مشاوره ازدواج چیست؟ چرا مشاوره قبل از ازدواج یک نیاز است؟

بسیاری از زوجین ممکن است در طول زندگی زناشویی با مشکلات ارتباطی زیادی مواجه باشند، که حل آن برای آن ها سخت است. در این شرایط مشاور ازدواج می تواند به آن ها کمک کند. اما شاید برای شما سوال باشد که مشاوره ازدواج چیست؟ به طور کلی می توان گفت مشاوره ازدواج استفاده از کمک ها و راهنمایی های حرفه ای  و تخصصی یک مشاور زوج درمانگر است که به صورت حرفه ای می تواند به بهبود روابط میان زوجین کمک کند. در این مقاله شما خواهیم گفت که مشاوره ازدواج چیست؟ و چرا افراد به مشاوره های قبل از ازدواج نیاز دارند.

مشاوره ازدواج چیست؟

امروزه استفاده از مشاوره قبل ازدواج به بسیاری از زوجین کمک کرده تا پیش از ازدواج بتوانند به شناختی کلی و حدودی از همدیگر برسند و پس از آن در صورت کسب مهارت ها و آمادگی قدم در مسیر زندگی مشترک بگذارند. اما در بسیاری از روابط زناشویی که سال ها قبل به صورت سنتی و بدون استفاده از این خدمات بود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. در این شرایط استفاده از مشاوره های ازدواج می توانند به آن ها کمک کند تا با کمترین آسیب و تنش و با کنترل شرایط  مسایل میان خود را حل کنند. در واقع به دلیل وجود پیچیدگی های زیاد میان روابط زناشویی علم روانشناسی به کمک افراد آمده تا بتوانند زندگی مشترک موفقی را برای خود رقم بزنند.

اهمیت مشاوره قبل ازدواج

مشاوره ازدواج چیست

اما شاید برای شما سوال باشد که چرا باید به مشاوره ازدواج مراجعه کنید و اصلا چه دلیلی برای این کار وجود دارد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده و واضح است. گاهی در مسیر زندگی زناشویی به مشکلاتی بر می خورید که دائما برای شما چالش های جدید ایجاد می کند و به جای حل این چالش ها، درگیری و تعارضات میان زوجین افزایش می یابد و پیش از آنکه مشکل و تعارضات قبلی حل شده باشد مسایل جدید نیز به آن اضافه می شود. از مهمترین دلایلی که نشان می دهد یک زوج نیاز به مشاوره ازدواج دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی تفاوتی نسبت به شریک عاطفی
  • نزاع و درگیری و نگاه منفی زوجین به هم
  • مخفی کاری یا دروغگویی
  • عدم وجود صمیمیت میان زوجین
  • بحث مداوم سر مسایل تکراری

اگر زوجین در جلسات مشاوره های پیش از ازدواج شرکت کرده باشند به مزایای مختلفی دست پیدا می کنند که می توانند در مسیر پر چالش زندگی با همدلی بیشتری این چالش ها را رفع کنند. از مهمترین مزایا و دلایل قانع کننده ای که استفاده از مشاوره های پیش از ازدواج را مهم می کند عبارت است از:

  • تسهیل رسیدن به اهداف مشترک
  • رسیدن به درک متقابل
  • تسهیل در گذر از موانع
  • از بین رفتن استرس و اضطراب میان زوجین
  • کمک به زوجین برای رسیدن به شناخت عمیق تر

دلایل استفاده از مشاوره ازدواج

پس از آنکه دانستید مشاوره ازدواج چیست و به اهمیت آن پی بردید، نوبت به بررسی دلایلی می رسد که استفاده از مشاوره ازدواج را ضروری می کند. از مهمترین دلایل ضرورت استفاده مشاوره ازدواج می تواند به شرح زیر باشد:

  • مشکلات جدی در برقراری ارتباط میان زوجین
  • مشکل در برقراری رابطه جنسی
  • تعارض میان زوجین بر سر تربیت فرزندان
  • سوءمصرف مواد یا اعتیاد به مشروبات الکلی
  • عصبانیت و خشم کنترل نشده و آسیب زننده
  • خیانت یکی از زوجین
  • خشونت خانگی 

هر کدام از این دلایل می تواند به تنهایی منجر به طلاق و از هم پاشیدن زندگی مشترک خانواده ها شود. اما می توان به کمک مشاور روانشناس با گذراندن این مشکلات به مهارت کافی برای حل مسایل و برقراری ارتباط موثر رسید. حتی اگر زوجین بر تصمیم خود برای طلاق جدی باشند، می توانند با  بحران و آسیب کمتری این مرحله را پشت سر بگذارند.

مزیت استفاده از مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج چیست

آنچه باعث می شود که استفاده از مشاوره ازدواج برای زوجین تجویز شود، مزیت هایی است که از جلسات مشاوره ازدواج عاید آن ها می شود. از مهمترین مزایای این مشاوره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری مهارت حل مساله
  • بهبود و آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر و درست
  • یادگیری صحبت و مکالمه درباره تفاوت ها

نکات مهم در جلسات مشاوره ازدواج

زمانی که می خواهید به مشاور روانشناس برای مسایل ازدواج خود مراجعه کنید، ممکن است احساس استرس داشته باشید. از همین رو پیش از آنکه بخواهید در این جلسات شرکت کنید، دانستن نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

  1. اگر صحبت کردن درباره مسایل و چالش های زندگی با یک فرد غریبه سخت است، کافی است به مشاور خود اطمینان داشته باشید و از اینکه در جلسات اول در سکوت یا مشاحره باشید نگران نباشید. مشاور نقش میانجی دارد و می تواند برای کنترل احساسات خود تلاش کنید.
  2. اگر لازم بود ابتدا به تنهایی در جلسات مشاوره شرکت کنید، تا در گفتن حرف های خود راحت تر باشید، پس از آن می توانید جلسات را دونفره شرکت کنید.
  3. اثربخش بودن جلسات مشاوره در کوتاه مدت بسیار مشهود و مشخص است. اما این به معنی کافی بودن نیست. شما باید جلسات را به طور کامل شرکت کنید تا مشکلات شما به صورت ریشه ای و اساسی حل شود.
  4. تمریناتی که مشاور روانشناس به شما می دهد تا به طور دقیق و کامل انجام دهید. این تمرینات را باید با همدلی انجام دهید.

نتیجه گیری

 زندگی زناشویی به طور طبیعی ممکن است فراز و فرودهایی داشته باشد، که هنر برقراری ارتباط موثر و متعاقب آن داشتن مهارت حل مساله می تواند کمک کننده باشد. اما در مواردی گاهی حل مساله برای زوجین کار سختی می شود و می تواند زندگی آن ها را تا جدایی و طلاق پیش ببرد. در چنین شرایطی پیش از آنکه زوجین به این تجربه تلخ برسند می توانند به کمک استفاده از مشاوره های ازدواج مسایل و مشکلات خود را مدیریت و حل کنند. مرکز مشاوره دکتر مهساکاشفی زاده با ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه مشاوره قبل از ازدواج، ازدواج و خانواده به شما کمک می کند تا با آموختن مهارت های کافی مسیر زندگی زناشویی خود را به شیوه ای بسیار منطقی و به کمک مهارت های زناشویی حل و رفع کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *