جوانی جمعیت دچار مخاطره شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در آیین گرامیداشت هفته سلامت و رونمایی از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت که در مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در وزارت بهداشت، قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری را تشکیل داده ایم. همانگونه که وزارت بهداشت یکی از عوامل کاهش جمعیت بوده باید به عنوان عاملی برای افزایش جمعیت، اقدام کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت، حوادث شغلی است. در کارخانه‌ها و سازمان‌ها، سلامت کارگران برای کارفرما باید مهم باشد. در پیشگیری و بهداشت شغلی با هزینه کم می‌توان مانع از مخاطرات بزرگ شد. به عنوان نمونه عینک محافظ می‌تواند از آسیب به چشم جلوگیری کند. امیدواریم مجلس برای تامین سلامت کارگران به ما کمک کند تا با قوانین سخت، حامی سلامت کارگر و پیگیر عدم وقوع حوادث شغلی باشیم که هزینه کمتر و تاثیر بهتری نسبت به درمان دارد.

وزیر بهداشت گفت: امسال بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از ۴۳ سال از انقلاب تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعاتی که از وزارت رفاه دریافت کردیم، پوشش بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهک پایین درآمدی شامل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزارنفر، تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند و در دی ماه سال گذشته نیز ۴۰۰ هزارنفر از حاشیه نشینان را بیمه کردیم که طرح موفقی بود.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: بخش کمی از افراد فاقد پوشش بیمه می‌مانند که پس از خوداظهاری، مورد آزمون وسع قرار می‌گیرند. در شرایط فعلی کشور قابل قبول نیست که فردی بخاطر مشکلات مالی، خدمات درمانی را دریافت نکند و امیدواریم مراکز دولتی و دانشگاهی با آغوش باز به سمت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت به محرومان بروند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت، توزیع نیروی متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم است. حدود ۶۰ درصد از نیرو‌های متخصص در مناطق محروم توزیع شده اند و از امسال نیز سهمیه خاصی را برای بومی گزینی مناطق محروم در نظر گرفته ایم و بعد از آزمون دستیاری، به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم اختیار داده ایم تا دستیاران را از بین افراد بومی جذب کنند.

وزیر بهداشت گفت: تعرفه پرستاری به عنوان یکی از مطالبات اصلی و چندین ساله پرستاران که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور، هفته گذشته در جلسه هیات دولت تصویب شد و اجرایی می‌شود. همچنین خدمات پرستاری در منزل نیز به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها در حال اجرا است و امیدواریم که این خدمات نیز به صورت علمی، ساماندهی شود.

دکتر عین اللهی یادآور شد: حدود ۳۴۰ مرکز بهداشت در این مدت، تکمیل و افتتاح شده و امسال حدود سه هزار پروژه بهداشت در سراسر کشور به سرانجام می‌شود. متاسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداشت عمدتا وابسته به منابع مالی پایدار است، اما امسال با تصویب مجلس قرار شد یک درصد ارزش افزوده به صورت ماهانه پرداخت شود که اگر محقق شود مراکز روستایی را تقویت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت ۷ پروژه بیمارستانی که عمدتا بیش از ۱۰ سال نیمه تمام مانده بود را تکمیل کردیم و ۴۵ پروژه بازسازی و ۲۲۰ پروژه نیمه تمام درمانی داریم و اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. از طرفی وام ۹۰ میلیون دلاری هم از بانک جهانی برای تامین تجهیزات پزشکی دریافت کرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: پیشرفت‌های پزشکی در تاریخ کشور به ویژه در دوران بعد از انقلاب، بی نظیر بوده و امروزه دانش پزشکی کشور در قله و اوج قرار دارد. پیش از انقلاب، وابستگی زیادی در حوزه سلامت داشتیم و در مناطق مختلف، پزشکان بی کیفیت خارجی، خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می‌دادند، اما رشد علمی پزشکی بعد از انقلاب با استقلال کشور، خودباوری و بازگشت به هویت خودمان به وجود آمد.

دکتر عین اللهی یادآور شد: رشد گروه پزشکی بسیار عظیمی داشته و خدمات به همه مردم ارائه می‌شود و مردم کشور‌های دیگر و همسایه برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند. تاریخ پر افتخار خدمات گروه پزشکی در بعد از انقلاب از جمله در دوران دفاع مقدس، ارائه خدمات به جانبازان شیمیایی و پاندمی کرونا، نمایانگر ایثارگری آن‌ها است. در دانش‌های جدید از جمله سلول‌های بنیادی ایران یکی از کشور‌های برتر دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: کرونا یک تهاجم ویروس در کل جهان بود و شرایط برای همه یکسان و سنجشی از قدرت کشور‌ها بود. قدرت کشور‌ها فقط به تسلیحات و منابع مالی نیست بلکه بزرگ‌ترین قدرت کشورها، سرمایه انسانی و مردم هستند. در کرونا علیرغم تحریم‌ها و فشار‌های شدید اقتصادی، اما کادر سلامت با قدرت و ایثار عمل کرد و تا امروز نزدیک‌۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم درحالیکه در برخی کشور‌ها کادر درمان‌شان از بیمار فرار می‌کردند، اما نیرو‌های بهداشتی و درمانی کشور ما خوش درخشیدند و قدرت ایران را نشان دادند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آیت الله رئیسی، مبارزه با کرونا را اولین اولویت خود قرار داد و تامین واکسن در صدر کار‌های دولت قرار گرفت و با مشارکت مردم و نیرو‌های مسلح، واکسن در حجم گسترده در مدت کوتاهی تزریق و رکورد روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز و هفتگی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در ایران ثبت شد.

دکتر عین اللهی یادآور شد: تزریق گسترده و در مدت کوتاه واکسن کرونا به گونه که تا امروز حدود ۱۴۹ میلیون دُز واکسن تزریق شده و در کنار آن، نوع واکسن‌های با کیفیت استفاده شده، از عوامل موفقیت ایران در مدیریت کرونا و کاهش آمار فوتی‌های روزانه بود.

وی تاکید کرد: کرونا نشان داد سلامت کار پایه‌ای در تمام امور است. وقتی سلامت دچار مخاطره شود، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماع و فرهنگی با مشکل روبرو می‌شود. در حوزه سلامت، مهمترین عامل خود فرد است و باید آموزش‌های مورد نیاز بهداشتی و پیشگیرانه و نیز سبک زندگی، ورزش منظم و ارتقای سلامت روان از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی به افراد ارائه شود.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت فقط در حوزه درمان، رسالت ندارد بلکه مهمترین وظیفه ما پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه آموزش به جامعه است. سلامت، موضوعی بین بخشی است. آلودگی هواِ کیفیت راه‌ها و خودرو‌ها ممکن است باعث اختلال سلامت شود بنابراین هماهنگی بین سازمان‌ها برای تامین سلامت مردم نقش مهمی دارد. رییس جمهور نیز تاکید کرده که جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای افزایش هماهنگی دستگاه‌ها تشکیل شود.

عین‌اللهی تصریح کرد: سلامت معنوی امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته و اثرات آن در درمان و پیشگیری از بیماری ها، اثبات شده است. مراسمات دینی و مذهبی و مناسبتی زیادی داریم که در ارتقای سلامت معنوی موثر است. مهم‌ترین فعالیت ما، پیشگیری از بیماری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف ما در حوزه خدمات توانبخشی برای بیماران نیازمند این خدمات است که امیدواریم با تلاش و همکاری متخصصان و دانشمندان این حوزه بتوانیم وضعیت خدمات توانبخشی را توسعه دهیم.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *