غذاهایی که در روزهای آلوده برای بدن سمی هستند/انجام این کارها ممنوع!

به گزارش آرمان زنان به نقل از دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، آنچه که مسلم است تا چند دهه گذشته مبحث آلودگی هوا به شکل امروزی مطرح نبوده است و هرگاه حُکما در مورد آلودگی هوا صحبت کرده‌اند،‌ به منظور آلودگی ناشی از بخارات نامناسب از مرداب‌ها و محل‌های انباشت زباله و یا آلودگی ناشی از انتشار بیماری‌های واگیر بوده است اما، از آنجا که مکتب طب ایرانی مکتبی پویا است می‌توان دستورات لازم برای مقابله با عوارض آلودگی هوای امروزی را نیز از آن به دست آورد.

پرهیزها:

۱_ از ورود مواد زائد و سمی دیگر که در نهایت باعث افزایش انباشت سموم در بدن می‌شوند جلوگیری کنید. این موارد شامل نکات زیر است:

_ پرهیز از مصرف سیگار و قلیان

_ عدم استفاده از حشره‌ کش در محیط

_ پرهیز از پخت و پز بدون تهویه مناسب در آشپزخانه

_ پرهیز از مصرف غذاهای مانده،‌ گوشت‌های صنعتی، خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چندبار حرارت دیده مانند فست‌فودهای سرخ شده بازاری،‌ تنقلاتی مانند چیپس و …

۲_ پرهیز از خوردن خوراکی‌هایی که غلظت خون را افزایش می‌دهند مانند مصرف گوشت گاو، عدس،‌ قارچ، بادنجان به خصوص میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی و غذاهای چرب و سنگین مانند کله‌پاچه.

۳_ از خوردن خوراکی‌هایی که یبوست آور هستند و دفع مواد زائد از طریق روده را کاهش می‌دهند مانند غذاهای خشک،‌ عدس پلو، موز سفت، میوه‌های ترش، سنجد و خرمالوی گس اجتناب کنید.

۴_ از آرایش‌های سنگین که تنفس اندک پوست را کاهش می‌دهند بپرهیزید.

۵_ از همه اموری که نیروی عمومی بدن را کاهش می‌دهند مانند خواب ناکافی و شب زنده‌داری، ورزش شدید و طولانی،‌ مواجهه با هوای سرد و مواجهه طولانی با تابش‌های الکترومگنتینگ به خصوص یارانه و تلفن همراه خودداری کنید.

به طور کلی توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از خوراک‌ها و روش‌هایی استفاده شود که از راه‌های گوناگون، آثار زیان آور مواد آلاینده را کاهش می‌دهند. به این ترتیب مصرف خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

_ سیب شیرین

_ انار شیرین یا کمی مایل به ترش

_ خوردن کدو حلوایی یا کدو سبز به اشکال مختلف مخصوصا همراه با آلو بخارا

_ مصرف فلفل دلمه‌ای در وعده‌های غذایی

_ مصرف پیاز و سیر پخته شده در وعده‌های غذایی که منجر به پاکسازی مجاری ادراری می‌شود

_ مصرف پرتقال شیرین

_ استفاده از سالاد کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی. البته بهتر است سالاد همراه غذای اصلی میل نشود و خود یک وعده جداگانه باشد.

_ مصرف سوپ‌های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده شده، شلغم و به

_ مصرف دمنوش آویشن شیرازی بویژه برای مبتلایان آسم و برونشیت

_ مصرف دمنوش گل‌گاوزبان همراه ریشه سنبل‌الطیب و بهارنارنج بویژه برای افسردگان و افراد مبتلا به پرفشاری خون

_ مصرف عرق بارهنگ برای تقویت ریه

_ استفاده از چای دارچین و یا استفاده از دارچین در برنج

_ مصرف ماءالشعیر طبی

_ استفاده از سیرترشی در کنار غذاها

البته توجه به این نکته ضروری است که هر فردی باید با توجه به شرایط فردی و خصوصا گوارشی یک یا چند مورد را انتخاب کرده و انجام دهد. همچنین توصیه می‌شود افراد مرتبا اقدام به شست‌وشوی مجاری تنفسی خود کرده و همچنین اقدام به بوییدن گلاب، عرق بهارنارنج، برگ شمعدانی عطری، سیب و به کنند.

لطفاامتیاز دهید
دیابت

۵ ترکیب خوراکی شفابخش برای مهار قند خون

۵ ترکیب خوراکی شفابخش برای مهار قند خون در این مطلب به ۵ ترکیب غذایی موثر اشاره شده که می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بررسی نوسان سطوح انسولین برای حفظ سلامت و تندرستی کلی افرادی که دارای سطوح بالای قند خون هستند، ضروری است. اما در حالی که اکثر مردم به داروهای کنترل قند خون متکی هستند، متخصصان تغذیه معتقدند که انتخاب یک رژیم غذایی سالم همراه با برخی داروهای خانگی می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند.
در این مطلب به ۵ ترکیب غذایی موثر اشاره شده که می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کنند.
ترکیب غلات کامل با پروتئین‌های بدون چربی: غلات کامل مانند کینوا، برنج قهوه‌ای یا جو، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای را فراهم می‌کنند که به آرامی هضم می‌شوند و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کنند. وقتی این ترکیب با پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون یا حبوبات همراه شود، باعث سیری می‌شود و به حفظ سطح انرژی پایدار نیز کمک می‌کند. زیرا دارای ترکیب متعادلی از درشت مغذی‌ها، پروتئین و فیبر است که می‌تواند باعث مدیریت قند خون شود.
سبزیجات غیر نشاسته‌ای و چربی‌های سالم: سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مانند اسفناج، کلم پیچ و فلفل دلمه‌ای، کالری و کربوهیدرات کمی دارند که آن‌ها را برای کنترل قند خون عالی می‌کند. افزودن چربی‌های سالم از منابعی مانند آووکادو یا روغن زیتون می‌تواند جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و یک وعده غذایی رضایت بخش را فراهم کند.
آجیل و انواع توت‌ها: ترکیب آجیل و توت‌ها می‌تواند ترکیبی سالم برای مدیریت بهتر انسولین ایجاد کند. این به این دلیل است که آجیل سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است، در حالی که انواع توت‌ها قند کم و آنتی اکسیدان بالایی دارند. این ترکیب به کند کردن هضم کمک می‌کند و باعث آزادسازی مداوم انرژی بدون ایجاد افزایش قند خون می‌شود.
حبوبات و غلات کامل: حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا سیاه سرشار از فیبر و پروتئین هستند که می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. وقتی این حبوبات با غلات کامل ترکیب شوند، یک منبع پروتئین کامل فراهم شده و باعث تعادل کربوهیدرات‌ها می‌شود.
دارچین و بلغور جو دوسر: این نوع بلغور منبع خوبی از فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش سرعت جذب کربوهیدرات‌ها کمک کند. نشان داده شده که دارچین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. در نتیجه ترکیب بلغور جو دوسر و دارچین به طور ویژه برای مدیریت قند خون مفید است.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *