برنامه ایرانسل برای توسعه شبکه فیبر نوری، آماده تقدیم به سازمان تنظیم مقررات

آقای بیژن عباسی آرند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: افزود: اپراتور‌ها ۲۸ و یک‌دهم درصد از درآمدهایشان را به دولت پرداخت می‌کنند و در سال گذشته مقرر شد که دولت بخشی از این درآمد را به‌عنوان مشوق سرمایه‌گذاری اپراتور‌های تلفن همراه در حوزه ثابت تخصیص دهد که در دولت قبل در آخرین جلسه ۳ درصد تخصیص داده شد که باتوجه‌به حجم عظیم سرمایه‌گذاری که در حوزه ثابت نیاز است این روند جوابگو نبود.

وی گفت: خوشبختانه در جلسه اخیر هیئت دولت، ۸ درصد تأیید و به تصویب هیئت وزیران رسید و این منبع بسیار خوبی برای کمک به اپراتور‌ها به جهت سرمایه‌گذاری در حوزه ثابت محسوب می‌شود.

آقای عباسی آرند افزود: البته این عدد به‌تن‌هایی جوابگوی سرمایه‌گذاری نیست چرا که حجم سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر بسیار بالاست که بخشی را باید خود اپراتور‌ها تأمین کنند و البته چند شرط در شرایط کمیسیون تنظیم مقررات آمده است که در حال رایزنی هستیم تا این شرط‌ها تا حدی اصلاح شود تا شرایط را برای طرح تجاری محقق پذیر بتوانیم فراهم کنیم.

وی گفت: در ایرانسل مصمم هستیم بتوانیم در چارچوب طرح تجاری که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است به توافق برسیم و برنامه عملیاتی خود را تدوین و به وزارتخانه ارائه کنیم.

مدیرعامل ایرانسل افزود: بر همین اساس برنامه خود در زمینه قابلیت‌های ایجاد فیبر در هرسال و منابع موردنیاز و سهمی که باید گذاشته شود و همچنین شهر‌هایی که باید در قدم اول پیش‌بینی کرد آماده شده است و قدم‌های دوم و سوم را هم استخراج کرده‌ایم و ریز هزینه‌هایی را هم که دارد مشخص شده است.‌ی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چقدر طرح دولت برای اتصال ۲۰ میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری تا پایان دولت اجرایی می‌شود؟ گفت: هدف‌گذاری بسیار سخت و مشکلی است و باتوجه‌به محدودیت‌هایی که هست باید هم در بحث مجوز شهرداری‌ها، وزارت ارتباطات ورود کند و هم زیرساخت‌های شرکت توانیر به‌گونه‌ای باشد که بتوان از آن برای کشیدن فیبر هوایی هم استفاده کرد.

در سال‌های اخیر تنها قیمت دیتا کاهش یافته بود

عباسی آرند در خصوص تعرفه‌های جدید بسته‌های اینترنتی هم گفت: بیش از چهار سال بود که تعرفه داده در کشور تغییر نکرده بود و نرخ مؤثر در این چهار سال برای هر گیگ نصف شده بود یعنی اگر ۴ سال پیش نرخ مؤثر ۵ هزار تومان بود ظرف این ۴ سال ۲۵۰۰ تومان شده بود و تنها چیزی که در کشور در این چند سال قیمتش کاهش پیدا کرد قیمت دیتا بود.

مدیرعامل ایرانسل افزود: در این چهار سال متوسطه نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد را تجربه کردیم و نرخ ارز نیز چندبرابر شد و هزینه‌های اپراتور‌ها به‌شدت بالا رفت و سرمایه‌گذاری اپراتور‌ها در این چهار سال، سال‌به‌سال کاهش پیدا کرد.

وی گفت: همه به دنبال ارائه کیفی‌ترین خدمات هستیم و بخش عمده‌ای از درآمدهایمان را هرساله باید برای توسعه شبکه و سایت‌ها اختصاص دهیم، اما با افزایش جدی هزینه‌ها توان اپراتور برای افزایش سرمایه‌گذاری محدود شد و دو سال قبل می‌خواستیم که توافق کنیم که بسته‌های زیر کف تعرفه حذف شود و بسته‌های جدید تعریف کنیم که دولت جدید در سال گذشته آن را پذیرفت، اما چون محدودیت افزایش قیمت‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده بود این اتفاق نیفتاد و قرار شد در بودجه امسال اعمال شود و بر همین اساس بخشی از بسته‌های ارزان‌قیمت حذف شد و البته این به‌خودی‌خود درآمد اپراتور‌ها افزایش پیدا نمی‌کند و باید بسته‌های جدیدی تعریف شود.

آقای عباسی آرند گفت: مقرر شد در بسته‌های جدید با افزایش تعرفه مواجه باشیم که برخی افزایش‌ها زیاد است و البته ما در کنار این افزایش تعرفه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متعهد شده‌ایم که این افزایش درآمد را صرف توسعه در زیرساخت‌ها کنیم.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *