نمکِ کم اما تصفیه شده و یُددار بخورید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یادتان باشد که حتما نمک مصرفی روزانه باید نمک تصفیه شده یددار باشد و به میزان کم در طول روز نمک مصرف کنید.

نمک نامی است عام که به کلرور سدیم (ترکیب کلر و سدیم) گفته می شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل با دانه‌های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد. نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است. نمک به مقدار حدود 3-5 گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) مورد نیاز است. (یک قاشق چایخوری نمک حدود 2300 میلی گرم سدیم در خود دارد.)

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

وزارت بهداشت ظرف 20 سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر واختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را درپیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند. زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد.

نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است و به این دلیل وزارت بهداشت تاکید بر مصرف نمک یددار تصفیه شده که می‌تواند ید مورد نیاز را به بدن برساند، می‌کند.

نمک‌های تصفیه شده یددار مشمول دریافت پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید و انقضاء و استاندارد اجباری می‌باشد. این گونه نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، ارسنیک و… (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی‌های محلول مانند گچ و… می‌باشد که به دلیل سفید بودن غیر قابل جداسازی است. از طرفی میزان محاسبه شده ید در نمک تصفیه شده باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری از عقب ماندگی جسمی و ذهنی، سقط جنین و … خواهد شد. حالا خود قضاوت کنید نمک دریا مصرف کنید و دچار عوارض آن (سرطان، گواتر، عقب افتادگی ذهنی وجسمی، سقط جنین و…) شوید یا نمک تصفیه شده یددار استفاده کنید و از تمام این عوارض در امان باشید.

بنابراین یادتان باشد که حتما نمک مصرفی روزانه باید نمک تصفیه شده یددار باشد و به میزان کم در طول روز نمک مصرف کنید.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *