فقر حرکتی در کودکان و نوجوانان ایرانی ۳۰ درصد افزایش یافت

احمد موذن زاده در حاشیه آیین سی و سومین کنگره سالیانه فیزیوتراپی ایران که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: فقر حرکتی، ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان در میان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و نوجوانان رو به افزایش است که این مساله زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در دوران همه گیری کرونا به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اغلب فعالیت‌ها در منزل متمرکز شد و حضور افراطی در فضای مجازی و عوارض استفاده از لپ تاپ و گوشی های هوشمند برای فعالیت‌های درسی رایج شد که باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات بخصوص در ناحیه گردن می شود و این وسایل را دانش آموزان و دانشجویان در وضعیت‌های نامناسبی و غیر ارگونومیک (استاندارد) استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال در حالت خوابیده مطالعه کردن یا نداشتن میز و صندلی مناسب در منزل برای استفاده دانش آموز موز، خم بودن زیاد گردن و وضعیت های نامناسب به مرور زمان منجر به بروز مشکلاتی برای فرد می شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: بسیاری از کودکان و جوانان ایرانی به واسطه کمبود فعالیت فیزیکی و تغذیه نامناسب دچار اضافه وزن شده اند و سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی آنها نیز کاهش پیدا کرده است که این روند می‌تواند در درازمدت عواقبی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوانی درپی داشته باشد.

موذن زاده تصریح کرد: در بحران همه گیری کرونا علاوه بر اینکه مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد شد، مشکلات عضلانی نیز در بیماران وجود داشت که می تواند تا ماهها یا سالها در فرد باقی بماند ضمن اینکه تغذیه نامناسب و افزایش وزن نیز سبب افزایش دردهای عضلانی می شود.

به گفته وی، مشکلاتی که الان در جامعه مشاهده می کنیم مردم مداوم از موبایل استفاده می کنند، که مشکلات دیسک کمر و گردن را افزایش داده است.

حمید اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران نیز، گفت: اخلاق مداری در درمان فیزیوتراپی مهم است و فرایند درمان نباید بدون تشخیص شروع بشود زیرا اخلاق حرفه ای اجازه مداخله بدون تشخیص را نمی دهد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *