مزایا و خطرات سونوهیستروگرام برای باروری

به نقل از پرنتینگ فرست کرای،‌ سونوهیستروگرام یک سونوگرافی تخصصی از رحم و لوله های فالوپ برای تعیین ناهنجاری های مشکوک داخل رحمی است. فرض کنید پزشک از شما خواسته است که آزمایش سونوهیستروگرام سالین انجام دهید. در این صورت، ممکن است علت واقعی مشکلات رحمی مانند خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، گرفتگی عضلات، ناباروری یا درد لگن مشخص شود. پزشک شما همچنین ممکن است قبل از درمان IVF معاینه را انجام دهد تا احتمالاً مشکلاتی را که ممکن است در طول کاشت جنین ایجاد شود، رد کند.

سونوهیستروگرام چیست؟

سونو هیستروگرافی انفوزیون نمک (SHG) یک سونوگرافی ترانس واژینال غیر تهاجمی است که آب شور را به داخل حفره رحم وارد می کند. در این معاینه از اشعه استفاده نمی شود و یک روش بدون درد است. از امواج صوتی استفاده می کند که تصاویری را در زمان واقعی از داخل رحم شما در رایانه ایجاد می کند.

در طول معاینه سونوهیستروگرام،کاتتر به آرامی داخل دهانه رحم قرار می گیرد. سپس یک محلول نمکی به آرامی از طریق کاتتر وارد حفره رحم می شود. محلول نمکی به آرامی رحم را منبسط کرده و دیواره های رحم را از یکدیگر دور می کند. این کشش رحم باعث می شود که سونوگرافی ترانس واژینال وضعیت رحم را به طور دقیق ارزیابی کند. همچنین، مسیر مایع از طریق لوله های فالوپ سونوهیستروگرام جزئیات نقص آن را در سونوگرافی ارائه می دهد.

سپس مبدل وارد واژن می شود که به نوبه خود، امواج صوتی ساطع می کند که پژواک را به عقب باز می گرداند. مبدل این پژواک ها را ضبط می کند و آنها را به صفحه کامپیوتر می فرستد، جایی که یک تصویر بلادرنگ از داخل رحم ایجاد می شود.

پزشک شما می تواند SHG را بدون استفاده از محلول نمکی انجام دهد، همانطور که در دوران بارداری انجام می شود . با این حال، نتایج با محلول نمک دقیق و مفید هستند.

چرا به سونوهیستروگرافی نیاز دارید؟

معاینه SHG ناهنجاری های رحمی مانند چسبندگی رحم یا اسکار را ارزیابی می کند. همچنین مشکلات آندومتر و بسیاری از اختلالات دیگر مانند درد یا فشار غیرطبیعی لگن، شکل یا اندازه نامنظم رحم و سقط‌های مکرر را در نظر می‌گیرد.

پزشک شما همچنین ممکن است SHG را در طول آزمایش باروری انجام دهد که یک نمای نزدیک از حفره آندومتر را نشان می دهد و پزشک را قادر می‌سازد تا ضخامت پوشش آندومتر و هر گونه بی‌نظمی را که می‌تواند در بارداری اختلال ایجاد کند، ارزیابی کند.

مزایای سونوهیستروگرام به شرح زیر است:

  1. این یک روش بسیار آسان و غیر تهاجمی برای تشخیص فیبروم رحم، پولیپ رحم یا سرطان است.
  2. این نوع تست تشخیصی، ناراحتی خفیف ایجاد نمی کند (از زن به زن دیگر متفاوت است).
  3. این هیچ خطر یا خطر کمیاب عفونت یا عوارض ندارد.
  4. از تشعشعات استفاده نمی کند، بلکه فقط از راه های صوتی برای دریافت تصاویر بلادرنگ استفاده می کند.
  5. در مقایسه با سایر آزمایشات هزینه کمتری دارد.
  6. سونوهیستروگرافی یک تصویر عالی و در زمان واقعی از داخل رحم ارائه می دهد.

خطرات سونوهیستروگرافی

سونو هیستروگرافی یک روش بسیار ایمن با احتمال عوارض و خطرات نادر است. برخی از زنان ممکن است در طول فرآیند احساس ناراحتی جزئی داشته باشند که پس از انجام آزمایش به سرعت ناپدید می شود. خطر عفونت کم (در موارد بسیار نادر) وجود دارد که نیاز به مشاوره با پزشک دارد.

با این حال، SHG ممکن است گاهی اوقات باعث درد خفیف، لکه بینی یا خونریزی واژینال در برخی از زنان شود، اما در عرض یک یا دو روز درمان می شود. به همین دلیل انجام سونوهیستروگرام در طول دوره توصیه نمی شود. با این حال، لازم نیست با پزشک تماس بگیرید یا در مورد این مشکلات خفیف مضطرب باشید. با این حال، زنان باردار و زنان مبتلا به عفونت های لگنی یا واژن فعال نباید این روش را انجام دهند.

سایر آزمایشات باروری در طول سونوهیستروگرام

بسیاری از آزمایش‌های دیگر برای ارزیابی ناهنجاری‌های حفره رحم، آندومتر و لوله‌های فالوپ استفاده می‌شوند.

آزمایشات دیگر عبارتند از:

هیستروسالپنگوگرافی (HSG)

HSG یک روش قدیمی است که از اشعه ایکس برای ارزیابی سلامت لوله‌ها استفاده می‌کند. کنتراست یددار را در دهانه رحم قرار می دهد و برای ارزیابی شکل رحم و لوله های فالوپ از اشعه ایکس عکس می گیرد.

سونوگرافی ترانس واژینال

این سونوگرافی بدون استفاده از محلول نمکی برای ارزیابی رحم و تخمدان ها انجام می شود. این آزمایش، لوله های فالوپ را به دلیل کمبود مایع حاجب بررسی نمی کند.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک عمل جراحی است و نیاز به استفاده از بیهوشی دارد. در این آزمایش، پزشک یک، دو یا سه برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند که از طریق آن لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی تخصصی را وارد می‌کنند. بهتر است در این آزمایش یک روز بستری و حداقل 15 روز استراحت در منزل داشته باشید.

پزشک شما ممکن است بسته به شرایط شما آزمایش SHG یا هر یک از آزمایش های فوق یا حتی ترکیبی از SHG و HSG را درخواست کند.

ترکیبی از آزمایشات به طور کلی برای تشخیص برخی مشکلات پیچیده باروری رحم انجام می شود.

آیا تست سونوهیستروگرافی ضرری دارد؟

خوب، این سوالی است که وقتی پزشکش SHG را توصیه می کند به ذهن هر خانمی خطور می کند. اگرچه معاینه سونوهیستروگرام آسیبی به شما نمی رساند، اما ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

  • ناراحتی در محلی مشخص
  • درد کم
  • اضطراب
  • گرفتگی خفیف

همه این عوارض جانبی سونوهیستروگرام ممکن است از زن به زن دیگر متفاوت باشد و بلافاصله پس از آزمایش، در چند ساعت یا یک یا دو روز از بین برود. اگر تحمل درد و ناراحتی برایتان دشوار است، با پزشک خود صحبت کنید، او ممکن است برای شما یک داروی بدون نسخه تجویز کند.

عوامل خاصی می توانند SHG را ناراحت کننده تر کنند، از جمله:

  • اگر در مورد آزمایش استرس دارید، به احتمال زیاد ناراحتی خاصی را تجربه خواهید کرد.
  • اگر دهانه رحم شما باریک باشد یا رحم به طور غیر طبیعی قرار گرفته باشد، ممکن است در قرار دادن کاتتر با مشکل مواجه شود و به نوبه خود منجر به درد شود.
  • اگر لوله‌های فالوپ مسدود شده باشد ، ممکن است باعث درد شود.
  • اگر حتی در معاینات منظم زنان احساس درد می کنید، این روش ممکن است برای شما دردناک باشد.

قبل از انجام آزمایش SHG در مورد خطرات، دردها و ناراحتی های احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

آیا سونو هیستروگرافی بهتر از هیستروسالپنگوگرام است؟

هیستروسالپنگوگرام (HSG) یک اشعه ایکس از شکم است که به پزشک کمک می کند تا وضعیت لوله های فالوپ را دریابد. پزشک ممکن است این آزمایش را برای بررسی باز یا مسدود بودن لوله ها به شما پیشنهاد کند. پزشک این آزمایش را برای بررسی دلایل سقط جنین مانند تومورها، چسبندگی ها یا فیبروم های رحمی نیز انجام می دهد.

با این حال، این تست دارای معایبی است، از جمله:

  • در این روش از کنتراست رادیوپاک حاوی ید استفاده می شود که ممکن است باعث واکنش شود.
  • در این روش از اشعه ایکس استفاده می شود که ممکن است برخی از خطرات اشعه را به همراه داشته باشد.

در مقابل، SHG از کنتراست ید استفاده نمی کند. همچنین خطر تشعشع وجود ندارد. این روش نسبتاً ایمن و بدون درد است. مقرون به صرفه است، سریع انجام می شود و نتایج دقیقی را ارائه می دهد.

چگونه برای تست سونوهیستروگرافی آماده شویم؟

پزشکان سونوهیسترووگرافی را در طول دوره قاعدگی توصیه نمی کنند. آنها آزمایش را در اواسط سیکل قاعدگی (از روز 6 تا 10 یک سیکل منظم 28 روزه) پیشنهاد می کنند. این مدت زمان مناسب است زیرا به تجسم اندومتر نازک با حداکثر وضوح کمک می کند. همچنین خطر ایجاد اختلال در بارداری اولیه یا عفونت کمتر است.

تبلیغات

اگرچه قبل از امتحان به آمادگی خاصی نیاز ندارید، اما

  • پزشک ممکن است به شما توصیه کند که 30 تا 60 دقیقه قبل از عمل از یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید تا هر گونه ناراحتی احتمالی را کاهش دهید.
  • شما باید لباس راحتی بپوشید که درآوردن و پوشیدن آن آسان باشد. یا ممکن است مشاور بهداشت لباسی به شما بدهد تا آن را عوض کنید.
  • پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک آنتی بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از هرگونه عفونت در طول این روش مصرف کنید.
  • پزشک ممکن است آزمایش بارداری ادرار را تجویز کند زیرا سونوهیسترووگرافی برای زنان باردار مناسب نیست.
  • قبل از رفتن به امتآزمایش باید به دستشویی بروید.

روش سونوهیستروگرام چگونه کار می کند؟

در روش سونوهیستروگرام از امواج صوتی برای گرفتن تصاویر واضح از داخل رحم زنان استفاده می شود. این تصاویر به پزشک کمک می کند تا خونریزی غیرقابل توضیح واژینال و بسیاری از ناهنجاری های رحمی دیگر را تشخیص دهد. این آزمایش از محلول نمکی استفاده می کند و به سونوگرافی انفوزیون نمکی (SIS) نیز معروف است.

تست SHG بسیار شبیه یک معاینه معمولی زنان انجام می شود. با این حال، این شامل قرار دادن مبدل و محلول نمکی در داخل واژن زن روی مثانه خالی است. پزشک یک لوله کوچک (کاتتر) را وارد واژن می کند و محلول نمکی استریل کوچکی را به داخل حفره رحم تزریق می کند. سپس، پزشک یک مبدل اولتراسوند را وارد واژن می کند. امواج صوتی با فرکانس بالا از مبدل به داخل بدن می‌رود و امواجی را که به عقب بازمی‌گردند را به نمایش درمی‌آورد. یک کامپیوتر از این امواج صوتی برای ایجاد تصویری واقعی از داخل رحم استفاده می کند.

این یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است و به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی مربوط به رحم زنان کمک می کند.

در طول سونو هیستروگرافی

آزمایش سونو هیستروگرافی توسط رادیولوژیست یا تکنسین در مطب پزشک یا بیمارستان انجام می شود. می توانید در طول آزمون انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  1. قبل از شروع عمل، باید مثانه خود را تخلیه کنید. سپس باید از کمر به پایین لباس را در بیاورید و روی میز معاینه دراز بکشید. ممکن است در حین یا بعد از عمل دچار گرفتگی خفیف شوید.
  2. پزشک شما یک معاینه لگنی را برای بررسی هرگونه درد یا عفونت انجام می دهد.
  3. آنها روی مبدل را با یک پوشش نازک و یک ژل مخصوص می پوشانند و آن را وارد واژن شما می کنند.
  4. آنها چوب را کمی حرکت می دهند تا تصاویر مختلفی از رحم شما ثبت شود، درست مانند سونوگرافی استاندارد واژینال.
  5. پس از این، آنها مبدل را برمی دارند و یک اسپکولوم را وارد واژن می کنند تا دهانه رحم شما را ببیند و به آن برسد.
  6. آنها یک سواب برای پاک کردن دهانه رحم شما قرار می دهند.
  7. سپس یک کاتتر نازک را در دهانه رحم قرار می دهند و اسپکولوم را از واژن شما خارج می کنند.
  8. سپس چوب را به داخل واژن شما برمی‌گردانند و محلول نمکی را از طریق کاتتر به داخل رحم می‌فرستند.
  9. پس از ارسال مایع نمکی کافی به داخل رحم شما، از داخل رحم شما عکس می گیرند.
  10. پس از آن، پزشک چوب معاینه و کاتتر را خارج می کند و محلول نمکی طی چند ساعت آینده به خودی خود از رحم شما خارج می شود.

پس از انجام سونوهیستروگرافی

در بیشتر موارد، می توانید بلافاصله پس از انجام عمل، فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. اما، برای چند دقیقه یا چند ساعت پس از عمل، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  1. گرفتگی
  2. لکه بینی قهوه ای روشن
  3. ترشح مایع از واژن شما

همه عوارض جانبی ذکر شده در بالا معمول هستند و جای نگرانی وجود ندارد. با این حال، اکثر زنان پس از عمل هیچ دردی را احساس نمی کنند. اگر فکر می کنید می توانید مسکن های بدون نسخه مصرف کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟

اگر علائمی را تجربه کردید که طبیعی نیستند، مانند

  • درد شدیدی که پس از مصرف ایبوپروفن یا مسکن دیگری از بین نمی رود
  • تب شدید در چند روز آینده
  • تغییر در میزان یا نوع ترشحات واژن

اینها ممکن است نشانه‌ای از عفونت نادر لگنی مرتبط با سونوهیستروگرافی باشد. این علائم هشدار دهنده هستند و باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است شرایط شما را بررسی کند و بر این اساس دارو یا سایر آزمایش‌های تشخیصی را تجویز کند.

سونوهیستروگرام یک سونوگرافی ترانس واژینال است که مایع نمکی را در حفره رحم قرار می دهد تا وضعیت حفره رحم را قضاوت کند. هدف اولیه از انجام این آزمایش این است که مطمئن شوید رحم و لوله های فالوپ شما سالم و مناسب برای رشد بارداری هستند. این یک تست تشخیصی ایمن و کم خطر است و نیازی به آماده سازی سونوهیستروگرام خاصی ندارد.

SHG یک نمای همزمان از حفره رحم، آندومتر و لوله های فالوپ را ارائه می دهد و انتخاب ارجح پزشکان به عنوان اولین روش تشخیصی برای یافتن علت خونریزی غیرطبیعی رحم، ناهنجاری ها و ناباروری است.

سوالات متداول

آزمون چقدر زمان می برد؟

معاینه سونو هیستروگرافی حدود 45 دقیقه طول می کشد. در حالی که اسکن اولیه لگن ممکن است تقریباً طول بکشد. 20 دقیقه، روش سونوهیستروگرافی سالین حدود 15 دقیقه طول می کشد که باعث می شود کل زمان تقریباً 45 دقیقه باشد.

چه کسی نتایج را تفسیر می کند و چگونه می توان آنها را به دست آورد؟

یک پزشک آموزش دیده در نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، به نام رادیولوژیست، تصاویر تولید شده در تست سونو هیستروگرافی را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست یک گزارش امضا شده ایجاد می کند و آن را برای پزشکی که درخواست معاینه کرده است ارسال می کند.

پزشک گزارش ها را بررسی می کند و نتایج را با شما به اشتراک می گذارد.

پس از بررسی گزارش‌های آزمایش، پزشک ممکن است از شما معاینات بعدی بخواهد و دلایل و نیازهای شما را توضیح دهد. معاینات بعدی برای کشف سایر علل یا اثرات بالقوه ناهنجاری انجام می شود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *