تقویت قوای خانواده

تقویت قوای خانواده

تلاش زیادی برای ادامه فعالیت خانواده لازم است. حتی تلاش بیشتری برای تقویت و تأیید نقاط قوت در خانواده لازم است. همانطور که رژیم غذایی مناسب و ورزش ترکیب می شوند تا احساس، ظاهر و عملکرد مؤثرتری داشته باشید، هر یک از اعضای خانواده می توانند کمک های خاصی برای ایجاد یک زندگی خانوادگی قوی تر، سالم تر و رضایت بخش تر داشته باشند.

آرمان زنان بررسی میکند .

علاوه بر آن نقاط قوت خانواده که در درس 5 مورد بحث قرار گرفت، در اینجا برخی از عواملی است که خانواده های قوی و سالم را مشخص می کند:

رابطه زناشویی رضایت بخش؛
تقسیم قدرت خانواده؛
ارتباطات باز خانواده؛
پذیرش و قدردانی از یکدیگر؛
زمان با کیفیت با هم؛
مدیریت تعارض؛ و
روحیه خانوادگی خوب
رابطه زناشویی
بیش از هر عامل دیگری، کیفیت زندگی خانوادگی در خانواده های دو والد در روابط زناشویی منعکس می شود. توانایی زن و شوهر در برقراری ارتباط، مذاکره و نشان دادن عشق و محبت خود نسبت به یکدیگر، الگویی مثبت برای فرزندانشان فراهم می کند. کودکان بیشتر رفتارهای خود را با مشاهده نحوه ارتباط والدین با یکدیگر می آموزند. به این ترتیب، رابطه زناشویی جزء اصلی در توسعه روابط سالم خانوادگی می شود.

قدرت مشترک خانواده

قدرت در خانواده های سالم مشترک است. این بدان معناست که تصمیمات و قوانین خانواده با نظر هر فرد اتخاذ می شود. لزومی ندارد که پدر یا مادر همیشه دستور بدهند. هر یک از اعضای خانواده مجاز به بیان نظرات، ایجاد ایده و ارائه پیشنهاد است. خانواده هنوز به یک رهبر نیاز دارد، اما هیچ فردی همیشه بر آن مسلط نیست. این نوع «تقسیم قدرت» با اجازه دادن به هر فرد برای ابراز وجود به هر عضو آزادی می‌دهد. و این اشتراک نتایج مثبت بسیاری دارد:

احساس اعتماد و همکاری ایجاد می شود.
انسجام خانواده قوی تر می شود. و
تعداد بیشتری از راه حل ها ارائه شده است که می تواند به تصمیم گیری موثرتر کمک کند.
در اصل، «تقسیم قدرت» «قدرت مراقبت» است و راه مهمی برای ایجاد یک زندگی خانوادگی رضایت بخش است.

ارتباط خانواده

تقویت قوای خانواده

ارتباطات بر هر چیزی که بین افراد می گذرد تأثیر می گذارد.
تعیین می کند که چه نوع روابطی شکل می گیرد و هر فرد چگونه درک می شود.

گفتگو در خانواده های سالم خودجوش، معنادار، واضح و مشخص است.
ایده ها و اطلاعات به طور مداوم به عقب و جلو برگشته اند. یکی از اعضای خانواده می تواند آشکارا انواع احساسات را بیان کند و می داند که معمولاً یک نفر می تواند و می تواند گوش کند و به درستی پاسخ دهد.

گوش دادن ابزار ارزشمندی است که نشان دهنده نگرانی در مورد یکی دیگر از اعضای خانواده است.
متأسفانه، افراد کمی برای گوش دادن فراتر از کلمات وقت می گذارند – با قلب و گوش. اما برای برقراری ارتباط موثر در خانواده، گوش دادن دقیق ضروری است. با ایجاد احساس احترام و اعتماد درها را باز می کند. مهارت‌های خوب گفتاری و شنیداری با هم، پایه محکمی را تشکیل می‌دهند که از آن یک خانواده می‌تواند عملکرد مؤثرتری را آغاز کند.

فعالیت گفتگوی روی میز برای تقویت قوای خانواده

خانواده های قوی در مورد موضوعات مختلف بحث می کنند و به پاسخ های یکدیگر گوش می دهند. این فعالیت یک راه ساده برای تقویت ارتباطات خانوادگی است. این کار را می توان در هنگام صرف غذا، هنگام مسافرت با ماشین یا هر مکان دیگری که با هم هستید دور میز آشپزخانه انجام داد.

جهت ها
کارت های Table Talk را در پایان این درس از هم جدا کنید و آن ها را رو به پایین روی میز قرار دهید. به نوبت از پشته یک کارت بکشید. یک کارت را برای گروه خانواده بخوانید و با شروع از شخص سمت چپ خواننده، دور میز بچرخید و به هر فرد فرصتی برای پاسخ دادن بدهید. به روش های پذیرفته و تشویق کننده به یکدیگر پاسخ دهید.

اوقات خوشی داشته باشید، اما اجازه ندهید مسخره کردن، تمسخر، یا مشاجره های عصبانی. این پاسخ های منفی مردم را از خود دور می کند. فقط به تعداد کارتهایی که می توانید در زمانی که دارید به راحتی بحث کنید استفاده کنید. بقیه را برای زمان دیگری ذخیره کنید. اگر از این فعالیت لذت می برید، کارت اضافه کنید. خلاق باشید و موضوعاتی را مطرح کنید که خانواده تان از بحث کردن در آنها لذت خواهند برد. اگر از Table Talk لذت می برید، احساس خود را به سایر اعضای خانواده بگویید. ابراز قدردانی به ایجاد نقاط قوت خانواده کمک می کند.

پذیرش و قدردانی

هر خانواده از شخصیت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در زندگی خانواده دارند. بنابراین، ضروری است که همه اعضا یک نگرش مثبت قوی در مورد خود و هر یک از اعضای خانواده مانند پدر، مادر، خواهر، برادر ایجاد کنند. پذیرفته شدن توسط دیگران به رشد خودپنداره فرد کمک می کند و احساس مهم بودن، دوست داشتن و قدردانی را ایجاد می کند.

هر خانواده باید دستاوردهای فردی هر یک از اعضا را بشناسد. جملات ساده ای مانند “ممنون که به من کمک کردید، کار خوبی کردید!” می تواند از تلاش های هر یک از اعضا قدردانی کند. این نوع شناخت به ایجاد یک محیط دلپذیر کمک می کند که در آن احترام متقابل رشد کند.

رشد از طریق تعارض

تقویت قوای خانواده

افرادی که دارای شخصیت منحصر به فرد هستند و در تلاش برای ایجاد یک زندگی خانوادگی معنادار هستند، دچار تعارض خواهند شد. این طبیعی است. این خود تعارض نیست که مشکل را ایجاد می کند. در عوض، آنچه واقعاً مهم است نحوه برخورد خانواده ها با تعارض است. خانواده های سالم به شیوه ای خلاقانه و غیرمخرب به تعارضات رسیدگی می کنند. آنها مسائل را زود تشخیص می دهند و بر اساس نظرات هر یک از اعضای خانواده تصمیم می گیرند. آنها ایده های هر فرد را با دقت در نظر می گیرند و پیامدهای جایگزین های مختلف را می سنجند.

اعضای یک خانواده سالم تسلیم درگیری نمی شوند و از آن احساس ترس نمی کنند.
هر یک از اعضای خانواده مجاز است بدون ترس از طرد شدن نظر خود را بیان کند. وقتی مذاکره واقعی صورت می‌گیرد، اعضا احساس عمیق‌تری از معنای حضور در خانواده می‌کنند و همه از گذر از تعارض و تصمیم‌گیری با هم سود می‌برند.

تصمیم گیری برای تصمیم گیری فعالیت

هدف از این فعالیت این است که اعضای خانواده در مورد چگونگی تصمیم گیری در خانواده – آنهایی که به طور رضایت بخش گرفته می شوند و آنهایی که می توانند بهبود یابند – بحث کنند.

جهت ها
به هر فردی یک کاغذ و مداد بدهید تا لیست تصمیمات خود را تهیه کند. ابتدا، هر فرد مناطقی را فهرست می کند که در آن ها کنترل کاملی بر یک تصمیم دارد (مثلاً: فعالیت های ورزشی، تزئین اتاق ها، انتخاب لباس، انتخاب غذا و غیره). در مرحله بعد، تصمیماتی را فهرست کنید که یک فرد کنترل کمی روی آنها دارد یا اصلاً کنترل ندارد. هر فردی در مورد آن چه احساسی دارد؟ چه تغییراتی می تواند ایجاد شود؟ در نهایت، خانواده چه تصمیماتی را می تواند موثرتر بگیرد؟ درباره ایده هایی مانند تعطیلات، وعده های غذایی، کارهای خانه، مسائل مالی بحث کنید. چه دستورالعمل های تصمیم گیری مورد نیاز است؟

روحیه خانواده

یک خانواده زمانی راحت تر عمل می کند که همه نسبت به یکدیگر احساس محبت داشته باشند و از بودن در کنار هم به عنوان یک خانواده لذت ببرند. در برخی خانواده ها، اعضا نمی خواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، اما در خانواده های سالم به تعلق خود افتخار می کنند.

در خانواده های سالم، اعضا به یکدیگر به عنوان دوستانی فکر می کنند که می توانند با آنها صحبت کنند و خوش بگذرانند. آنها به عنوان مردم از یکدیگر لذت می برند و دوست دارند با هم باشند. آنها از زمان و انرژی خود برای آگاهی بیشتر از منابع خود و سایر اعضای خانواده استفاده می کنند. آنها سخت کار می کنند تا پتانسیل خود را به عنوان یک خانواده رضایت بخش تر و سالم تر توسعه دهند، و می دانند که کار کردن با هم به عنوان یک واحد خانواده همیشه آسان نیست.

اغلب اوقات، این زمان‌های سخت است که آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و زمان‌های سرگرم‌کننده است که به حفظ آن‌ها کمک می‌کند.

Highs Activity را به اشتراک بگذارید
داشتن “پایین” و “متوسط” زیاد همراه با “بالا”های زندگی روزمره خانوادگی طبیعی است. این فعالیت بر تقویت «بالاها» متمرکز است، بنابراین آنها بیشتر اتفاق می‌افتند و مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

هر فردی می تواند در مورد زمان هایی که از زندگی در خانواده شما بیشتر لذت می برد صحبت کند. ممکن است زمان خاصی باشد، مانند «سفر کمپینگ خانوادگی ما»، یا زمانی مانند «هر وقت پدر یک روز وقت بگذارد تا با ما بچه‌ها کار انجام دهد». سپس همه فرصتی برای اشتراک گذاری و صحبت در مورد تفاوت ها و شباهت های “بالا” دارند. چه روش هایی وجود دارد که خانواده شما می توانند برای داشتن “بالا” بیشتر کار کنند؟

زندگی خانوادگی

اکنون شما با اصول یک خانواده سالم آشنا هستید. این ویژگی ها تا چه حد در خانواده شما هستند؟ فعالیت فهرست زندگی خانوادگی می تواند به شما کمک کند تا سلامت و رفاه زندگی خانوادگی خود را ارزیابی کرده و ارتقا دهید. به یاد داشته باشید، حتی اگر سبک زندگی یک خانواده رضایت بخش به نظر برسد، همیشه جایی برای بهبود وجود دارد!

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *