خانه‌ بیماران آلزایمر چگونه طراحی شود؟

انتخاب‌ یک طراحی هوشمندانه از انتخاب رنگ‌های آرام‌بخش و نوری که مغز را تحریک می‌کند تا برچسب‌گذاری کشوها می‌تواند زندگی افراد مبتلا به زوال عقل را آسان‌تر کند. همچنین تزیین به وسیله عکس‌ها و مجلات قدیمی به خلق و خوی بهتر و یادآوری حافظه کمک خواهد کرد.

به گزارش هلث،به گفته گروه ملی بیماری آلزایمر در حالی که اکثر خانه‌ها برای سازگاری با زوال عقل طراحی نشده‌ اما به راحتی می‌توان آن‌ را برای این گروه سازگار کرد.

چارلز فوشیلو جونیور، رئیس و مدیر عامل بنیاد آلزایمر آمریکا(AFA)، د راین خصوص می‌گوید: تقریبا هر جنبه از خانه می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد.

وی گفت: از خرید لوازم با فناوری بالاتر گرفته تا برچسب زدن به کشوهای کمد و قرار دادن عکس‌های خانوادگی قدیمی، انواع سازگاری‌هایی است که شرکای مراقبت از خانواده می‌توانند از آن برای ایجاد سازگاری بیشتر خانه عزیزانشان با زوال عقل استفاده کنند.

بنیاد آلزایمر آمریکا نکاتی را برای ایجاد فضایی ارائه می‌دهد که برای عزیزان مبتلا به بیماری مرتبط با زوال عقل آرامش‌بخش باشد که در ذیل به آن اشاره شده است.

رنگ

رنگ می‌تواند به تنظیم خلق و خوی کمک کند؛ بنابراین آبی می‌تواند یک انتخاب آرامش‌بخش در اتاق خواب، حمام یا مکان استراحت فرد باشد. قرمز، نارنجی و بنفش پرانرژی و محرک است و ممکن است گزینه‌های ایده‌آلی برای کمک به فرد در حفظ آرامش نباشد.

بنیاد آلزایمر آمریکا پیشنهاد می‌کند برای کمک به بینایی، درک عمق و جهت‌گیری فضایی کنتراست رنگ را در ذهن داشته باشید. به‌ عنوان‌ مثال ظروفی که با رنگ سفره متضاد است، می‌تواند دیدن غذای داخل بشقاب را برای افراد مبتلا به زوال عقل آسان‌تر کند.

سرنخ‌های بصری

به گفته این بنیاد سرنخ‌های بصری می‌تواند زندگی فرد مبتلا به زوال عقل را ساده‌تر کند که شامل نصب برچسب روی کشوهای کمد با یک تصویر کوچک و نام محتویات درون آن مانند پیراهن یا جوراب است.

دکور

دکور خانه نیز می‌تواند آرامش‌بخش باشد و به یادآوری خلق و خوی و حافظه کمک کند. عکس‌های خانوادگی، تصاویر مکان‌هایی که افراد از آن لذت می‌برند و مجلات قدیمی که به یادآوری یک زمان در گذشته کمک می‌کند، همگی می‌تواند مفید باشد.

نور

نور مناسب می‌تواند به فرد مورد علاقه شما که دچار زوال عقل است، کمک کند بهتر ببیند. نور مناسب می‌تواند بر بدن و رفتار شما نیز تاثیر بگذارد. به‌ عنوان مثال پرتوهای نور آبی باعث تحریک مغز و افزایش هوشیاری و سطح انرژی می‌شود. نورپردازی که الگوهای طبیعی نور آبی زیاد در روز و نور آبی کم در شب را تقلید می‌کند، می‌تواند خواب را بهبود بخشد و بی‌قراری را کاهش دهد.

نورهایی که تابش خیره‌کننده ایجاد می‌کنند ممکن است دید را سخت‌تر کند. همچنین سوسوی نور می‌تواند تحریک را افزایش دهد.

فناوری

فناوری می‌تواند نیازهای شرکای مراقبتی را که با فرد مبتلا به زوال عقل زندگی نمی‌کنند، برطرف کند. استفاده از فناوری شامل ترموستات‌های برنامه‌ریزی شده، تغییر و حفظ دما از راه دور است.

هشدارهای هوشمند برای دود و مونوکسید کربن را می‌توان با صدای انسان‌دوستانه برنامه‌ریزی و یا از طریق یک برنامه بر آن نظارت کرد.

از فناوری دستیار مجازی تعاملی نیز می‌توان برای برنامه‌ریزی یادآورها و رویدادهایی استفاده کرد که به صورت شنیداری برای یک عزیز پخش می‌شود و ممکن است شامل عباراتی در زمان مناسب روز مانند «اکنون وقت ناهار است» یا «زمان مصرف دارو» باشد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *