کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی از پیشگشیری تا درمان

به نقل از کلیولند کلینیک کلامیدیا یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که توسط باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتی ایجاد می شود. هنگامی که فرد مبتلا می شود، می تواند کلامیدیا را از طریق مقاربت، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی به شریک زندگی خود سرایت کند.

عفونت کلامیدیا قابل درمان است. اما مهم است که در اسرع وقت درمان شوید. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند منجر به عوارض جدی شود.

کلامیدیا چه کسانی را مبتلا می کند؟

هر کسی که از نظر جنسی فعال است می تواند به کلامیدیا مبتلا شود. باکتری هایی که باعث کلامیدیا می شوند از طریق مایع واژن و مایع منی منتقل می شوند، به این معنی که افراد از هر جنسیتی که رابطه جنسی دارند می توانند به کلامیدیا آلوده شده و شریک زندگی خود را نیز آلوده کنند. اگر باردار هستید و کلامیدیا دارید، می توانید آن را به نوزاد خود منتقل کنید.

کلامیدیا چقدر شایع است؟

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی است که توسط باکتری ایجاد می شود. این عفونت در میان افراد از هر جنسیت، هر نژاد و قومیت افزایش یافته است، و در هر منطقه از ایالات متحده در بیشتر موارد کلامیدیا بدون علامت هستند، به این معنی که هیچ علامت یا نشانه‌ای از عفونت وجود ندارد.

برخی از ویژگی های جمعیت شناختی (مانند سن، جنسیت و نژاد) ممکن است احتمال ابتلا به کلامیدیا را در شما افزایش دهد.

نرخ های بالاتر انتقال در میان گروه های خاص کمتر به رفتار جنسی و بیشتر در مورد شبکه ها و عدم دسترسی به منابع پیشگیری ازبیماری های مقاربتی مربوط می شود. به عنوان مثال، کلامیدیا در جوامعی که نرخ عفونت بالاتری دارند، بیشتر از فردی به فرد دیگر سرایت می کند و احتمال شیوع آن در میان گروه‌هایی که دسترسی آسان به آموزش جنسی ندارند یا موانعی در برابر بیماری‌های مقاربتی مانند کاندوم ، بیشتر است.

چه چیزی باعث کلامیدیا می شود؟

عفونت کلامیدیا از طریق تماس جنسی گسترش می یابد، زمانی که مایع واژن یا مایع منی حاوی باکتری عامل کلامیدیا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. تماس جنسی شامل تمام انواع رابطه جنسی است، از جمله رابطه جنسی که شامل دخول یا انزال نمی شود. راه‌های زیادی وجود دارد که مایعات دستگاه تناسلی یک فرد می‌توانند باکتری‌های ایجادکننده کلامیدیا را منتقل کنند.

  • رابطه جنسی از واژن.: باکتری ها از آلت تناسلی یک فرد به واژن شریک زندگی او یا برعکس منتقل می شوند.
  • رابطه جنسی مقعدی : باکتری از آلت تناسلی یک فرد به مقعد شریک زندگی او یا بالعکس منتقل می شود.
  • رابطه جنسی دهانی: باکتری از دهان یک فرد به آلت تناسلی، واژن یا مقعد شریک زندگی او یا بالعکس منتقل می شود.
  • رابطه جنسی شامل ابزار جنسی آلوده به باکتری ها: از یک وسیله جنسی همراه با باکتری به دهان، آلت تناسلی، واژن یا مقعد فرد منتقل می شوند.
  • تحریک دستی اندام تناسلی یا مقعد: به ندرت، مایع واژن یا مایع منی آلوده می تواند با چشم فرد تماس پیدا کند و باعث عفونتی به نام ورم ملتحمه شود. به عنوان مثال، اگر ابتدا اندام تناسلی یک فرد مبتلا را لمس کنید و سپس چشمان خود را بدون شستن دست های خود بمالید، این اتفاق می افتد.

چه چیزی باعث کلامیدیا نمی شود؟

همه شرایطی که شامل تبادل مایعات بدن یا برقراری رابطه نزدیک است باعث کلامیدیا نمی شود. شما نمی توانید کلامیدیا را از موارد زیر دریافت کنید:

  • بوسیدن
  • به اشتراک گذاشتن غذا یا نوشیدنی
  • در آغوش گرفتن یا گرفتن دست
  • استفاده از توالت بعد از دیگری
  • استنشاق قطرات بعد از سرفه یا عطسه شخصی

کلامیدیا تا چه زمانی ممکن است بدون علائم باشد؟

کلامیدیا گاهی اوقات یک عفونت خاموش نامیده می شود زیرا اکثر افرادی که کلامیدیا دارند ، (صرف نظر از جنسیت ) هرگز علائمی را متوجه نمی شوند. افرادی که متوجه علائم می شوند اغلب علائم کلامیدیا را تا چند هفته پس از آلوده شدن تشخیص نمی دهند. از آنجایی که کلامیدیا اغلب بدون علامت هست، انتقال کلامیدیا به فرد دیگری بدون اینکه متوجه شود آسان است. و به راحتی می توان از دریافت درمان مورد نیاز برای جلوگیری از عوارض جدی ناشی از کلامیدیا غافل شد.

علائم کلامیدیا چیست؟

علائم کلامیدیا در خانم ها

باکتری کلامیدیا اغلب علائمی شبیه به عفونت دهانه رحم یا عفونت دستگاه ادرار ایجاد می کند:

  • ترشحات سفید، زرد یا خاکستری از واژن شما که ممکن است بدبو باشد
  • چرک در ادرار شما
  • افزایش نیاز به ادرار کردن
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن خونریزی بین پریودها
  • پریودهای دردناک
  • مقاربت دردناک
  • خارش یا سوزش در داخل و اطراف واژن شما
  • درد مبهم در قسمت پایین شکم شما

علائم کلامیدیا در آقایان

باکتری کلامیدیا اغلب مجرای ادرار شما را آلوده می کند و علائمی شبیه به عفونت مجاری ادراری ایجاد می کند. ممکن است متوجه شوید:

ترشحات موکوس مانند یا شفاف و آبکی از آلت تناسلی شما

درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (دیسوریا)

علائم مشترک کلامیدیا بین خانم ها و آقایان

کلامیدیا می‌تواند بر بخش‌هایی از بدن شما به غیر از اندام‌های تولید مثلی تأثیر بگذارد، مانند:

مقعد. ممکن است متوجه درد، ناراحتی، خونریزی یا ترشحات موکوس مانند از مقعد خود شوید.

گلو. ممکن است گلودرد داشته باشید، اما اگر باکتری در گلو شما باشد، معمولاً علائمی را متوجه نخواهید شد.

چشم ها. اگر باکتری کلامیدیا وارد چشم شما شود، ممکن است متوجه علائم ورم ملتحمه شوید. علائم شامل قرمزی، درد و ترشح است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: کلامیدیا از مهم ترین عفونت های انتقال یابنده از راه تماس جنسی

کلامیدیا چگونه تشخیص داده می شود؟

رایج ترین آزمایش برای کلامیدیا، آزمایش تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) نامیده می شود. پزشک با انجام گرفتن نمونه توسط سواب واژینال از واژن و سرویکس یا جمع‌آوری نمونه ادرار، نمونه‌ای از مایع را می‌گیرد. سپس، نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستند تا باکتری‌های ایجادکننده کلامیدیا را بررسی کنند. پزشک ممکن است آزمایش را در مطب انجام دهد، یا ممکن است از شما بخواهد که آزمایش کلامیدیا را در خانه انجام دهید. دستورالعمل های ارائه دهنده خود را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که نتایج آزمایش دقیق را دریافت می کنید.

از آنجایی که اکثر موارد کلامیدیا بدون علامت هستند، مهم است که غربالگری کلامیدیا را انجام دهید، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از عفونت را مشاهده نکنید. توصیه می شود که زنان فعال جنسی که در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا هستند به طور منظم از نظر این بیماری غربالگری شوند. زنان، بیشتر از مردان، شدیدترین عوارض ناشی از کلامیدیا را تجربه می کنند. .

کلامیدیا چگونه درمان می شود؟

کلامیدیا را می توان با آنتی بیوتیک در حدود یک یا دو هفته از بین برد. اما فقط به دلیل بهبود علائم، مصرف دارو را قطع نکنید. از پزشک خود بپرسید که چه پیگیری هایی لازم است تا مطمئن شوید پس از اتمام مصرف دارو، عفونت شما از بین رفته است.

بخشی از درمان شما باید شامل اجتناب از فعالیت‌های جنسی باشد که می‌تواند باعث عفونت مجدد شما شود و اطمینان از اینکه شرکای جنسی که ممکن است آلوده باشند نیز تحت درمان قرار می‌گیرند.

نکات مهم:

تا زمان رفع عفونت از رابطه جنسی خودداری کنید. شروع درمان به این معنی نیست که شما درمان شده اید.. تمام داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید و در این مدت از هرگونه تماس جنسی خودداری کنید.

با شریک جنسی خود تماس بگیرید. با کسی که تا سه ماه گذشته نیز رابطه داشته اید بگویید که آلوده شده اید تا او نیز آزمایش شود.

برای سایر بیماری های مقاربتی( اچ آی وی و ایدز ، سیفلیس ، تبخال ، سوزاک ) نیز آزمایش دهید. داشتن چندین بیماری مقاربتی معمول است و دریافت درمانی متناسب با هر عفونت بسیار مهم است.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت شما را از بین ببرند، اما نمی توانند هیچ آسیبی را که باکتری ممکن است قبل از درمان به بدن شما وارد کرده باشد، جبران کند. به همین دلیل بسیار مهم است که به طور مرتب از نظر کلامیدیا غربالگری شوید، با اولین علائم به پزشک مراجعه کنید و در صورت آلوده شدن، فوراً تحت درمان قرار بگیرید.

چه داروهایی برای از بین بردن کلامیدیا استفاده می شود؟

رایج ترین آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت کلامیدیا عبارتند از:

  • آزیترومایسین معمولا به صورت تک دوز مصرف می شود.
  • داکسی سایکلین معمولا بیش از 7 روز مصرف می شود.

اطمینان حاصل کنید که فقط آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف می کنید و همه داروها را تا زمانی که از تمام شوند مصرف کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یابد.

آیا کلامیدیا قابل درمان است؟

بله. کلامیدیا قابل درمان است. اگرچه برخی از عفونت‌های باکتریایی مقاربتی شروع به مقاوم شدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کرده‌اند و این امر درمان آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، بهترین راه برای مبارزه با کلامیدیا، جلوگیری از گسترش عفونت است.

اگر کلامیدیا درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

کلامیدیا درمان نشده می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. در صورت مشاهده علائم کلامیدیا، فوراً به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از عوارض بعدی، به طور منظم غربالگری های STI را انجام دهید.

عوارض کلامیدیا برای زنان

کلامیدیا درمان نشده می تواند باعث شود:

بیماری التهابی لگن PID . یک بیماری جدی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. این می تواند زمانی رخ دهد که یک بیماری مقاربتی درمان نشده، مانند کلامیدیا، به اندام های تناسلی شما آسیب برساند. می تواند منجر به ناباروری و درد مزمن لگن شود. همچنین می‌تواند باعث حاملگی خارج از رحم شود که برای جنین خطرناک است و برای مادر حامله نیز کشنده است.

عوارض بارداری عفونت درمان نشده می تواند منجر به زایمان زودرس شود. همچنین، اگر باردار هستید و کلامیدیا دارید، می توانید عفونت را به نوزاد خود منتقل کنید. نوزادانی که با کلامیدیا متولد می شوند ممکن است به ذات الریه یا ورم ملتحمه مبتلا شوند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به نابینایی شود.

عوارض کلامیدیا برای مردان

کلامیدیا درمان نشده می تواند باعث شود:

اپیدیدیمیت. عفونت می‌تواند به بیضه‌ها و لوله‌ای که اسپرم را به بیضه‌ها می‌برد (اپیدیدیم) سرایت کند و باعث علائمی مانند درد، تورم و حساسیت در بیضه‌ها شود.

کاهش باروری. کلامیدیا می تواند به اسپرم شما آسیب برساند و بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر منفی بگذارد.

عوارض کلامیدیا مشترک بین زن و مرد

کلامیدیا درمان نشده می تواند:

خطر ابتلا به آرتریت واکنشی را که باعث تورم مفاصل و احساس درد می شود، افزایش دهید.

احتمال ابتلا به HIV را افزایش دهد.

چقدر بعد از درمان احساس بهتری دارم؟

پس از یک هفته پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، باید احساس بهتری داشته باشید. حتما مصرف آنتی بیوتیک های خود را تا زمانی که از بین بروند ادامه دهید، حتی اگر علائم شما بهبود یابد.

چگونه می توانم از خود در برابر کلامیدیا محافظت کنم؟

تنها راه برای جلوگیری از ابتلا به کلامیدیا این است که از داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که عفونت کلامیدیا دارد خودداری کنید. و مطمئن شوید که اسباب بازی های جنسی که حامل باکتری هستند با اندام تناسلی شما تماس پیدا نکنند.

همیشه نمی توان فهمید که آیا شریک فعلی یا بالقوه به کلامیدیا مبتلا است، به خصوص که بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا هرگز متوجه علائم آن نمی شوند. با در نظر گرفتن پیشگیری، ایده خوبی است که فعالیت های جنسی ایمن را به بخشی از زندگی جنسی خود تبدیل کنید:

  • از کاندوم در هنگام مقاربت، رابطه مقعدی و رابطه جنسی دهانی استفاده کنید.
  • از رابطه جنسی دهانی به خصوص با فردی که شناختی از او ندارید بپرهیزید.
  • فقط با یک شخص که فقط با شما رابطه جنسی دارد، رابطه جنسی داشته باشید.

کلامیدیا چقدر طول می کشد؟

با درمان، کلامیدیا باید ظرف یک یا دو هفته از بین برود. مصرف همه آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت مهم است. در طول درمان رابطه جنسی نداشته باشید، در غیر این صورت ممکن است دوباره دچار عفونت شوید.

بیشتر بدانید: تفاوت کلامیدیا و سوزاک

آیا کلامیدیا خود به خود از بین می رود؟

هرگز نباید منتظر باشید تا کلامیدیا خود به خود از بین برود. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، در خطر اانتقال به دیگران هستید و آنها را در معرض خطر عوارض شدید نیز قرار می دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

وقتی صحبت از کلامیدیا به میان می آید، مهم است که آگاه باشید. با پزشک خود در مورد خطرات عفونت صحبت کنید. برنامه ای برای غربالگری منظم برای بیماری های مقاربتی بر اساس توصیه های پزشک خود در مورد اینکه چند وقت یکبار باید آزمایش شوید، تهیه کنید. در صورت مثبت بودن آزمایش کلامیدیا یا مشاهده علائم و نشانه‌هایی مبنی بر ابتلای شما، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ارتباط کلامیدیا و تراخم بیماری چشمی

سوالات متداول

اولین علائم کلامیدیا چیست؟

اکثر افرادی که کلامیدیا دارند هرگز متوجه علائم نمی شوند. اما ترشح غیرمعمول از واژن یا آلت تناسلی شما ممکن است نشانه ای از ابتلا به عفونت کلامیدیا باشد. درد، خونریزی یا ترشح کف مانند نیز می تواند نشانه کلامیدیا باشد.

آیا کلامیدیا بو دارد؟

کلامیدیا همیشه بو ندارد. اما یکی از علائم کلامیدیا ترشحات غیرمعمول واژن است که بوی نامطبوعی دارد.

اگر فقط با یک شخص رابطه جنسی داشتم چگونه به کلامیدیا مبتلا شدم؟

اگر شریک جنسی شما با فردی که آلوده بوده و سپس با شما رابطه جنسی داشته باشد، ممکن است به کلامیدیا مبتلا شوید. این ارتباط نادرست می تواند منجر به عفونت شود. برای کاهش خطر ابتلا به کلامیدیا، رابطه جنسی ایمن تری را تمرین کنید و اگر روابط متعدد داریدبرای اطمینان، به طور منظم غربالگری شوید.

صحبت کردن در مورد هر چیزی که مربوط به رابطه جنسی است، از جمله پیشگیری از بیماری های مقاربتی، ممکناست سخت باشد. اما زندگی جنسی شما بخش مهمی از سلامتی شما است که پزشک برای مراقبت از شما باید بداند. عدم دریافت درمان مورد نیاز برای کلامیدیا می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. با پزشک در مورد غربالگری منظم برای کلامیدیا و سایر بیماری های مقاربتی صحبت کنید تا خطرات عوارض خود را کاهش دهید. برای جلوگیری از گسترش کلامیدیا، رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *