تاثیر مدیتیشن و گفتاردرمانی بر کاهش مشکلات حافظه در یائسگی

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر از هلث دی نیوز، بر اساس تجزیه و تحلیل ۳۰ مطالعه که شامل بیش از ۳۵۰۰ زن در ۱۴ کشور بود، زنان تحت درمان مدیتیشن و رفتار درمانی شناختی، بهبودهای آماری قابل توجهی را در اضطراب و افسردگی تجربه کردند.

محققان نتیجه گرفتند که این روش می‌تواند به اندازه هورمون درمانی در کمک به زنان برای مقابله با علائم یائسگی ارزشمند باشد.

«روپال دسای»، محقق ارشد از کالج دانشگاه لندن، گفت: «پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اغلب در تلاش هستند که بدانند چه چیزی فراتر از درمان پزشکی ارائه دهند. این تحقیق به پزشکان عمومی و بیماران کمک می‌کند تا گزینه‌های بیشتری در اختیار داشته باشند.»

مدیتیشن ذهن آگاهی به افراد می‌آموزد که به شدت از آنچه در لحظه احساس می‌کنند آگاه باشند و از روش‌های تنفس و سایر تمرین‌ها برای آرامش بدن و ذهن استفاده کنند.

از سوی دیگر، درمان شناختی رفتاری به افراد می‌آموزد که افکار و رفتارهای منفی را که در پاسخ به موقعیت‌های چالش برانگیز رخ می‌دهد، تشخیص دهند و پاسخ‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که مثبت و سودمندتر باشد.

این بررسی شواهد ۱۰ مطالعه را نشان داد که به تأثیر درمان شناختی رفتاری بر علائم یائسگی می‌پردازد و ۹ مطالعه مفید بودن مدیتیشن ذهن آگاهی را ارزیابی می‌کنند.

بررسی‌ها نشان داد نه تنها درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی باعث بهبود خلق و خو شدند، بلکه این درمان‌ها در کاهش مشکلات مربوط به یائسگی موسوم به «مه مغزی» در حافظه و تمرکز نیز مؤثر بودند.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که درمان شناختی رفتاری مقرون به صرفه ترین گزینه برای مدیریت یائسگی است. چراکه در مقایسه با سایر گزینه‌ها، به دوره درمان کوتاه‌تری نیاز دارد؛ حدود ۱.۵ ساعت در هر جلسه و نزدیک به ۱۲ ساعت در مجموع.

محققان خاطرنشان کردند که این یافته‌ها مطابق با دستورالعمل‌هایی است که توصیه می‌کنند درمان شناختی رفتاری در کنار هورمون درمانی یا به عنوان جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *