رژیم های غذایی شخصی سازی شده چقدر موثر است؟

به نقل از وب ام دی، تغییرات تدریجی دیگر ما را به تمرکز فعلی بر رژیم غذایی کلی به جای هر ماده مغذی واحدی رسانده است. اما چه می‌شود اگر توصیه‌ها مدام تغییر کند، زیرا هیچ یک از روش‌های غذا خوردن برای همه مناسب نیست؟

جدیدترین تحقیقات،ما را به رژیم های غذایی بسیار سفارشی شده بر اساس میکروبیوم، DNA، یا چیزهای دیگر دقیق سوق می دهد. تعداد زیادی از آنها در حال حاضر در دسترس هستند، اما علم ممکن است با بازاریابی مطابقت نداشته باشد.

چگونه تغذیه دقیق کار می کند؟

این مفهوم ساده به نظر می رسد، اما بی نهایت پیچیده است. از آنجایی که هیچ دو نفری از نظر DNA کاملاً شبیه به هم نیستند (حتی دوقلوهای همسان) بدن هر یک از ما به طور متفاوتی به غذاها و باکتری هایی که در روده ما رشد می کنند هنگام هضم آنها واکنش نشان می دهد. تغذیه دقیق (که گاهی اوقات “تغذیه شخصی” نامیده می شود) از هوش مصنوعی و داده های جمع آوری شده از افراد دیگر برای پیش بینی واکنش بدن شما به غذاهای خاص استفاده می کند.

طرفداران تغذیه دقیق در سه جبهه کلیدی کار می کنند

ژنتیک تغذیه به چگونگی تأثیر ژن ها بر نحوه استفاده بدن از مواد مغذی که می خورید می پردازد. این بدان معناست که حتی اگر به اندازه کافی از یک ماده مغذی خاص دریافت کنید، بدن شما ممکن است نتواند آن را به خوبی پردازش کند.

Nutrigenomics اساساً این موضوع را تغییر می دهد و بررسی می کند که چگونه غذاهایی که می خورید می توانند نحوه بیان ژن های شما را تغییر دهند. جیمز مارکوم، دکترای تخصصی، از دانشگاه بیلور، نویسنده مروری بر متون مربوط به تغذیه و ژنومیک تغذیه می‌گوید:« مانند چاقی، ممکن است شما مجموعه خاصی از ژن‌ها را داشته باشید، اما این لزوماً به این معنا نیست که آنها را بیان می‌کنید. اما اگر غذایی بخورید که این ژن ها را بیان می کند، منجر به چاقی می شود.»

تحقیقات میکروبیوم بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه میکروب های روده شما بر سلامت شما تأثیر می گذارد. از آنجایی که میکروبیوم هر فرد متفاوت است، رژیم غذایی ایده آل هر فرد نیز متفاوت است. ژن‌ها در اینجا نیز نقش دارند، زیرا ساختار میکروبیوم شما تا حدی تحت تأثیر ژن‌های شما است.

رژیم های غذایی شخصی امروزی

حدود 400 شرکت در حال حاضر نوعی برنامه غذایی شخصی ارائه می دهند. اما همه آنها پایه علمی محکمی ندارند. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی که صرفاً بر اساس DNA شما است، برای بهترین زمان آماده نیستند؛ چرا که پاسخ بدن شما به غذا به چیزی بیش از ژنتیک بستگی دارد.

مارکوم می‌گوید: «هر یک از ما پیچیده‌ایم و چیزهای بیشتری وجود دارد که ما در این مرحله از بازی نمی دانیم. ما می بینیم که هرچه بیشتر از پیچیدگی سیستم قدردانی کنید، بیشتر متوجه می شوید که پیش بینی اینکه یک فرد چگونه قرار است به موضوعی واکنش نشان دهد، دشوار خواهد بود.»

اما با توجه به برخی از برنامه های موجود در بازار، تحقیقات امیدوار کننده است. DayTwo در سلامت متابولیک با هدف افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و چاقی تخصص یافته است. آنها میکروبیوم و سایر نشانگرهای سلامتی شما را برای ارائه یک برنامه غذایی سفارشی تجزیه و تحلیل می کنند و تحقیقاتی را در مجلات معتبر منتشر کرده اند تا از آن پشتیبانی کنند. در حال حاضر، DayTwo فقط از طریق برنامه های بهداشتی و کارفرمایان در دسترس است.

شرکت دیگری به نام Zoe قصد دارد سلامت کلی را بهبود بخشد یا به کاهش وزن کمک کند. با 294 دلار به علاوه حق عضویت ماهانه، این شرکت یک طرح سفارشی بر اساس میکروبیوم، قند خون و چربی خون شما ایجاد می کند. پیشنهادات Zoe بر اساس مطالعه پاسخ‌های شخصی به آزمایش ترکیب غذایی (پیش‌بینی) است که در حال انجام است.

پروژه تغذیه برای سلامت دقیق

موسسه ملی بهداشت یک پروژه تحقیقاتی بزرگ را با تمرکز بر تغذیه دقیق آغاز کرده است. این برنامه که Nutrition for Precision Health (NPH) نام دارد، 170 میلیون دلار در مدت 5 سال برای تأمین مالی مطالعات در شش مرکز در سراسر کشور اعطا می کند.

محققان در حال استخدام مجموعه‌ای متشکل از 10000 نفر هستند تا الگوریتم‌هایی را توسعه دهند که می‌توانند نحوه واکنش بدن شما به بخش‌های مختلف رژیم غذایی را پیش‌بینی کنند. آنها به رژیم غذایی، ژنتیک، میکروبیوم، فیزیولوژی و محیط افراد در مطالعه، همراه با چیزهای دیگر، نگاه خواهند کرد.

دکتر هالی نیکاسترو، هماهنگ کننده NPH، می گوید: «پایه شواهد جوان و تازه است. ما نمی‌خواهیم فقط به میکروبیوم نگاه کنیم، نمی‌خواهیم فقط به ژنتیک نگاه کنیم، زیرا باید در حال مطالعه نحوه کار همه این چیزها با هم باشیم نظیر سیستم‌های دیگر در بدن، عوامل روانی اجتماعی، عوامل جمعیتی، و چیزهای دیگری که به طور سنتی در مطالعه تغذیه ثبت نشده است.»

پس از اینکه مطالعات 5 ساله اطلاعات کافی برای توسعه الگوریتم‌های دقیق را جمع‌آوری کرد، پروژه 5 سال دیگر را صرف آزمایش میزان قابل اعتماد بودن آنها خواهد کرد.

این پروژه باید به غلبه بر یک مشکل عمده در مطالعات انجام شده تا کنون کمک کند: بیشتر داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تولید رژیم‌های غذایی شخصی‌شده از افرادی با اجداد اروپایی می‌آیند. این امر چالش هایی را برای رسیدگی به بیماری های رایج در میان جمعیت های اقلیت در ایالات متحده مانند دیابت و فشار خون بالا ایجاد می کند. اما پروژه NPH امیدوار است که آن را تغییر دهد. محققان آن با برنامه تحقیقاتی همه ما، تلاش NIH برای ایجاد یک پایگاه داده سلامت با 1 میلیون نفر همکاری کرده اند.

«آل نیکاسترو می‌گوید:« l of Us روی گنجاندن تمرکز دارد. آنها شامل گروه های زیادی از مردم هستند که قبلاً در تحقیقات زیست پزشکی کمتر حضور داشتند. با مشارکت با آنها، ما این فرصت را داریم که اکتشافات مربوط به تغذیه را داشته باشیم که برای افراد بسیار بیشتری مرتبط است.»

در دسترس قرار گرفتن

در حالی که تغذیه دقیق اکنون فقط برای افرادی در دسترس است که مایل به پرداخت هزینه به یک شرکت بیوتکنولوژی برای انجام آزمایشات خاص هستند، ممکن است روزی نحوه تغذیه ما را نیز تغییر دهد.

نیکاسترو می‌گوید: «آنچه که ما می‌خواهیم ببینیم، اگر تغذیه دقیق واقعاً راهی برای همه باشد، این است که این روش برای بیماران باز باشد و در عمل بالینی پیش‌فرض شود».

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *