوع ۱ به دلیل ترکیبی از ژنتیک و سایر عواملی که هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند ایجاد می‌شود. اما ما بیشتر از این نمی‌دانیم. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد سبک زندگی در این امر نقش دارد.»
نتایج پژوهش تازه قرار است به زودی در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در مادرید ارائه شود.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *