نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر و بهترین زمان انجام آن

به نقل از مای کلیولند کلینیک، آزمایش پاپ اسمیر (که به آن تست پاپ نیز گفته می شود) سرطان دهانه رحم را غربالگری می کند. این آزمایش سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم را که سرطانی هستند یا پتانسیل سرطانی شدن را دارند بررسی می کند.

در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما تعدادی از سلول های دهانه رحم را می گیرد تا در زیر میکروسکوپ علائم سرطان را بررسی کند. آزمایش پاپ اسمیر همچنین ممکن است عفونت و التهاب خاصی را تشخیص دهد. این آزمایش به نام یک پزشک آمریکایی، دکتر جورج پاپانیکولائو، که آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد، نامگذاری شده است.

دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم قسمت پایینی رحم شما است که به کانال واژن شما متصل می شود. اسپرم از طریق کانال واژن و دهانه رحم به رحم شما می رود تا تخمک ها را بارور کند. در دوران بارداری، دهانه رحم شما بسته می شود تا جنین در رحم شما بماند. دهانه رحم در هنگام زایمان باز می شود. زمانی که باردار نیستید، دهانه رحم شما مخاط تولید می کند تا باکتری های عامل عفونت را از بدن شما دور نگه دارد.

پاپ اسمیر چه چیزی را می تواند تشخیص دهد؟

پزشکان آزمایش پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگن انجام می دهند. تست عوامل زیر را بررسی می کند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سلول های بالقوه پیش سرطانی در دهانه رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت شایع مقاربتی (STI) که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد

تفاوت بین معاینه لگن و تست پاپ چیست؟

در طول معاینه لگن، پزشک شما رحم، تخمدان‌ها و سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی زنانه را بررسی می‌کند. این معاینه به پزشک شما کمک می کند تا عفونت ها، مشکلات و سرطان ها را در صورت مشاهده تشخیص دهد. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشات STI را در طول معاینه لگن انجام دهد. معاینه لگن همیشه شامل تست پاپ اسمیر نیست.

تفاوت بین تست پاپ اسمیر و تست HPV چیست؟

تست های HPV انواع خاصی از ویروس را که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد، بررسی می کند. HPV یک بیماری مقاربتی شایع است که تقریباً 79 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. همه باعث سرطان نمی شوند.

پزشکان می توانند تست HPV و تست پاپ را همزمان با استفاده از مراحل مشابه انجام دهند (خراش ملایم دهانه رحم برای نمونه های سلولی). هنگام ارسال این نمونه‌ها به آزمایشگاه، پزشک شما مشخص می‌کند که آیا متخصص آزمایشگاه (پاتولوژیست) باید سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی (پاپ اسمیر)، HPV یا هر دو (یک آزمایش مشترک) را بررسی کند.

آیا تست پاپ اسمیر بیماری های مقاربتی را تشخیص می دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر نمی تواند بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد. برای آزمایش عفونت هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک، پزشک شما یک سواب از دهانه رحم شما می گیرد. آزمایش خون همچنین می تواند برخی از بیماری های مقاربتی را شناسایی کند.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی و آزمایش HPV را از 30 سالگی شروع کنند.

هر چند وقت یک بار نیاز به تست پاپ اسمیر دارید؟

اینکه هر چند وقت یکبار آزمایش را انجام دهید به عوامل زیادی از جمله سن، سابقه سلامتی و نتایج آخرین آزمایش پاپ یا HPV بستگی دارد. اکثر مردم بعد از 65 سالگی نیازی به تست پاپ اسمیر ندارند.

به طور کلی، پاپ اسمیر رخ می دهد:

  • کمتر از ۲۱ سال لازم نیست
  • ۲۱ تا ۲۹ سال هر سه سال یکبار
  • ۳۰ تا ۶۵ سال هر سه سال تست پاپ اسمیر و هر پنج سال تست پاپ و HPV همزمان
  • بالای ۶۵ سال اگر غربالگری های قبلی را به اندازه کافی انجام داده اید، با نتایج طبیعی و در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم نیستید، ضروری نیست.

برخی از عوامل ممکن است باعث شوند که غربالگری های مکرر یا غربالگری در سنین بالای 65 سال داشته باشید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا نقص ایمنی ناشی از بیماری یا درمان دیگری مانند شیمی درمانی.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) در حالی که در رحم مادرتان بوده اید. این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.
  • برای سرطان دهانه رحم تحت درمان قرار گرفته اید.
  • اگر هیسترکتومی کامل (برداشتن دهانه رحم و رحم) انجام داده اید و سابقه سرطان دهانه رحم ندارید، ممکن است نیازی به تست پاپ نداشته باشید.

آیا در صورت انجام هیسترکتومی به پاپ اسمیر نیاز دارم؟

هیسترکتومی کامل یک روش جراحی برای برداشتن رحم و دهانه رحم است. ممکن است همچنان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشید، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که می توانید آزمایش پاپ آزمایشی منظم را متوقف کنید.

اگر برای درمان یک مشکل غیرسرطانی مانند فیبروم رحم، هیسترکتومی کامل انجام داده اید، احتمالاً نیازی به پاپ اسمیر ندارید.

چگونه باید برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شوم؟

برخی از کارهایی که در روزهای قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر انجام می دهید می تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. برای دقیق ترین نتایج، باید:

  • دو روز قبل از معاینه رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.
  • حداقل دو روز قبل از آزمایش از تامپون، کرم واژینال یا دارو، فوم یا ژله ضد بارداری، روان کننده یا دوش استفاده نکنید.
  • قرار ملاقات را حداقل پنج روز پس از پایان دوره قاعدگی خود تنظیم کنید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

در طول این روش،پزشک شما:

  • اسپکولوم را وارد واژن می کند. ممکن است کمی فشار احساس کنید. این ابزار فلزی یا پلاستیکی واژن شما را باز نگه می دارد تا پزشک بتواند دهانه رحم شما را ببیند.
  • از یک برس یا کاردک کوچک برای خراش دادن آرام سلول های دهانه رحم (بیوپسی) استفاده می کند.
  • این کار دردناک نیست، اما احتمالاً کمی احساس ناراحتی خواهید کرد.

آزمایش پاپ اسمیر چقدر طول می کشد؟

خود آزمایش فقط چند دقیقه طول می کشد و در مطب پزشک شما انجام می شود.

بعد از پاپ اسمیر چه انتظاری باید داشته باشم؟

پزشک شما نمونه سلول را در یک ماده مایع در یک لوله یا شیشه قرار می دهد و آن را به آزمایشگاه می فرستد. متخصصی به نام پاتولوژیست نمونه ها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا سلول های غیرطبیعی را که ممکن است نشان دهنده سرطان یا HPV باشد، جستجو کند.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر خطراتی دارد؟

پاپ اسمیر بسیار ایمن و قابل اعتماد است. ممکن است بعد از آزمایش لکه بینی خفیف (خونریزی واژینال) داشته باشید، اما نباید گرفتگی یا درد داشته باشید. خطر کمی برای نتایج منفی کاذب یا نادرست وجود دارد، اما این نادر است.

آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر نباید درد داشته باشد اما ممکن است احساس ناراحتی کنید. ممکن است پس از آن خونریزی خفیف داشته باشید، اما نباید درد یا گرفتگی احساس کنید. اگر احساس ناراحتی بیش از چند دقیقه دارید یا اگر خونریزی بیش از 24 ساعت طول بکشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا در صورت پریود بودن باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهم؟

بهتر است از انجام تست پاپ در دوران پریود خودداری کنید زیرا می تواند نتایج را تغییر دهد. برخی از پزشکان آزمایش پاپ را در پایان دوره قاعدگی (زمانی که خونریزی کم است) انجام می دهند. بهتر است با مطب پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آنها چه چیزی را توصیه می کنند یا زمانی که پریود نیستید، پاپ خود را مجدداً برنامه ریزی کنید.

چه زمانی باید نتایج آزمایش خود را دریافت کنم؟

دریافت نتایج آزمایشگاهی ممکن است تا سه هفته طول بکشد. پزشک به شما اطلاع می دهد که چه زمانی باید آزمایش پاپ اسمیر بعدی خود یا اگر به آزمایش بیشتری نیاز دارید را انجام دهید.

نتایج پاپ اسمیر به چه معناست؟

هنگامی که نتایج خود را دریافت می کنید، ممکن است این موارد باشد:

  • طبیعی: هیچ نشانه ای از بیماری وجود ندارد. این بدان معنی است که هیچ چیز نامنظمی پیدا نشد.
  • نامشخص: آزمایشگاه نمی تواند طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول ها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک شما توصیه کند فوراً یا شش ماه دیگر برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کنید.
  • غیر طبیعی: سلول ها متفاوت از آنچه باید به نظر می رسند.

آیا نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر به این معنی است که من سرطان دهانه رحم دارم؟

یک یافته غیر طبیعی به این معنی است که برخی از سلول های دهانه رحم شما غیرعادی به نظر می رسند. در برخی موارد، این می تواند نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم شما باشد. آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی به معنای ابتلا به سرطان نیست. اما، نیاز به پیگیری دقیق با پزشک شما دارد.

بعد از یک نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر ممکن است به چه آزمایش های بعدی نیاز داشته باشم؟

اگر نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر داشته باشید، پزشک شما احتمالاً روشی به نام کولپوسکوپی را انجام می دهد یا ممکن است فورا یا چند ماه دیگر پاپ اسمیر دیگری را انجام دهد.

پاپ اسمیر فقط سرطان را غربالگری می کند، نمی توانند آن را تشخیص دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر برای کمک به تشخیص یا رد سرطان دهانه رحم، پزشک کولپوسکوپی را انجام می دهد. در طول این روش،پزشک شما:

  • از یک دستگاه کولپوسکوپ برای مشاهده پوشش دهانه رحم و واژن استفاده می کند.
  • نمونه های بافتی را از نواحی که غیرطبیعی به نظر می رسند حذف می کند.
  • نمونه ها را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری نجات بخش است. این آزمایش سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از اینکه شانس سرطانی شدن داشته باشند، شناسایی می کند. بیش از 95 درصد مواقع، افرادی که برای سلول های پیش سرطانی درمان می شوند، به سرطان دهانه رحم مبتلا نمی شوند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما ممکن است سلول ها را برای آزمایش HPV، یک بیماری مقاربتی که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد، حذف کند. نتیجه نامشخص یا غیرطبیعی تست پاپ به معنای ابتلا به سرطان نیست. پزشک می تواند یافته های آزمایش و مراحل بعدی را با شما در میان بگذارد.

آیا تست پاپ اسمیر می تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد؟

خیر، تست پاپ کیست تخمدان را تشخیص نمی دهد. با این حال، معاینه لگن می تواند یک کیست تخمدان بزرگ را تشخیص دهد. در طول معاینه پزشک شما رحم و لگن شما را برایوجود یا عدم وجود توده ها احساس می کند. اگر کیست تشخیص داده شود، آنها احتمالاً آزمایشات بیشتری را درخواست می کنند و گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارند.

اگر از نظر جنسی فعال نیستید به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارید؟

همه سرطان های دهانه رحم به دلیل فعالیت جنسی ایجاد نمی شوند. حتی اگر رابطه جنسی ندارید، اگر بیش از 21 سال سن دارید، باز هم نیاز به آزمایش پاپ اسمیر دارید.

پاپ اسمیر (تست پاپ) ابزاری حیاتی برای تشخیص سلول های نامنظم در دهانه رحم شما است که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود. اگر بین 21 تا 65 سال دارید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که در مورد آزمایش پاپ اسمیر خود به روز هستید. تشخیص زودهنگام سلول های پیش سرطانی یا سرطانی روی دهانه رحم می تواند شانس درمان موفقیت آمیز شما را افزایش دهد.

چه روش هایی برای گرفتن تست پاپ اسمیر وجود دارد و کدام یک بهتر است؟

به گزارش آرمان زنان به نقل از ماهنامه همشهری تندرستی، پاپ اسمیر، یک غربالگری ارزان است یک راه خوب برای شناسایی عوارض پیش سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی که به سرطان گردن رحم منتهی می شوند. دکتر رویا امدادی، متخصص زنان اطلاعاتی ضروری در این باره داده است.

اصولا دو روش هست. یکی روشی که به صورت سنتی از زمان جورجیوس پاپانیکولائو- پزشکی یونانی که در زمینه سیتوپاتولوژی و تشخیص زودهنگام سرطان پیش گام بود- بکار گرفته می شود. در این روش به کمک برس از دهانه رحم نمونه ها و ترشحاتی که سلول ها هم قاطی آنها هستند، برداشته می شود و روی لام یا شیشه گذاشته و زیر میکروسکوپ دیده می شود تا سلول ها از نظر وجود سلول های سرطانی یا تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شده باشد، بررسی می شوند.

در روش جدید، نمونه داخل یک محلول مخصوص می ریزند و به آزمایشگاه می فرستند. آزمایشگاه به وسیله سانتریفیوژ سلول های دهانه رحم از آن مایع جدا می کند تا تغییرات آن زیر میکروسکوپ بررسی شوند. تست پاپ اسمیری که در مایع انجام می شود حتما تا زمان رسیدن به آزمایشگاه باید خنک نگهداری شود.

حسن روش جدید این است که می توان همزمان ویروس های HPV را هم ارزیابی کرد. منظور از ویروس های HPV ویروس های نوع بدخیم سرطان دهانه رحم هستند. در صورتی که این ویروس وجود داشته باشد در کنار آزمایش پاپ اسمیر گزارش داده می شود.

در حال حاضر در ایران کدام یک از این روش ها معمول است؟

روشی که سال هاست در ایران از آن استفاده می شود، کت اسمیر است. کت اسمیر، آزمایش پاپ اسمیر است همراه با تعیین ویروس؛ یعنی دو تست همزمان انجام می شود. الان توصیه می شود که زنان بالای 30 سال تنها به آزمایش پاپ اسمیر بسنده کنند و تست کت اسمیر را انجام دهند تا ویروس ها نیز ارزیابی شده باشند.

حسن این روش این است که در هر پنج سال انجام می شود. از آن جا سرطان دهانه رحم با ویروس ها ارتباط دارد، بنابراین تعیین ویروس کمک می کند که ما علت اصلی سرطان را ارزیابی کنیم. اما اگر کسی فقط تست پاپ اسمیر بدهد باید تست را به صورت سالانه تکرار کند و اگر دو سال پیاپی پاسخ تست منفی بود می تواند سه ساله تست دهد.

آیا روش دیگری هم وجود دارد که هنوز در ایران انجام نشود؟

تستی هست که در ایران نداریم. در این روش فقط خود ویروس چک می شود. حتی خود زنان با استفاده از یک برس مخصوص می تواند نمونه برداری کرده و اگر نتیجه ویروس نباشد نیازی به تست پاپ اسمیر هم نیست.

آیا انجام این تست ها هزینه بالایی دارد؟

تست پاپ اسمیری که روی شیشه انجام می شود، هزینه بالایی ندارد اما تستی که روی مایع انجام می شود، هزینه بیشتری دارد به خصوص تعیین ویروس، هزینه را بالاتر می برد. به صورت معمول، تست پاپ اسمیر همراه با تعیین ویروس حدود 400 هزار تومان هزینه دارد، در برخی از آزمایشگاه ها تخفیف هایی داده می شود طوری که می توان با 200 هزار تومان هم انجام داد. در صورتی که جواب تست منفی باشد، آزمایش بعدی به پنج سال بعد موکول می شود و از این طریق، هزینه بین این سال ها تقسیم می شود.

از چه سنی زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را آغاز کنند؟

قبلا گفته می شد که چند ماه یا یک سال بعد از اولین رابطه جنسی، تست داده شود اما الان این نظریه خیلی مورد قبول نیست، بهتر است خانم ها از 21 سالگی تست بدهند؛ حتما این تست را انجام دهند. حداکثر سن انجام آزمایش هم تا 65 سالگی است.

سوال اصلی افراد عموما این است که تست پاپ اسمیر بکارت را زایل می کند یا خیر؟

عامل سرطان دهانه رحم ویروس های HPV هستند و می توانند با تماس پوست با پوست هم انتقال پیدا کنند؛ لازم نیست حتما پرده بکارت باز شود و انتقال ویروس صورت بگیرد. پس انتقال ویروس صرفا از طریق رابطه کنیس نیست. حتی با وجود بکارت هم ویروس HPV می تواند منتقل شود. به همین دلیل نمی توان گفت زنانی هم که باکره هستند، تست ندهند. این را هم باید بگویم که سرطان دهانه رحم، سرطانی قابل پیشگیری است.

بهترین راه هم استفاده از واکسن گارداسیل برای ویروس HPV است که علیه دو فرم اصلی بدخیم یعنی 16 و 18 و دو فرم اصلی خوش خیم یعنی 6 و 11 است. در این بخش تعداد 18 نوع ویروسی پرخطر هم داریم. بهترین سن واکسن هم 9 تا 11 سالگی است که تا زیر 26 سال همچنان بهترین تاثیر خود را دارد اما تا سن 46 سالگی هم توصیه می شود زنان از این واکسن استفاده کنند هر چند تاثیر آن برای سامانه ایمنی بدن کمتر است.

برای دختران زیر 14 سال به جای سه نوبت واکسن، دو دوره استفاده می شود یعنی یک دوره را الان می زنند و بعدی با شش ماه فاصله در صورتی که در افراد بزرگ تر سه نوبت واکسن زده می شود که یک نوبت الان است، یک نوبت دو ماه بعد و یک نوبت چهار ماه بعد از نوبت دومی. از آن جا که واکسن گرانی است و حدود 300 هزار تومان قیمت دارد وقتی زیر 14 سالگی این واکسن زده شود، مقرون به صرفه تر است و پاسخ سامانه ایمنی هم خیلی بهتر خواهدبود.

چقدر طول می کشد تا جواب آزمایش پاپ اسمیر داده شود؟

معمولا طولانی نیست. البته آزمایش تعیین ویروس کمی طولانی تر است و حدود یک هفته زمان می برد.

کدام گروه از زنان باید نسبت به انجام تست پاپ اسمیر حساس تر باشند؟

مسلما گروهی از زنان که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، با ریسک بالایی رو به رو هستند. همچنین کسانی که سابقه زگیل تناسلی دارند یا رابطه جنسی را از سنین پایین تر شروع کرده اند در معرض خطر بیشتری هستند؛ چون ویروس های دهانه رحم بیشتر از صد نوع مختلف دارند و از این تعداد، حدود 15 نوع فرم های پرخطر هستند که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند.

اما ویروس های کم خطرتر هم می توانند زگیل های تناسلی ایجاد کنند که در قسمت های زیرین دستگاه تناسلی دیده می شوند به همین دلیل بیمار آن ها را می بیند و راجع به پزشک سریع تر خواهدبود اما موضوع نگران کننده، ویروس های پرخطری هستند که اکثرا دیده نمی شوند. ابتلا به ویروس مشخص نمی شود جز با انجام تست پاپ اسمیر و تعیین ویروس.

آیا ابتلا به سرطان دهانه رحم در سن خاصی شایع تر است؟

معمولا حدود 10 تا 15 سال بعد از ورود ویروس به بدن، تغییرات سلولی شروع می شود بنابراین انتظار می رود که سرطان در سنین بالای 30 سال رخ دهد. به همین دلیل در دستورهای جدید به افراد بالای 30 سال توصیه می کنند که فقط تست پاپ اسمیر ندهند و آزمایش تعیین ویروس هم صورت بگیرد.

قبل از انجام تست، مواردی هست که زنان باید رعایت کنند؟

برای یک نمونه گیری درست و تشخیص اینکه سلول های دهانه رحم تحت تاثیر چیزی قرار نگرفته باشند، بهتر است از 48 ساعت قبل، از هیچ شوینده واژینال یا مواد ضدعفونی کننده مثل بتادین، اسپری ها و کاندوم هایی که باعث کشته شدن اسپرم ها می شود، کرم های داخل واژن استفاده نشود. خونریزی و لکه بینی هم نداشته باشند.

بهترین زمان انجام تست چه زمانی است؟

بهتر است در دوران پریود و هنگام لکه بینی، بعد و قبل از عادت ماهانه هم نباشد اما هیچ قسمتی از سیکل؛ برتری به قسمت دیگر ندارد چون هنگام آزمایش نوشته می شود که در چه زمانی از سیکل عادت ماهانه، نمونه برداری صورت گرفته است.

انجام این تست عوارضی هم دارد؟

ممکن است به صورت خیلی مختصر هنگام انجام تست یا چند روز بعد از آن لکه بینی وجود داشته باشد.

اگر جواب تست مثبت بود، بیمار باید به همان پزشک زنان مراجعه کند یا به متخصصان دیگر؟

اگر جواب تست ویروس مثبت بود به خصوص نمونه های پرخطر حتی در صورتی که پاپ اسمیر نرمال باشد، توصیه می کنیم حتما آزمایش کولپوسکپی انجام شود. در این آزمایش از طریق وسیله ای، داخل رحم را بزرگ نمایی می کنند و با دید مستقیم از قسمت هایی که از طریق اسید سلول ها تغییر رنگ داده اند، نمونه برداری می شود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *