عوارض بارداری در بیماران قلبی

به نقل از هلث دی نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عوارض مهم بارداری مانند پره اکلامپسی (فشارخون بالا) و زایمان زودرس باید به عنوان عوامل خطر مادام العمر برای بیماری قلبی زنان شناخته شوند. طبق نتایج این مطالعه، زنانی که هر یک از پنج عارضه اصلی بارداری را تجربه می‌کنند، تا ۴۶ سال پس از زایمان، با خطر بالا ابتلاء به بیماری ایسکمیک قلبی روبرو هستند.

این پنج عارضه عبارتند از: زایمان زودرس (کمتر از هفته ۳۷ بارداری)، نوزاد کم وزن، پره اکلامپسی (اختلال فشار خون)، سایر اختلالات فشار خون بارداری و دیابت بارداری.

کیسی کرامپ سرپرست این مطالعه از دانشگاه آیکان نیویورک، گفت: زنانی که پیامدهای نامطلوب بارداری دارند باید برای ارزیابی زودهنگام پیشگیرانه و کاهش خطر درازمدت ابتلاء به بیماری ایسکمیک قلبی در نظر گرفته شوند.

به گفته محققان، نزدیک به یک‌سوم زنان عوارض نامطلوب بارداری را تجربه می‌کنند. بیماری قلبی مهمترین علت مرگ و میر زنان در سراسر جهان است.

برای این مطالعه، محققان آمریکایی و سوئدی بیش از ۲.۱ میلیون زن را در سوئد بدون سابقه بیماری قلبی شناسایی کردند. هر یک از آن‌ها بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۵ با میانگین سنی ۲۷ سال، یک نوزاد زنده به دنیا آورده بودند.

محققان با استفاده از سوابق پزشکی، موارد بیماری قلبی را از تاریخ زایمان تا سال ۲۰۱۸ پیگیری کردند. میانگین زمان پیگیری ۲۵ سال بود. آن‌ها سن مادر، تعداد فرزندان، تحصیلات، درآمد، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن و سابقه فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا را در نظر گرفتند.

بیماری قلبی در بیش از ۸۳۰۰۰ نفر- یا تقریباً ۴٪- از زنان با میانگین سنی ۵۸ سال تشخیص داده شد.

محققان دریافتند که در طول مدت ۱۰ سال پس از زایمان، نرخ نسبی بیماری قلبی در کسانی که سابقه زایمان زودرس داشتند ۱.۷ برابر و در زنان مبتلا به پره اکلامپسی ۱.۵ برابر افزایش یافت. علاوه بر این، در زنان مبتلا به سایر اختلالات فشار خون بالا در دوران بارداری دو برابر افزایش یافت. علاوه بر این، خطر ابتلاء به بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت بارداری ۱.۳ برابر و در افرادی که نوزادی کم وزن به دنیا آورده بودند، ۱.۱ برابر افزایش یافت.

زنانی که چندین عارضه نامطلوب بارداری را تجربه کرده بودند، افزایش بیشتری در مورد این خطر نشان دادند.این خطرات ۳۰ تا ۴۶ سال پس از زایمان به طور قابل توجهی افزایش یافت.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *