سرعت تست تشخیص مواد مخدر با کمک نانو فناوری افزایش یافت

اقدامات تشخیصی در زمینه مصرف ۵ ماده مخدر در سازمان‌های نظارتی مانند پلیس، مرزبانی، شرکت‌های هواپیمایی و آزمایشگاه ها؛ با تولید محصولی دانش‌بنیان سرعت گرفت.

سرعت تست تشخیص مواد مخدر با کمک نانو فناوری افزایش یافتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روش‌های رایج برای شناسایی مواد مخدر زمان‌بر است و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد به همین دلیل گاهی برای تشخیص این مواد زمان زیادی به هدر می‌رود و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. اما فناوران ایرانی با کمک نانوفناوری اقدام به تولید محصولی کرده اند که به سادگی می‌توان با استفاده از آن مواد مخدر را شناسایی کرد. این فناوری به گونه‌ای توسعه یافته که می‌تواند ۵ نوع ماده مخدر مختلف را تشخیص دهد. هروئین، مرفین، کوکائین، تریاک و شیشه موادی هستند که این کیت‌ها قادر به تشخیص آن‌ها است و می‌توان به سرعت نتیجه این تست‌ها را به دست آورد.

از مزایای این فناوری سهولت استفاده از آن است، به این معنا که همانند تست‌های تشخیص بارداری که استفاده از آن‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارد، این کیت‌ها نیز بدون نیاز به ادوات پیشرفته آزمایشگاهی قابل استفاده هستند.

در این کیت‌های تشخیصی از نانوذرات طلا استفاده شده است. این کیت‌ها هم قابلیت غربالگری عمومی را دارند، به این معنا که می‌توانند نشان دهند که در نمونه آزمایشی، ماده مخدر وجود دارد یا خیر، هم قابلیت تشخیصی دارند، به این معنا که نشان می‌دهند چه ماده مخدری در نمونه آزمایشی وجود دارد.

شرکت ریز زیست تراشه فناوران برای سه محصول مختلف موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است. آپتاسنسور تشخیص مواد مخدر شیشه، هروئین و مورفین، کلوئید نانوذرات طلا و آپتاسنسور تشخیص کوکائین، مورفین، هروئین و کدئین فناوری‌های این شرکت هستند گواهی‌نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *