بانوان اهدا کنندگانی با خون سالمتر هستند/ سهم اندک زنان در اهدای خون

سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون سازمان انتقال خون ایران با اشاره به سالمتر بودن خون بانوان، سهم زنان در اهدای خون را ناچیز عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون؛ دکتر مژده نخلستانی گفت: بررسی ها نشان می دهد شیوع رفتارهای پرخطر در بین بانوان کمتر بوده، در پاسخ گویی به پرسش های پزشک انتقال خون صداقت بیشتری دارند و در واقع یکی از سالم ترین منابع خونی در دسترس هستند.

وی افزود: نقش خانم ها در نهادینه سازی فرهنگ اهدای خون بین اعضای خانواده و جامعه نیز غیرقابل انکار است و خانمی که خود، اهداکننده خون باشد می تواند در ترویج این فرهنگ و تشویق سایرین به اهدای خون تأثیر بسزایی داشته باشد.

نخلستانی تأکید کرد: شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت، نبض و… در زنان تفاوتی با مردان ندارد اما زنان حداکثر ۳ بار در سال مجاز به اهدای خون هستند که البته بعد از یائسگی خانم ها نیز مانند مردان می توانند 4 بار در سال خون اهدا کنند، بنابراین خانم ها هم در صورتی که واجد شرایط اهدای خون باشند می توانند همانند آقایان جزء اهداکنندگان مستمر خون باشند و تنها شرایط اختصاصی که منجر به معافیت موقت آنها از اهدای خون می شود قاعدگی شدید و دردناک، سقط، دوران حاملگی و شیردهی است.

وی همچنین بیان کرد: زنان نیمی از جامعه انسانی هستند که نمی توان توانایی و استعداد آنها را نادیده گرفت. طبق گزارش بانک جهانی، ایران از نظر نگاه مثبت به فعالیت های اقتصادی زنان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه بالایی قرار دارد.

سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان خون با ابراز تأسف از سهم اندک زنان در اهدای خون که به طور متوسط تنها حدود ۴ درصد از خون های اهدایی است گفت: در کشورهای توسعه یافته این مشارکت به ۳۰ تا ۵۰ درصد هم می رسد و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد مصرف کنندگان خون و فراورده های خون را در مراکز درمانی زنان تشکیل می دهند و شاید دلیل اصلی آن خون ریزی های هنگام زایمان، عمل سزارین و غیره باشد.

نخلستانی افزود: افزایش شاخص اهدای خون زنان علاوه برکمک به ارتقای سلامت جامعه و رفع نیاز به خون و فراورده های آن می تواند گامی مهم در راستای توسعه اجتماعی و تغییر نگرش های کاذب جنسیتی در جامعه باشد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *