۸ گیاه دارویی مفید برای کاهش فشار خون

به گزارش آرمان زنان به نقل از ایسنا،فشار خون بالا که به آن پرفشاری نیز می‌گویند تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. فشار خون بالا شایع‌ترین فاکتور خطر قابل پیشگیری بیماری‌های قلبی است. فشار خون بالا در صورت داشتن یکی از موارد زیر تعریف می‌شود:

فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) بیش از ۱۳۰ میلی متر جیوه

فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) بیش از ۸۰ میلی متر جیوه

مقادیر سیستولیک و دیاستولیک بالاتر از این سطوح

شما می‌توانید با مصرف داروهایی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده‌های کانال کلسیم، فشار خون خود را کنترل کنید. تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می‌تواند در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر باشد.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که برخی از گیاهان و ادویه‌ها می‌توانند سطح فشار خون را کاهش دهد، بنابراین ممکن است بخواهید این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توجه کنید که قبل از مصرف هر یک از این گیاهان ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله، فهرستی از ۸ گیاه دارویی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند آورده شده است.

۱.ریحان شیرین

ریحان یک گیاه خوش طعم است که در اشکال مختلف وجود دارد. این گیاه در طب گیاهی نیز محبوبیت فراوانی دارد زیرا سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند است. ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را به فواید زیادی برای سلامتی ازجمله کاهش فشار خون مرتبط می‌دانند. مطالعات نشان می‌دهند که اوژنول به عنوان یک مسدود کننده کانال کلسیم طبیعی به کاهش فشار خون کمک کند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه استراحت می‌دهند.

مطالعات در فاز حیوانی نشان داده است که عصاره ریحان شیرین مانع از انقباض رگ‌های خونی شده و به رقیق شدن خون کمک می‌کند، که به نوبه خود در کاهش فشار خون موثر است. با این وجود، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا بررسی کنند که آیا ریحان به کاهش فشار خون در انسان کمک می‌کند یا خیر.

۲. جعفری

جعفری گیاهی محبوب در اکثر رژیم‌های غذایی است. این گیاه بومی مدیترانه است و خواص غذایی فوق العاده‌ای دارد. جعفری حاوی ترکیبات متنوعی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است در کاهش فشار خون نقش داشته باشند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند که یک فاکتور خطر برای بیماری‌های قلبی است. مطالعات در فاز حیوانی نشان داده‌اند که مصرف جعفری به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم عمل می‌کند هم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. مسدودکننده کانال کلسیم نوعی دارو است که به گشاد کردن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

با این وجود، تحقیقات محدودی در فاز انسانی بر روی جعفری و تاثیر آن بر فشار خون انجام شده است. برای درک بهتر اثرات آن باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

۳. تخم کرفس

تخم کرفس یک ادویه همه‌کاره است که حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. جالب توجه است که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تخم کرفس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه روی موش‌ها تاثیر عصاره تخم کرفس بر فشار خون را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که عصاره تخم کرفس فشار خون را در موش‌هایی با فشار خون بالا کاهش می‌دهد – اما نه در موش‌هایی که فشار خون طبیعی داشتند.

محققان توصیه می‌کنند که ترکیبات موجود در عصاره تخم کرفس به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم عمل می‌کنند و می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. علاوه بر این، تخم کرفس منبع خوبی از فیبر رژیمی است که با کاهش فشار خون در ارتباط است. با این وجود، تنها مطالعات کمی در مورد تخم کرفس و فشار خون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در فاز انسانی در این زمینه انجام دهند.

۴. سیر

سیر سرشار از ترکیباتی است که برای سلامت قلب مفید هستند. به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و گشاد شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

بررسی ۱۲ مطالعه روی بیش از ۵۵۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ۳/۸ میلی متر جیوه و ۵/۵ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد. این مقدار کاهش مشابه با تاثیر داروهای فشار خون است.

یک مطالعه ۲۴ هفته‌ای روی ۳۰ نفر نشان داد که ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره سیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است.

۵. آویشن

آویشن یک گیاه معطر سرشار از ترکیبات سالم متعدد است. اسید رزمارینیک یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با فواید بسیاری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته‌اند. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات فاز حیوانی نشان داده‌اند که مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به طور قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. ACE یک مولکول است که رگ‌های خونی را باریک کرده و در نتیجه فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین، مهار آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

سایر مطالعات در فاز حیوانی نشان می‌دهند که مصرف عصاره آویشن موجب کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلبی مانند کلسترول کلی، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون می‌شود. با وجود آنچه گفته شده، تحقیقات در فاز انسانی محدود می‌باشد. به همین دلیل باید تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط بین آویشن و فشار خون انجام شود.

۶. دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست درخت خانواده دارچین بدست می‌آید. مردم برای قرن‌ها از آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می‌کردند.

اگرچه هنوز کاملا مشخص نشده است که دارچین چگونه موجب کاهش فشار خون می‌شود، تحقیقات در فاز حیوانی به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. بررسی ۹ مطالعه شامل ۶۴۱ شرکت‌کننده نشان داد که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ۲/۶ میلی متر جیوه و ۹/۳ میلی متر جیوه کاهش می‌دهد.

این اثر زمانی قوی‌تر است که مردم دارچین را به‌طور مداوم در طی ۱۲ هفته مصرف کردند. علاوه بر این، مروری بر ۳ مطالعه شامل ۱۳۹ شرکت‌کننده مبتلا به دیابت نوع ۲ به بررسی اثرات مصرف دارچین پرداخت.

در افرادی که روزانه ۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم دارچین را طی ۱۲ هفته مصرف کردند، فشار خون سیستولیک ۳۹/۵ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۶/۲ میلی متر جیوه به طور متوسط کاهش یافتند. دارچین را می‌توانید به راحتی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

۷. زنجبیل

زنجبیل کاربردهای فراوانی دارد و در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم قرن‌هاست که از زنجبیل برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، گردش خون، سطح کلسترول و فشار خون استفاده می‌کنند. مطالعات در هر دو فاز انسانی و حیوانی نشان داده‌اند که مصرف زنجبیل به شیوه‌های مختلف موجب کاهش فشار خون می‌شود. این ماده به عنوان یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم و مهارکننده طبیعی ACE عمل می‌کند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مهارکننده‌های ACE از انواع داروهای فشار خون هستند. مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد کسانی که بیشترین مصرف زنجبیل – ۲ تا ۴ گرم در روز – را داشتند، کمتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

زنجبیل خوشمزه است و به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی خود گنجاند. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل‌های زنجبیل را خریداری کنید. لازم به ذکر است که غلظت زنجبیل در مکمل‌ها بسیار بیشتر است.

۸. هل

هل یک ادویه خوشمزه با طعمی کمی شیرین و تند است. هل سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف است که می‌توانند در کاهش فشار خون موثر باشند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۲۰ بزرگسال که به تازگی به فشار خون بالا مبتلا شده بودند، نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم پودر هل به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد و آن را به محدوده طبیعی می‌رساند.

مطالعات در فاز حیوانی ثابت کرده‌اند که هل به عنوان یک مسدودکننده کانال کلسیم طبیعی و ادرارآور می‌تواند در کاهش فشار خون نقش داشته باشد. دیورتیک یا ادرارآور ترکیبی است که به حذف تجمع آب از طریق ادرار کمک می‌کند.

اگرچه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات در این زمینه هنوز کاملاً جدید است. بنابراین، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان انجام دهند. هل را می‌توانید به آسانی در اشپزی خود بکار گیرید. از طرف دیگر، می‌توانید مکمل یا عصاره هل را مصرف کنید.

لطفاامتیاز دهید
دیابت

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند

سونامی هزینه‌های بسیار بالای دیابت در راه است/ اثبات ارتباط بین فقر و بیماری قند رئیس انجمن دیابت گابریک ایران می‌گوید: موضوع دیابت ورای وزارت بهداشت و یک بحث ملی است و دولت باید به طور جدی و با حساسیت بالا باید پیگیر آن باشد وگرنه در آینده با سونامی هزینه‌های مالی بسیار بسیار بالای ناشی از این بیماری مواجه خواهیم شد که توان پرداخت آن را نخواهیم داشت.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا – علیرضا استقامتی در گفت و با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا بر این باور است: هزینه‌ای که برای یک فرد دیابتی می‌شود، ۲ تا ۴ برابر یک فرد غیردیابتی است؛ ما با روند فزاینده ابتلا به دیابتی که داریم، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت از بیماران دیابتی روبرو می‌شویم. چون درمان‌های دیابت در خیلی از مواقع گران قیمت هستند. ضمن این که هزینه عوارض بیماری دیابت هم به آن اضافه می‌شود.
این متخصص غدد می افزاید: فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، ممکن است به مشکلات چشمی، قلبی، کلیوی و اندام‌ها هم دچار شود که این‌ها نیاز به بستری شدن در بخش‌ها، آی سی یو، سی سی یو، لیزر درمانی، دیالیز، پیوند عضو و خدایی ناکرده قطع اندام دارد که هزینه‌های بسیار بالایی برای فرد و نظام سلامت خواهد داشت.
متن گفت و گو با این فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه تهران در پی می‌آید:
وضعیت دیابت در دنیا و ایران چگونه است؟ بیماری دیابت یک بیماری بسیار شایع است . در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که این بر مبنای آمار اطلس دیابت ۲۰۲۱ میلادی است. اکنون یعنی در سال ۲۰۲۴ میلادی قطعا شیوع دیابت در دنیا بیشتر شده است و شاید از نیم میلیارد نفر نیز عبور کرده باشد.
در کشور ما طبق آخرین بررسی ها که مربوط به حدود ۴ سال پیش است، ۷ میلیون دیابتی داشته‌ایم که احتمالا تعدادشان اکنون بیشتر است. البته این روند در تمام دنیا رو به افزایش است. ما نمی‌توانیم این روند را متوقف کنیم بلکه باید تلاش خود را بکنیم که این روند متوقف شود.
ارتباط دیابت با سبک زندگی چیست؟ این بیماری ارتباط خیلی نزدیکی با شیوه و سبک زندگی دارد. برای مثال افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند و چاق‌ترند، بیشتر دیابت می‌گیرند. شما در دنیا می‌بینید که شیوع چاقی رو به افزایش و به تبع آن تعداد دیابتی‌ها نیز رو به فزونی گرفته است. متاسفانه شیوه زندگی ما از شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی زیاد به شیوه زندگی با فعالیت فیزیکی کم، تبدیل شده است و اغلب به افرادی کم یا بی تحرک تبدیل شده ایم.
در همه دنیا اثبات شده است در مناطقی که فست فودها وجود دارد ، در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد
تغذیه‌هایمان همه ناسالم است. غذاهایی که خیلی ساده و ارزان در دسترس هستند، به اسم فست فود در سبد تغذیه ما قرار گرفته اند. این غذاها خیلی سریع آماده می‌شوند و بسیار ساده و ارزان در دسترس ما هستند.
در همه دنیا اثبات شده است که در مناطقی که فست فودها وجود دارد در مقایسه با مناطقی که رستوران‌های معمولی بیشتر است، شیوع دیابت فزونی دارد؛ این یک امر مطالعه و اثبات شده است.
در آمریکا در برخی از محلات، اجازه وجود رستوران‌های فست فود را نمی‌دهند. به این دلیل که فست فودها غذاهای بدی هستند چه از نظر مواد اولیه، چه از نظر روغن. طبیعی است که فست فودی که به قیمت ۲ یا ۳ دلار به شما می‌دهند از نظر کیفیت قابل مقایسه با غذای سالم و خوبی که در رستوران ها در قبال پرداخت ۸۰ دلار ارائه می‌شود، نیست.
تغذی..

اطلاعات بیشتر
دیابت

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما!

علائم هشدار دهنده قند خون بالا در چهره شما! افزایش قند خون نه تنها سلامت داخلی بدن را تهدید می‌کند، بلکه می‌تواند اثرات مشهودی بر چهره داشته باشد. از خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست تا تورم و عفونت‌های پوستی، این علائم هشداردهنده ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی در کنترل قند خون باشند و نیاز به توجه فوری دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از العالم، به گفته دکتر جان کوین عضو کلینیک‌های کوین، علائم آشکار قند خون بالا می‌تواند در صورت شما ظاهر شود.
کوین گفت: پوست بزرگترین عضو بدن است، بنابراین بدیهی است که به ویژه پوست ناحیه صورت تحت تأثیر سطح بالای قند خون قرار گیرد. همانطور که پوسته پوسته شدن پلک‌ها ممکن است نشان دهنده یک عارضه جدی باشد.
او ادامه داد: زانتلاسما نوعی چربی نرم، زرد و چرب است که در زیر پوست شکل می‌گیرد. اغلب این برجستگی‌ها مانند جوش‌ها به نظر می‌رسند، اما تفاوت آن‌ها با جوش‌های معمولی این است که زرد می‌شوند. علاوه بر صورت، این برآمدگی‌ها می‌توانند در باسن، ران، زانو و آرنج نیز ظاهر شوند.
قند خون بالا (هایپرگلیسمی) می‌تواند علائم ظاهری در چهره افراد ایجاد کند. برخی از این علائم هشداردهنده شامل موارد زیر است:
خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست: کم‌آبی بدن ناشی از قند خون بالا ممکن است منجر به خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست صورت شود. تورم صورت: به دلیل عدم تعادل مایعات در بدن، صورت ممکن است متورم و پف‌کرده به نظر برسد. زخم‌های دیر التیام‌یابنده: زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک در صورت ممکن است به کندی بهبود یابند، نشانه‌ای از مشکلات در گردش خون و ترمیم بافت‌ها. جوش و عفونت‌های پوستی: قند خون بالا می‌تواند سبب افزایش عفونت‌های پوستی مانند جوش‌ها، آبسه‌ها یا التهاب‌های پوستی شود. پف زیر چشم‌ها: عدم تعادل قند خون می‌تواند باعث پف‌کردگی در ناحیه زیر چشم‌ها شود، که ممکن است با خستگی و بی‌خوابی مرتبط باشد. این علائم هشداردهنده نشانگر نیاز به بررسی قند خون و مدیریت آن برای جلوگیری از عوارض جدی‌تر هستند.
کوین هشدار داد که برچسب‌های پوستی روی پلک‌ها نیز ممکن است نشان دهنده سطح کنترل نشده قند خون باشد. عفونت‌های پوستی، خارش پوست خشک و ناحیه تیره تری از پوست با احساس مخملی از دیگر علائم هشدار دهنده مربوط به پوست است.

اطلاعات بیشتر
دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت

میوه های ممنوعه برای کودکان مستعد دیابت کودکانی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند و موز، جو و ماست می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در مطالعه‌ای که در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند انجام شده است گندم نیز به عنوان یک عامل خطر برای شکل خودایمنی دیابت تشخیص داده شد. در سوی مقابل سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و گل‌کلم اثر محافظتی دارند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز، پروفسور سووی ویرتانن، محقق در موسسه سلامت و رفاه رژیم غذایی فنلاند که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «این واقعیت که برخی از میوه‌ها حاوی آفت‌کش‌ها هستند ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از آن‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند، اما برخی دیگر احتمال ابتلا به آن را کم می‌کنند.»
در پژوهش انجام شده ۵ هزار و ۶۷۴ کودک فنلاندی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری بودند، از بدو تولد تا سن شش سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها نشان داد ۹۴ نفر از این کودکان تا سن شش سالگی به دیابت نوع ۱ و ۲۰۶ نفر دیگر نیز به خودایمنی جزایری مبتلا شدند.
محققان ۳۴ گروه غذایی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که هر چه کودکان اغذیه‌هایی مانند موز، جو دوسر یا چاودار (گیاهی از خانواده گندمیان که دانه‌اش برای تهیه آرد و نان استفاده می‌شود) بیشتر مصرف کنند، خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود.
این یافته ممکن است والدین را گیج کند چرا که به گفته خانم ویرتانن «بسیاری از خوراکی‌هایی که ما پیدا کردیم و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ و روند بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند.»
محققان می‌گویند نظر می‌رسد در سوی مقابل، خوردن توت فرنگی، بلوبری (سیاه‌گیله)، تمشک، انگور فرنگی سیاه و سایر انواع توت‌ها از کودکان در برابر این بیماری محافظت کند. در واقع هرچه این مواد غذایی بیشتر مصرف شوند، خطر ابتلا به دیابت در کودکان پایین‌تر می‌آید.
از آن‌جا که توت‌ها غنی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول‌ها هستند، تصور می‌شود که می‌توانند التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند.
از سوی دیگر، میوه‌ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال توت‌ها می‌توانند فاقد آفت‌کش‌هایی باشند که در میوه‌های دیگر یافت می‌شوند.
پژوهشگران با این وجود می‌گویند هنوز زود است که بتوان توصیه‌ای غذایی برای نوزادان یا خردسالان در این خصوص داشت.
دکتر ویرتانن می‌گوید: «تصور می‌شود دیابت نوع ۱ به دلیل ترکیبی از ژنتیک و سایر عواملی که هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند ایجاد می‌شود. اما ما بیشتر از این نمی‌دانیم. هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد سبک زندگی در این امر نقش دارد.»
نتایج پژوهش تازه قرار است به زودی در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در مادرید ارائه شود.

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *