مرخصی قاعدگی: یک استراتژی اروپایی برای افزایش بهره‌وری کاری

چرا زنان در دوران قاعدگی به مرخصی نیاز دارند؟

مرخصی قاعدگی: یک استراتژی اروپایی برای افزایش بهره‌وری کاری

قبل از هر چیز باید بدانید که بیشتر از 90 درصد از خانم‌ها با علائم سندرم پیش از قاعدگی روبرو هستند و قبل از شروع قاعدگی و در روزهای ابتدایی به نوعی با دردهای جسمی و مشکلات روحی دست و پنجه نرم می‌کنند. اکثر خانم‌ها در روزهای ابتدای سیکل قاعدگی انرژی کمتری دارند و نیاز دارند حداقل یک روز در خانه بمانند و استراحت کنند. اگرچه میزان دردهای جسمی و مشکلات روحی در خانم‌ها متفاوت است، اما همه خانم‌ها به نوعی در این روزها با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند و روحیه حساس‌تری دارند. جالب است بدانید که قانون مرخصی قاعدگی در ژاپن از سال 1953 اجرا شده است و در کشورهای دیگری مثل کره جنوبی، تایوان، اندونزی و برخی از شرکت‌های مصری نیز در حال اجرا است. در سال‌های اخیر این قانون در برخی از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا نیز تصویر شده است.

یکی از جالب‌ترین قوانین مرخصی قاعدگی در کره جنوبی این است که خانم‌هایی که از مرخصی قاعدگی خود استفاده نکنند، اضافه حقوق دریافت می‌کنند. هر چند تصویب قانون مرخصی قاعدگی مخالفان و موافقان زیادی دارد، اما این طرح می‌تواند به خانم‌ها فرصت دهد تا در روزهایی که واقعا نیاز به استراحت دارند، در خانه بمانند و در عوض بعد از بهبود با انرژی بیشتری شروع به کار کنند.

وضعیت مرخصی قاعدگی زنان در ایران

در ایران هنوز به مرخصی دوران قاعدگی به چشم یک موضوع جدی نگاه نمی‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از شرکت‌های خصوص قوانینی برای مرخصی قاعدگی خانم‌ها در نظر گرفته شده است و این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان دغدغه‌مند سعی دارند تا جدا از قوانین عمومی، برای افزایش بهره‌وری و راحتی زنان‌ کاری انجام دهند. از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقد هستند که تصویب چنین قانونی می‌تواند موجب کاهش استخدام خانم‌ها در محیط‌های کاری شود. در این شرایط ممکن است شرکت‌ها به جای این که نگران 3 روز مرخصی ماهانه هر خانم در محیط کار باشد، ترجیح می‌دهد تا مردان را استخدام کند و همین امر ممکن است روی شغل و درآمد خانم‌ها تاثیر بگذارد.

به علاوه در کشور ما قوانین مهم‌تری مثل مرخصی زایمان و مرخصی دوران بارداری هنوز در برخی از بخش‌ها اجرا نمی‌شود و احتمالا تصویب این قوانین اهمیت بیشتری دارند، واجب‌تر به نظر می‌رسند.

نکاتی که به شما کمک می‌کند قاعدگی راحت‌تری را در فضای کاری تجربه کنید

مرخصی قاعدگی: یک استراتژی اروپایی برای افزایش بهره‌وری کاری

  • از آن جایی که اجرای مرخصی قاعدگی در ایران و بسیاری از کشورها احتمالا نیاز به زمان بیشتری دارد، پس پیدا کردن راه حل برای تحمل این دوران در فضای کاری ایده هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد. در ادامه می‌توانید با نکاتی مهم برای تجربه یک قاعدگی راحت در محیط کاری آشنا شوید.
  • در روزهای ابتدای سیکل قاعدگی که خونریزی بیشتری دارید، حتما از نوار بهداشتی مسافرتی با لایه مشبک و پنبه ای با جذب بالا استفاده کنید.
  • برای تعویض پد بهداشتی زمان مشخصی تعیین کنید و هر 3 تا 4 ساعت یک بار پد بهداشتی‌تان را عوض کنید.
  • برای کاهش دردهای قاعدگی بهتر است یک کیسه آب گرم همراه خود داشته باشید.
  • در طول روز حتما به مقدار کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب موجب کاهش دردهای عضلانی و گرفتگی‌های شکم و همچنین درمان سردرد در قاعدگی می‌شود.
  • اگر در محیط کار ناگهان با علائم قاعدگی روبرو شدید، می‌توانید چند لایه دستمال را روی هم قرار دهید و به جای پد بهداشتی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از دستمال توالت ضد حساسیت، دستمال کاغذی 300 و 200 و 150 برگ استفاده کنید.
  • اگر در دوران قاعدگی درد زیادی دارید و نمی‌توانید در فضای کاری حاضر شوید، می‌توانید برای یک روز مرخصی بگیرید و در خانه بمانید. اگر امکان دورکاری دارید، می‌توانید از کارفرما تقاضا کنید که کار خود را در خانه و به صورت دورکاری انجام دهید.

سخن نهایی

مرخصی قاعدگی در تمام دنیا موافقان و مخالفان زیادی دارد. بسیاری از افراد معتقد هستند که این مرخص می‌تواند روی فرآیند استخدام خانم‌ها موثر باشد و نرخ بیکاری در خانم‌ها را افزایش دهد. از طرف دیگر برخی موافقان اعلام می‌کنند که مرخصی قاعدگی می‌تواند بهره‌وری خانم‌ها در فضای کاری را افزایش دهد و به افزایش انگیزه و انرژی آن‌ها کمک کند. به هر حال بعید به نظر می‌رسد که این قانون در اکثر کشورها تصویب شود و همین موضوع نشان می‌دهد که فراهم کردن بستر مناسب برای استراحت، تامین محصولات قاعدگی و همچنین کاهش فشار کاری در روزهای قاعدگی برای خانم‌ها از مرخصی در این روزها اهمیت بیشتری دارد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *