منابع مالی ایران در ژاپن آزاد و در حوزه سلامت ایران صرف شود

به گزارش روز شنبه ایرنا از وبدا، بهرام عین اللهی در دیدار با «کازو توشی آیکاوا» سفیر ژاپن در ایران افزود: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه مردم ایران اعمال شده اما مراقب هستیم که این تحریم‌ها بر سلامت مردم، تاثیری نداشته باشد البته در بحران کرونا هم این تحریم‌ها ادامه دارد و کمک‌های ژاپن به ایران توانسته به مراقبت ما از سلامت مردم کمک کند و امیدواریم که بخشی از منابع مالی ایران در ژاپن آزاد و در حوزه سلامت صرف شود.

وی اظهار داشت: روابط دوستانه تاریخی بین ایران و ژاپن وجود داشته و خاطرات بسیار خوبی از همکاری مردم، دانشگاه‌ها و سفارت ژاپن داریم که نکته بسیار مثبتی در روابط دو کشور است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: امروز دانشمندان و محققان ایرانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از پیشرفت‌های ژاپن در محافل علمی سخن می‌گویند و این پیشرفت‌ها در حوزه های مختلف پزشکی، مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حوزه های مختلف فعالیت دارند و بسیاری از نیازهای سلامت ایران را تامین می‌کنیم و در دانش پزشکی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. خرسند هستیم که ژاپن در دانش‌های بنیادی و جدید سلولی و علوم پایه، ژنتیک و بایوتکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته و دانشمندان ما در این حوزه‌ها از ژاپن، به خوبی یاد می‌کنند زیرا ژاپن در این زمینه‌ها در دنیا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

عین اللهی اضافه کرد: اطمینان داریم که دولت و مردم ژاپن به دولت و مردم ایران علاقه ویژه دارند و ارتباط قلبی نزدیک بین این دو کشور وجود دارد که یکی از نمونه‌های آن، کمک‌های ژاپن در مبارزه با کرونا بوده است.

به گفته وزیر بهداشت، امروز نه تنها مردم ایران بلکه مهاجران از جمله افغانستانی‌ها را با آغوش باز پذیرایی می‌کنیم و همه خدمات درمانی، بهداشتی و واکسیناسیون را ارائه و فکر می‌کنیم که در شرایط کرونا، کارهای انسانی در تاریخ ماندگار می‌شود.

قدردانی از کمک های ژاپن به ایران به ویژه در ایام کرونا
عین اللهی تصریح کرد: از کمک‌های ژاپن به ایران به ویژه در دوران کرونا تشکر می‌کنیم و امیدواریم که شاهد تقویت همکاری‌های علمی، دانشگاهی و انجام طرح‌های مشترک علمی و تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور باشیم.

وی ادامه داد: با همکاری ژاپن دو طرح درمانی در دو بیمارستان آرش و امام حسین(ع) تهران از سال ۹۳ آغاز اما از سال ۹۶ متوقف شده و لازم است که این دو طرح دوباره فعال و تکمیل شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز همه ایرانی‌ها از ژاپن خاطرات خوبی دارند و امیدواریم که دوستی بین ایران و ژاپن ادامه داشته باشد و نشان دهیم که دو کشور می‌توانند روابط خوبی داشته باشند و در جهش علم و دانش دنیا، موثر باشند.

عین اللهی اظهار داشت: کرونا یک بحران تاریخی بود و در بحران‌ها و حوادث، کشورها کمک به همدیگر را مسئولیت خود می‌دانند. امروز در کشور ما مهاجران افغان بدون دریافت کمک از هیچ مرجعی، از نظر خدمات مربوط به واکسیناسیون و درمانی را دریافت می‌کنند.

لزوم تقویت همکاری های ایران و ژاپن در حوزه واکسن
وی یادآور شد: در چند ماه اخیر واکسیناسیون کرونا در ایران تسریع شده و ۹۰ درصد از جمعیت هدف، یک دُز و حدود ۸۰ درصد نیز دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. اکنون، مجموعه‌های مختلفی در ایران با پلتفرم‌های مختلف، واکسن‌های موثری تولید کرده‌اند و سفیر یا محققان ژاپن می‌توانند از این مجموعه‌ها بازدید کنند و لازم است که همکاری‌های دو کشور در این زمینه نیز ارتقا پیدا کند.

وزیر بهداشت گفت: پزشکان و دانشمندان ایرانی از تجهیزات پزشکی و تشخیصی ژاپنی، رضایت بسیار بالایی دارند. بسیاری از میکروسکوپ‌ها و دستگاه‌های مختلف تشخیصی مورد استفاده در چشم پزشکی در ایران، ساخت ژاپن است علیرغم اینکه تولیدات سایر کشورها هم وجود دارد اما ترجیح می‌دهیم که از تجهیزات ژاپنی استفاده کنیم و امیدواریم که این همکاری‌ها تقویت شود و ژاپن اجازه ندهد که محصولات دیگر جای محصولات ژاپنی را در ایران بگیرند.

عین اللهی ابراز امیدواری کرد همکاری‌های مشترک بین ایران و ژاپن در حوزه های مختلف از جمله همکاری های علمی، برگزاری کنفرانس های مشترک علمی، تبادل تجهیزات پزشکی و تبادل استاد و دانشجو ارتقا یابد همچنین علاقه هستیم که وزیر بهداشت ژاپن به ایران سفر کرده و از مرکز بهداشتی، درمانی، تحقیقاتی، آموزشی و صنایع داروسازی و تجهیزات پزشکی ایران بازدید کند تا زمینه‌های تقویت همکاری‌های مشترک، شناسایی و عملیاتی شود.

ظرفیت‌های بسیاری در حوزه پزشکی بین ایران و ژاپن وجود دارد
کازو توشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران نیز در این دیدار گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه پزشکی و درمانی بین ایران و ژاپن وجود دارد.

یکی از نمونه‌های همکاری دانشگاهی بین دو کشور در حوزه بهداشت، مربوط به همکاری یکی از دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه کوموموتو ژاپن در مورد یک بیماری است که در غرب ژاپن، جنوب ایران و برخی کشورهای آمریکای جنوبی وجود دارد. حوزه‌های بیوتکنولوژی، علوم پایه، سلول های بنیادین و ژنتیک برای محافل علمی ژاپن اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ژاپن تا سه هفته پیش، مبتلایان روزانه کرونا دو رقمی و حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر بود اما اکنون این آمار بیشتر شده و به ۷۰ هزار نفر در روز رسیده است و مرگ و میر روزانه مردم ژاپن نیز حدود ۳۰ نفر است. ۸۰درصد از مردم ژاپن معادل ۱۰۰ میلیون نفر تاکنون دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به شدت تحت تاثیر تعهد و دانش پزشکی نیروهای بهداشتی و درمانی ایران قرار گرفتم
سفیر ژاپن در ایران یادآور شد: سویه اومیکرون بسیار مسری و دارای سرایت بسیار زیادی است و امیدواریم که همکاری با ایران و سایر کشورها در زمینه مبارزه با کرونا گسترش یابد. در ماه‌های گذشته، برخی تجهیزات پزشکی از جمله ام آر آی و سی تی اسکن را به استان‌های خراسان های شمالی و جنوبی و خوزستان اهدا کردیم.

آیکاوا تاکید کرد: در استان خوزستان بازدیدهایی داشتیم و منتظر نصب دستگاه ام آر آی بودند و مقدمات نصب این دستگاه را فراهم کرده بودند و تحت تاثیر این کار آنها قرار گرفتم همچنین به شدت تحت تاثیر تعهد و دانش پزشکی نیروهای بهداشتی و درمانی ایران به ویژه در بیماری کرونا قرار گرفتم.

سفیر ژاپن در ایران خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که همکاری‌های مشترک با ایران را ادامه دهیم و گفت و گوهای فشرده‌تری داشته باشیم. به تلاش‌ها و خدمات ایران برای کمک به مهاجران افغانستانی در ایران، احترام می‌گذاریم. ایران و ژاپن ۲۰ سال است که در این زمینه با یکدیگر همکاری دارند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *