چسب دهانی که از خروپف جلوگیری می‌کند

دکتر راج داسگوپتا ، متخصص خواب گفت: «اگر آپنه انسدادی خواب دارید، بسته بودن دهان در طول شب می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آپنه یا وقفه‌ی تنفسی خواب به شرایطی گفته می‌شود که فرد در هنگام خواب دچار وقفه تنفسی می‌شود. تنفس افراد مبتلا به آپنه هنگام خواب دچار وقفه‌های مکرر شده و قطع می‌شود.

داسگوپتا، دانشیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، افزود: شواهد محدودی در مورد مزایای نوار چسب دهان وجود دارد، اما باید بسیار مراقب بود.افراد مبتلا به اختلال خواب در طول شب به طور مکرر تنفس خود را متوقف می‌کنند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱ میلیارد بزرگسال در سراسر جهان به تنهایی بین ۳۰ تا ۶۹ سال احتمالاً به این بیماری مبتلا هستند که البته میلیون‌ها نفر تشخیص داده نشده اند.از مهم‌ترین دلایلی که چسب زدن دهان ارائه می‌شود شامل تلاش برای رسیدن به خوابی راحت و کامل است.

تصور عموم بر این است که خوابیدن مناسب، اثر معکوس بر پیری دارد و احساس بهتری برایتان بوجود می‌آورد.به طور کلی، باز ماندن دهان می‌تواند منجر به خروپف، تشنگی، خشکی دهان و بوی بد دهان در صبح شود.

داسگوپتا گفت ریه‌ها می‌توانند با هوای خشک تنفس شده از طریق دهان تحریک شوند، در حالی که با تنفس بینی هوای ریه مرطوب می‌شود.

داسگوپتا افزود: «تنفس با بینی ممکن است با افزایش اکسید نیترید، فشار خون را کاهش دهد.اکسید نیترید، ترکیبی در بدن است که می‌تواند برای کنترل فشار خون مفید باشد.»

محققان پیشنهاد کردند، هر کسی که به دنبال روند درمانی، بسته بودن کامل دهان در مدت خواب است ابتدا باید از نظر آپنه انسدادی خواب ارزیابی شود.در واقع، وقتی آپنه انسدادی خواب به طور کامل رد شد، می‌توانیم صدای هنگام خواب آن را خروپف بنامیم.

البته گزینه‌های دیگری برای رفع خروپف در کنار چسب زدن دهان مانند نوار‌های بینی، گشادکننده‌های بینی و ورزش‌های دهان، گلو و زبان وجود دارد.یکی از راه‌های ایمن جلوگیری از تنفس دهانی، نخوابیدن به پشت است.

تنفس دهانی شامل این دلایل است: آلرژی، سرماخوردگی، انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی. به گفته کلینیک مایو در روچستر، دلیل تنفس دهانی در کودکان، بزرگ شدن آدنوئید‌ها یا لوزه‌ها نیز می‌تواند باشد.

متخصص گوش، حلق و بینی یا متخصص خواب می‌تواند به افراد کمک کند تا از طریق راه حل‌های کاربردی، مشکل خود را در حین خواب و تنفس دهانی برطرف کند.

مهم است قبل استفاده از چسب دهان، مشکلات ریشه‌ای تنفس دهانی بیمار رفع شود، تا خطری او را تهدید نکند.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *