همه چیز درمورد عمل جراحی برداشتن رحم

چرا هیسترکتومی انجام می‌شود؟

به گزارش آرمان زنان به نقل از سایت تبیان، هیسترکتومی برای درمان طیفی از بیماری‌های زنان انجام می‌شود، از جمله:

. فیبروم‌های رحم

این توده‌های خوش‌خیم (غیر سرطانی) در دیوارهٔ رحم رشد می‌کنند. در بعضی از خانم‌ها فیبروم‌ها می‌توانند باعث درد یا خونریزی‌های سنگین شوند. فیبروم‌های رحم، شایع‌ترین دلیل هیسترکتومی می‌باشند.

. اندومتریوز
در این عارضه بافتی که معمولاً داخل رحم را می‌پوشاند، در خارج از رحم و روی تخمدان‌ها شروع به رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد شدید و خونریزی بین پریودها شود.

. افتادگی رحم
این اتفاق زمانی است که رحم از جای معمول خود به سمت واژن پایین می‌افتد. افتادگی رحم در زنانی که زایمان‌های طبیعی متعددی داشته‌اند شایع است؛ اما بعد از یائسگی یا به دلیل چاقی هم می‌تواند روی دهد.

. خونریزی‌های سنگین یا غیرمعمول رحم

این خونریزی‌ها می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، عفونت، سرطان و یا فیبروم‌ها باشد.

. سرطان‌های زنان

سرطان‌های زنان شامل سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان رحم یا اندومتریوم می‌شود.

انواع هیستروکتومی چیست؟

. هیسترکتومی توتال یا کامل: معمول‌ترین نوع هیسترکتومی است که طی آن رحم و دهانه رحم به طور کامل برداشته می‌شود. تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ ممکن است برداشته شوند یا باقی بمانند.
. هیسترکتومی ساب توتال یا جزئی: در این نوع هیسترکتومی فقط بخش بالایی رحم خارج شده و دهانه رحم یا همان سرویکس در جای خود باقی می‌ماند. تخمدان‌ها ممکن است برداشته شوند یا باقی بمانند.
. هیسترکتومی رادیکال: در هیسترکتومی رادیکال تمام رحم، دهانه رحم، بافت هر دو طرف دهانه رحم و بخش بالایی واژن خارج می‌شوند. این نوع هیسترکتومی اغلب برای درمان انواعی از سرطان‌ها مثل سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها ممکن است خارج شوند یا باقی بمانند.
سالپنگو اوفورکتومی نیز نوعی عمل است که در آن، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ خارج شده و معمولاً همراه با هیسترکتومی انجام می‌شود. این روش می‌تواند یک‌طرفه باشد، که شامل برداشتن یک تخمدان و لوله فالوپ است، یا دوطرفه، به این معنی که جراح هر دو تخمدان و لوله‌های فالوپ را برمی‌دارد.
اگر تخمدان‌ها بعد از هیسترکتومی باقی مانده باشند، شما فوراً وارد یائسگی نمی‌شوید. اگر هر دو تخمدان خارج شده باشند ممکن است فوراً وارد دوره یائسگی شوید

انواع هیسترکتومی چگونه انجام می‌شوند؟

نوع هیسترکتومی که انجام می‌شود بستگی به دلیل این عمل جراحی، سابقه پزشکی بیمار و دیگر فاکتورها دارد.
هیسترکتومی شکمی: پزشک از طریق برشی در پایین شکم، رحم را خارج می‌کند. هیسترکتومی شکمی ممکن است زمانی انجام شود که چسبندگی‌هایی وجود دارد یا رحم خیلی بزرگ است (چسبندگی‌ها اسکارهایی هستند که بافت‌ها را به هم می‌چسبانند). هیسترکتومی شکمی نسبت به هیسترکتومی واژینال یا لاپاراسکوپیک عوارض بیشتری دارد، مثل عفونت زخم، خونریزی، لخته‌شدن خون و آسیب بافت و عصب. بیماری که هیسترکتومی شکمی انجام داده نیاز به بستری بیمارستانی طولانی‌تر دارد (سه تا پنج روز) و ریکاوری آن نیز بیشتر طول می‌کشد (شش تا هشت هفته).
هیسترکتومی واژینال: در هیسترکتومی واژینال رحم از طریق واژن خارج می‌شود. این نوع هیسترکتومی به‌طورکلی عوارض کمتری نسبت به هیسترکتومی شکمی یا لاپاراسکوپیک دارد. بیمار بعد از این عمل زودتر بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود برگردد. هیسترکتومی واژینال در مواردی که ممکن باشد، اولین گزینه هیسترکتومی می‌باشد.
هیسترکتومی لاپاراسکوپیک: لاپراسکوپ وسیله‌ای با لوله‌ای نازک و چراغ‌دار و با دوربینی ریز است که به پزشک اجازه می‌دهد اندام‌های لگنی را خوب ببیند. در جراحی لاپاراسکوپیک، برش‌های کوچکی روی شکم ایجاد شده و لاپاراسکوپ وارد بدن می‌شود. طی هیسترکتومی لاپاراسکوپیک، رحم به‌صورت تکه‌های کوچک‌تر شدن از طریق برش‌های روی شکم یا واژن خارج می‌شود.

در دوره ریکاوری انتظار چه عوارضی را باید داشته باشید؟

مدت زمانی ریکاوری به نوع عمل هیسترکتومی انجام شده و وضعیت کلی سلامت بیمار بستگی دارد. ممکن است شما یک هفته در بیمارستان بستری شوید. به‌طورکلی جراحی شکمی به چهار تا شش هفته زمان برای ریکاوری نیاز دارد. جراحی‌های واژینال و لاپاراسکوپیک سه تا چهار هفته دوره ریکاوری دارند.
در مدت زمان ریکاوری شما باید هر چه زودتر از جایتان بلند شوید و راه بروید تا ریسک لخته‌شدن خون را به حداقل برسانید. همچنین برای کاهش ریسک لخته خون و تسکین درد داروهایی به شما داده می‌شود.

بعد از عمل جراحی ممکن است این موارد را تجربه کنید:

. خونریزی و ترشح از واژن
. یبوست
. مشکلات کوتاه‌مدت در تخلیه مثانه
. شاید احساس افسردگی کنید از اینکه دیگر نمی‌توانید باردار شوید، از سویی دیگر به دلیل علائمی که قبلاً ناراحتتان می‌کردند؛ اما دیگر از بین رفته‌اند احساس بهتری دارید

عوارض جدی‌تر:

. انسداد روده
. پارگی بخیه‌های داخلی
. آسیب مجاری ادراری
. عفوت شدید
. لخته خون
. مشکلات مرتبط با بیهوشی
بعد از ریکاوری همچنان لازم است طی یک روتین برای چکاپ به پزشکتان مراجعه کنید.

معمول‌ترین پیامدهای هیسترکتومی چیست؟

اگر در هیسترکتومی، تخمدان‌هایتان نیز خارج شده باشند احتمالاً دچار علائم یائسگی خواهید شد:
. گُرگرفتگی‌ها
. خشکی واژن
. کاهش میل جنسی
. مشکل در خواب (بی‌خوابی)

آیا بعد از هیسترکتومی دچار مشکلات معده می‌شوید؟

خیلی طبیعی است که بعد از هیسترکتومی دچار احساس نفخ و تورم شکم شوید. هفته‌ها طول می‌کشد تا پُف و تورم شکمتان بخوابد. انجام بعضی از حرکات ورزشی، استفاده از کمپرس گرم یا تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد.

آیا بعد از هیسترکتومی وارد یائسگی خواهید شد؟

بستگی به این دارد که تخمدان‌ها برداشته شده باشند یا باقی بمانند. اگر تخمدان‌ها بعد از هیسترکتومی باقی مانده باشند، شما فوراً وارد یائسگی نمی‌شوید. اگر هر دو تخمدان خارج شده باشند ممکن است فوراً وارد دوره یائسگی شوید.

آیا بعد از هیسترکتومی همچنان به پاپ‌اسمیر نیاز است؟

به‌طورکلی خیر و خصوصاً اینکه ریسک کمتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارید. اگر هیسترکتومی به دلیل سرطان انجام شده باشد همچنان تست پاپ‌اسمیر لازم است.

آیا هیسترکتومی بر زندگی جنسی‌تان اثر می‌گذارد؟

عملکرد جنسی معمولاً تحت‌تأثیر هیسترکتومی نیست؛ اما اگر تخمدان‌ها نیز همراه با رحم خارج شده باشند به معنی شروع علائم یائسگی است. علائمی مانند کاهش میل جنسی و خشکی واژن ممکن است روی بدهند. استفاده از یک لوبریکانت بر پایه آب می‌تواند به کاهش خشکی واژن کمک کند.

بعد از هیسترکتومی، جای خالی رحم با چه چیزی پُر می‌شود؟

بعد از هیسترکتومی، دیگر اندام‌ها به سمت جای خالی رحم حرکت می‌کنند. روده باریک و روده بزرگ معمولاً جای خالی رحم را پُر خواهند کرد.

آیا جایگزین‌هایی برای هیسترکتومی وجود دارد؟

تیم پزشکی شما بهترین روش درمان را بر اساس علائم و عارضه‌ای که دارید در نظر می‌گیرد. زمانی که هیسترکتومی الزام پزشکی نداشته نباشد ممکن است جایگزین‌هایی توصیه شود:
. صبرکردن و پیگیری‌کردن تا معلوم شود عارضه بهتر می‌شود یا نه
. مصرف داروهایی مثل قرص ضدبارداری برای کنترل پریودهای دردناک یا خونریزی‌های غیرعادی
. سوزاندن دیواره داخلی رحم برای خونریزی‌های سنگین
. به‌کاربردن روش‌هایی برای کوچک‌کردن فیبروم‌ها یا عمل جراحی برای برداشتن فیبروم‌های رحم
. انجام ورزش‌هایی که عضلات لگن و رحم را تقویت می‌کنند برای رفع افتادگی رحم
. استفاده از پساری برای بالا نگه‌داشتن رحم
. عمل جراحی برای درمان اندومتریوز یا خونریزی واژینال که شامل برداشتن تمام رحم نمی‌شود.

لطفاامتیاز دهید
دیابت

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند رئیس انجمن دیابت گابریک ایران می‌گوید: موضوع دیابت ورای وزارت بهداشت و یک بحث ملی است و دولت باید به طور جدی و با حساسیت بالا باید پیگیر آن باشد وگرنه در آینده با سونامی هزینه‌های مالی بسیار بسیار بالای ناشی از این بیماری مواجه خواهیم شد که توان پرداخت آن را نخواهیم داشت.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا – علیرضا استقامتی در گفت و با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا بر این باور است: هزینه‌ای که برای یک فرد دیابتی می‌شود، ۲ تا ۴ برابر یک فرد غیردیابتی است؛ ما با روند فزاینده ابتلا به دیابتی که داریم، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت از بیماران دیابتی روبرو می‌شویم. چون درمان‌های دیابت در خیلی از مواقع گران قیمت هستند. ضمن این که هزینه عوارض بیماری دیابت هم به آن اضافه می‌شود.
این متخصص غدد می افزاید: فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، ممکن است به مشکلات چشمی، قلبی، کلیوی و اندام‌ها هم دچار شود که این‌ها نیاز به بستری شدن در بخش‌ها، آی سی یو، سی سی یو، لیزر درمانی، دیالیز، پیوند عضو و خدایی ناکرده قطع اندام دارد که هزینه‌های بسیار بالایی برای فرد و نظام سلامت خواهد داشت.
متن گفت و گو با این فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه تهران در پی می‌آید:
وضعیت دیابت در دنیا و ایران چگونه است؟ بیماری دیابت یک بیماری بسیار شایع است . در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که این بر مبنای آمار اطلس دیابت ۲۰۲۱ میلادی است. اکنون یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی قطعا شیوع دیابت در دنیا بیشتر شده است و شاید از نیم میلیارد نفر نیز عبور کرده باشد.
در کشور ما طبق آخرین بررسی ها که مربوط به حدود ۴ سال پیش است، ۷ میلیون دیابتی داشته‌ایم که احتمالا تعدادشان اکنون بیشتر است. البته این روند در تمام دنیا رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم بلکه باید تلاش خود را بکنیم که این روند متوقف شود.
ارتباط دیابت با سبک زندگی چیست؟ این بیماری ارتباط خیلی نزدیکی با شیوه و سبک زندگی دارد. برای مثال افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند و چاق‌ترند، بیشتر دیابت می‌گیرند. شما در دنیا می‌بینید که شیوع چاقی رو به افزایش و به تبع آن تعداد دیابتی‌ها نیز رو به فزونی گرفته است. متاسفانه شیوه زندگی ما از شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی زیاد به شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم، تبدیل شده است و اغلب به افرادی کم یا بی تحرک تبدیل شده ایم.
در همه دنیا اثبات شده است در مناطقی که فست فودها وجود دارد ، در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد
تغذیه‌هایمان همه ناسالم است. غذاهایی که خیلی ساده و ارزان در دسترس هستند، به اسم فست فود در سبد تغذیه ما قرار گرفته اند. این غذاها خیلی سریع آماده می‌شوند و بسیار ساده و ارزان در دسترس ما هستند.
در همه دنیا اثبات شده است که در مناطقی که فست فودها وجود دارد در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد؛ این یک امر مطالعه و اثبات شده است.
در آمریکا در برخی از محلات، اجازه وجود رستوران‌های فست فود را نمی‌دهند. به این دلیل که فست فودها غذاهای بدی هستند چه از نظر مواد اولیه، چه از نظر روغن. طبیعی است که فست فودی که به قیمت ۲ یا ۳ دلار به شما می‌دهند از نظر کیفیت قابل مقایسه با غذای سالم و خوبی که در رستوران ها در قبال پرداخت ۸۰ دلار ارائه می‌شود، نیست.
تغذی..

اطلاعات بیشتر
دیابت

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما!

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما! افزایش قند خون نه تنها سلامت داخلی بدن را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند اثرات مشهودی بر چهره داشته باشد. از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست تا تورم و عفونت‌های پوستی، این علائم هشداردهنده ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی در کنترل قند خون باشند و نیاز به توجه فوری دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از العالم، به گفته دکتر جان کوین عضو کلینیک‌های کوین، علائم آشکار قند خون بالا می‌تواند در صورت شما ظاهر شود.
کوین گفت: پوست بزرگترین عضو بدن است، بنابراین بدیهی است که به ویژه پوست ناحیه صورت تحت تأثیر سطح بالای قند خون قرار گیرد. همانطور که پوسته پوسته شدن پلک‌ها ممکن است نشان دهنده یک عارضه جدی باشد.
او ادامه داد: زانتلاسما نوعی چربی نرم، زرد و چرب است که در زیر پوست شکل می‌گیرد. اغلب این برجستگی‌ها مانند جوش‌ها به نظر می‌رسند، اما تفاوت آن‌ها با جوش‌های معمولی این است که زرد می‌شوند. علاوه بر صورت، این برآمدگی‌ها می‌توانند در باسن، ران، زانو و آرنج نیز ظاهر شوند.
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) می‌تواند علائم ظاهری در چهره افراد ایجاد کند. برخی از این علائم هشداردهنده شامل موارد زیر است:
خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست: کم‌آبی بدن ناشی از قند خون بالا ممکن است منجر به خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست صورت شود. تورم صورت: به دلیل عدم تعادل مایعات در بدن، صورت ممکن است متورم و پف‌کرده به نظر برسد. زخم‌های دیر التیام‌یابنده: زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک در صورت ممکن است به کندی بهبود یابند، نشانه‌ای از مشکلات در گردش خون و ترمیم بافت‌ها. جوش و عفونت‌های پوستی: قند خون بالا می‌تواند سبب افزایش عفونت‌های پوستی مانند جوش‌ها، آبسه‌ها یا التهاب‌های پوستی شود. پف زیر چشم‌ها: عدم تعادل قند خون می‌تواند باعث پف‌کردگی در ناحیه زیر چشم‌ها شود، که ممکن است با خستگی و بی‌خوابی مرتبط باشد. این علائم هشداردهنده نشانگر نیاز به بررسی قند خون و مدیریت آن برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر هستند.
کوین هشدار داد که برچسب‌های پوستی روی پلک‌ها نیز ممکن است نشان دهنده سطح کنترل نشده قند خون باشد. عفونت‌های پوستی، خارش پوست خشک و ناحیه تیره تری از پوست با احساس مخملی از دیگر علائم هشدار دهنده مربوط به پوست است.

اطلاعات بیشتر
دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت کودکانی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و موز، جو و ماست می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در مطالعه‌ای که در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شده است گندم نیز به عنوان یک عامل خطر برای شکل خودایمنی دیابت تشخیص داده شد. در سوی مقابل سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و گل‌کلم اثر محافظتی دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، پروفسور سووی ویرتانن، محقق در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «این واقعیت که برخی از میوه‌ها حاوی آفت‌کش‌ها هستند ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آن‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند، اما برخی دیگر احتمال ابتلا به آن را کم می‌کنند.»
در پژوهش انجام شده ۵ هزار و ۶۷۴ کودک فنلاندی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری بودند، از بدو تولد تا سن شش سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد ۹۴ نفر از این کودکان تا سن شش سالگی به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ نفر دیگر نیز به خودایمنی جزایری مبتلا شدند.
محققان ۳۴ گروه غذایی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که هر چه کودکان اغذیه‌هایی مانند موز، جو دوسر یا چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان که دانه‌اش برای تهیه آرد و نان استفاده می‌شود) بیشتر مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود.
این یافته ممکن است والدین را گیج کند چرا که به گفته خانم ویرتانن «بسیاری از خوراکی‌هایی که ما پیدا کردیم و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و روند بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند.»
محققان می‌گویند نظر می‌رسد در سوی مقابل، خوردن توت فرنگی، بلوبری (سیاه‌گیله)، تمشک، انگور فرنگی سیاه و سایر انواع توت‌ها از کودکان در برابر این بیماری محافظت کند. در واقع هرچه این مواد غذایی بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا به دیابت در کودکان پایین‌تر می‌آید.
از آن‌جا که توت‌ها غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول‌ها هستند، تصور می‌شود که می‌توانند التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند.
از سوی دیگر، میوه‌ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال توت‌ها می‌توانند فاقد آفت‌کش‌هایی باشند که در میوه‌های دیگر یافت می‌شوند.
پژوهشگران با این وجود می‌گویند هنوز زود است که بتوان توصیه‌ای غذایی برای نوزادان یا خردسالان در این خصوص داشت.
دکتر ویرتانن می‌گوید: «تصور می‌شود دیابت نوع ۱ به دلیل ترکیبی از ژنتیک و سایر عواملی که هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند ایجاد می‌شود. اما ما بیشتر از این نمی‌دانیم. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد سبک زندگی در این امر نقش دارد.»
نتایج پژوهش تازه قرار است به زودی در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در مادرید ارائه شود.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *