چطور از شر جوش سر سیاه راحت شویم؟ آموزش ماسک برای کندن جوش سر سیاه

جوش‌های سر سیاه لزوماً نگران کننده نیستند، اما هنگام خیره شدن در آینه به سختی می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. حتی اگر از دوران نوجوانی شما مدت زیادی گذشته باشد، همیشه احتمال اینکه جوش‌های سر سیاه در صورتتان ایجاد شوند زیاد است. مراجعه به کلینیک‌های زیبایی برای هیدروفیشیال پوست، استفاده از تونر پوست برای کنترل چربی صورت از جمله روش های کاهش جوش سرسیاه هستند.

از دیگر راهکارهای درمان جوش سر سیاه استفاده از ماسک‌های خانگی یا انواع مارک‌های مختلف ماسک است. در ادامه مطلب روش‌های مختلف حذف و کاهش جوش‌های سرسیاه را می‌خوانید.

روش‌های مختلف برای از بین بردن جوش سرسیاه

اگرچه کسانی که پوست چرب دارند در برابر جوش‌های سر سیاه آسیب پذیر هستند، اما همه افراد با انواع پوست‌های مختلف ممکن است در صورتشان جوش سر سیاه به وجود آید. برعکس جوش‌های سر سفید که منافذ بسته به وجود می‌آورند، جوش‌های سر سیاه دارای منافذ باز هستند و اکسیداسیون شده و تیره رنگ می‌شوند.

۱- از اسید سالیسیک برای حذف جوش‌های سر سیاه استفاده کنید

اسید سالیسیک برای جوش سر سیاه

اسید سالیسیک برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید بسیار مؤثر است. این ماده سلول‌های مرده پوست را حذف و چربی‌های اضافی صورت را تجزیه می‌کند. این ماده را می‌توانید در روتین پوستی خود قرار دهید و در ابتدا از پاک کننده‌ دارای اسید سالیسیک یک بار در روز استفاده کنید. بسیاری از افراد ممکن است به محصول آرایشی حساسیت داشته باشند و چند روز یک بار از این محصول استفاده کنند. اما اگر همچنان پوست شما به این ماده واکنش نشان می‌دهد مصرف آن را قطع کنید.

۲- با AHA و BHA لایه برداری کنید

جوش سر سیاه چیست

احتمالاً شنیده‌اید که لایه برداری صورت اثر منفی بر روی جوش دارد و باعث قرمزی و تحریک پوست می‌شود. اما لایه برداری منظم برای جوش‌های سرسیاه می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود کمک می‌کند. بنابراین اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا (AHA و BHA) جایگزین مناسبی به جای اسکراب‌های مختلف هستند. طبق مقاله‌های مختلف علاوه بر اینکه جوش‌های سر سیاه را درمان می‌کنند،‌ چین و چروک و لکه‌های پیری را هم بهبود می‌بخشند. همچنین هر دو برای لایه برداری سطحی مناسب هستند و لایه سطحی پوست صورتتان را درمان می‌کنند.

۳- از برس پوست استفاده کنید

برس پوست برای جوش سر سیاه

براش پوست فوایدی مشابه با AHA و BHA ها را دارد و سلول‌های مرده اضافی پوست را از بین می‌برد. البته توصیه می‌شود که فقط گاهی از برس پوستی استفاده کنید و اگر پوست صورتتان حساس است از برس پوستی استفاده نکنید. با اینکه برس‌ پوست‌ها مخصوصاً برای کاهش جوش‌های سر سیاه فواید زیادی دارند اما باید در استفاده از آن‌ها احتیاط نمود.

۴- کرم‌های رتینوئید‌ را امتحان کنید

جوش سر سیاه در کمر

رتینوئیدها در بیشتر مواقع برای درمان جوش‌های صورت بسیار مؤثر هستند و سرعت چرخش و بازسازی پوست را بیشتر می‌کنند. از طرفی بهترین راه برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه، رتینوئیدهای موضعی می‌باشند. البته اگر پوست خشکی دارید بهتر است که به طور کلی از لایه بردارهای قوی مانند رتینوئدها استفاده نکنید.

۵- از محصولات آرایشی غیر کومدوژنیک استفاده کنید

جوش سر سیاه نی نی سایت

غیر کومدوژنیک به این معنی است که فرآورده مورد نظر باعث مسدود شدن منافذ پوست (کومدون) نمی‌شود. اگر از محصولات آرایشی که غیر کومدوژنیک هستند استفاده نکنید؛ پاک کننده، ماسک و لایه بردارها تأثیر و فایده چندانی نخواهند داشت. در واقع بهترین راه برای شروع درمان جوش‌های سر سیاه، حذف محصولات غیر کومدوژنیک است. برای تشخیص این محصولات به برچسب و نوشته‌های محصول دقت کنید.

۶- با آرایش نخوابید

جوش سر سیاه دور لب

در پایان یک روز کاری آخرین اتفاق پاک کردن آرایش صورتتان است. اگر با آرایش بخوابید، جوش‌های سر سیاه زیادی تولید می‌شود. حتی وسایل آرایشی غیر کومدوژنیک هم تأثیری در این روند ندارند و احتمال بسته شدن منافذ پوست شما بسیار بالا می‌رود. بنابراین بهتر است افرادی که پوستی چرب دارند از یک شوینده مناسب صورت مانند میسلار واتر برای تمیزی پوستشان استفاده کنند. برای پاک کردن آرایش خود می‌توانید ابتدا صورتتان را با پاک کننده‌های آرایشی پاک کنید و سپس با شوینده مناسب، پوستتان را بشویید.

۷- برای از بین بردن جوش‌های صورت از ابزارهای خانگی استفاده نکنید

جوش سر سیاه در گوش

دستکاری، کندن، خاراندن و بیرون آوردن هر نوع جوش همیشه وسوسه انگیز است. با این حال بعد از مدتی تأثیرات نامطلوب و بدی روی پوست می‌گذارد. در سال‌های اخیر انواع ابزارهایی که نوید پاکی منافذ پوست را می‌دهند به بازار عرضه شده است. اگر چه این ابزارها به حذف جوش‌ صورت کمک می‌کنند اما در واقع ترکیبات مهم و مفید پوست شما را هم از بین می‌برند. حذف تمام ترکیبات مؤثر پوست باعث خشکی و تحریک پوست شما می‎‌شود.

هنگامی که پوستتان تحریک شود، احتمال فعال‌تر شدن غدد چربی شما و افزایش چربی پوستتان بسیار بیشتر می‌شود. نتیجه تمام این تغییرات پوستی، افزایش و تشکیل جوش‌های سر سیاه است. شاید در ظاهر ابزارهای فلزی یا پلاستیکی به از بین بردن جوش‌های سر سیاه صورت کمک کنند اما احتمال اینکه منبعی برای تبدیل شدن به خراش و زخم باشند هم بیشتر می‌شود.

۸- از بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید

جوش سر سیاه بزرگ

وقتی در مورد درمان بدون نسخه جوش‌ها صحبت می‌شود، احتمالاً با بسیاری از محصولاتی که دارای بنزوئیل پراکسید هستند آشنا می‌شوید. اما بنزوئیل پراکسید برای همه جوش‌ها مؤثر نیست. این ماده تورم پوستی را کاهش می‌دهد و باکتری‌های زیرین پوستی را از بین می‌برد. با این حال جوش‌های سر سیاه توسط باکتری‌ها ایجاد نمی‌شوند و التهابی نیستند. بنابراین محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید برای حذف جوش‌های سر سیاه مفید نیست.

۹- برای حذف جوش‌های سر سیاه از متخصص پوست کمک بگیرید

جوش سر سیاه بینی

هر روش‌ درمانی که برای حذف جوش‌های سرسیاه انتخاب می‌کنید، بین ۶ تا ۱۲ هفته زمان می‌برد تا تأثیرش را در صورتتان نشان دهد. اگر بعد از این فاصله زمانی تغییری در حذف جوش‌های سرسیاه‌تان ایجاد نشد،‌ شاید بهتر باشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها با ابزارهای حرفه‌ای خود جوش‌های سر سیاه شما را از بین می‌برند.

انواع ماسک جوش سر سیاه

با اینکه محصولات مختلفی برای درمان جوش سر سیاه وجود دارند،‌ اما با مواد موجود در خانه‌تان و راه حل‌های بسیار ساده می‌توانید از شر جوش‌های سر سیاه خود راحت شوید. البته که تأثیر محصول‌های متنوع ماسک جوش سرسیاه، مانند ماسک خاک رس و ماسک ذغال را نمی‌توان نادیده گرفت. در ادامه دو بخش جداگانه از ماسک‌های خانگی و مارک‌های مختلف محصولات مراقبت پوستی را می‌خوانید:

۶ ماسک خانگی برای از بین بردن جوش سرسیاه

۱- ماسک صورت شیر و عسل

ماسک صورت شیر و عسل

همانطور که می‌دانید شیر دارای فواید بیشماری است. به دلیل اسید لاکتیک موجود در شیر، این ماده به عنوان یک لایه بردار طبیعی و ملایم عمل می‌کند و به راحتی جذب پوست می‌شود. عسل هم درخشش و روشنی پوست شما را افزایش می‌دهد. در حقیقت با استفاده از این ماسک، سلول‌های مرده از بین می‌روند و منافذ پوستتان باز می‌شود.

۱- برای درست کردن ماسک عسل و شیر،‌ یک چهارم فنجان شیر را با ۲ قاشق غذاخوری عسل در یک کاسه مخلوط کنید.

۲- سپس با یک پنبه صورت خود را با ماسک بپوشانید.

۳- بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب گرم پوست خود را بشویید.

۴- این ماسک صورت را می‌توانید یک یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

۲- ماسک صورت سفیده تخم مرغ و آب لیمو

ماسک صورت سفیده تخم مرغ و آب لیمو

۱- سفیده تخم مرغ و آب لیمو ترش را با هم ترکیب کنید

۲- با برس مخصوص ماسک را روی صورت خود بمالید. به این نکته توجه کنید که ماسک روی ابرو و چشم‌هایتان نریزد.

۳- بعد از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه، وقتی در پوست خود احساس سفتی کردید،‌ صورت خود را با آب سرد بشویید.

۴- بعد از شستن پوستتان کمی به صورت خود مرطوب کننده بزنید.

۵- این ماسک را ۱ بار در هفته می‌توان استفاده کرد.

سفیده تخم مرغ یک قابض طبیعی است و به عنوان یک تونر خوب هم عمل می‌کند. با استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ و آب لیمو منافذ پوست شما کوچک‌تر و صورتتان شفاف و بدون لک می‌شود. به این دلیل که آب لیمو یک عامل سفید کننده طبیعی است و به روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.

۳- ماسک صورت بلغور جو دو سر و ماست

ماسک صورت بلغور جو دو سر و ماسک

بلغور جو دو سر به خاطر بافت و ساختاری که دارد یک لایه بردار عالی به شمار می‌رود، از طرف دیگر ماست به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می‌کند. خواص بینظیر ماست تنها به این‌ موارد خلاصه نمی‌شود؛ پاک کننده صورت است و زخم‌هایی که به خاطر جوش صورت به وجود آمده‌اند را کاهش می‌دهد و منافذ پوست را هم کوچک می‌کند. مخلوط ماست و بلغور جو دو سر روشی مؤثر برای جوش‌های سر سیاه صورت است.

۱- چهار قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر را آسیاب کنید و با ۲ قاشق غذا خوری ماست خوب مخلوط کنید.

۲- می‌توانید یک قاشق غذا خوری آب لیمو به مخلوط اضافه کنید تا خواص این ماسک صورت بیشتر شود.

۳- ترکیب به دست آمده را روی تمام صورت خود بمالید و قسمت‌هایی از صورتتان که جوش سر سیاه دارد را به آرامی ماساژ دهید.

۴- بعد از چند دقیقه پوست خود را با‌ آب ولرم بشویید.

۵- برای تأثیر بیشتر این ترکیب بهتر است ۲ تا ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

۴- ماسک صورت لیمو و عسل

ماسک صورت لیمو و عسل

یک راه ساده برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه استفاده از ماسک لیمو و عسل است. عسل خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد و لیمو چربی پوست را کنترل می‌کند. ترکیب این دو راه حلی عالی برای جلوگیری و درمان جوش‌های سر سیاه و سرسفید است. علاوه بر این‌ها، لیمو به عنوان پاک کننده عمل می‌کند و عسل باعث آبرسانی به پوست صورت می‌شود.

۱- برای استفاده از ماسک لیمو و عسل، یک قاشق غذا خوری آب لیمو با یک دوم قاشق چایخوری عسل طبیعی را با هم مخلوط کنید.

۲- روی قسمت‌هایی از پوست صورتتان که جوش سر سیاه وجود دارد این مخلوط را قرار دهید.

۳- بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

۴- برای نتیجه مطلوب ۲ یا ۳ بار در هفته مراحل را تکرار کنید.

اگر پوستتان حساس است و تا به حال از این ماسک استفاده نکرده‌اید، قبل از هر چیز روی قسمت کوچکی از بدن خود این ماسک را امتحان کنید.

۵- ماسک صورت چای سبز و آلوئه ورا

ماسک صورت آلوئه ورا و چای سبز

خواص چای سبز و اهمیت آن به گونه‌ای است که همگی با فوایدی که برای سلامتی‌ بدن دارد آشنا هستیم. چای سبز با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی خود باعث شده تا به یک درمان جادویی برای جوش‌های سر سیاه تبدیل شود. آلوئه ورا نیز فواید بسیاری برای پاک کنندگی و تقویت پوست دارد. متخصصان پوست بر این باور هستند که استفاده از مقدار کمی ژل آلوئه ورا در روز، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای درمان انواع نگرانی‌های پوستی است. ترکیب این دو یک روش عالی برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه است.

۱- برای تهیه ماسک آلوئه ورا و چای سبز،‌ یک چهارم فنجان چای سبز را با یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را به خوبی مخلوط کنید.

۲- خمیر را روی تمام صورت خود بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.

۳- ماسک را به آرامی روی صورتتان ماساژ دهید و سپس پوستتان را بشویید.

۴- از این ماسک یک تا دو بار در هفته استفاده کنید تا بهترین نتیجه روی پوستتان به وجود آید.

۶- ماسک صورت چوب صندل و زردچوبه

ماسک صورت چوب صندل و زردچوبه

چوب صندل به عنوان تسکین دهنده پوست صورت و درمان جوش‌های سرسیاه و سر سفید استفاده می‌شود و زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی عالی دارد و به عنوان یک لایه بردار فوق مؤثر عمل می‌کند. خواص هر دو به گونه‌ای است که یک راه حل عالی برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه محسوب می‌شود.

۱- یک قاشق غذا خوری چوب صندل را با نصف قاشق چایخوری به خوبی مخلوط کنید.

۲- سپس دو قاشق غذا خوری ماست را به ترکیب اضافه کنید و به خوبی به هم بزنید.

۳- صورت خود را به خوبی تمیز کنید و ماسک را در قسمت‌هایی که جوش سرسیاه دارد بزنید.

۴- سپس چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود. ماسک را بشویید و بعد به پوست خود کرم مرطوب کننده بزنید.

۵- بهتر است از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید.

معرفی بهترین مارک‌های ماسک جوش سر سیاه

بهترین مارک‌های جوش سر سیاه

به‌طور کلی، انتخاب ما مارک GlamGlow Supermud است که به خاطر ترکیبات منحصر به فرد خود، به خوبی روی پوست‌های چرب عمل می‌کند. هادلی کینگ، پزشک متخصص پوست نیویورکی می‌گوید: «زمانی که منافذ پوست با سلول‌های مرده و چربی مسدود می‌شوند، جوش‌های سر سیاه تشکیل خواهند شد. هنگامی که این ماده در اثر قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شود، سیاه به نظر می‌رسد. به همین دلیل به آن‌ها جوش سر سیاه می‌گویند. خوشبختانه روش‌های کاملی از مراقبت پوست وجود دارد که روی حل این مشکل متمرکز شده‌اند و یکی از موثرترین راه حل‌ها هم استفاده از ماسک صورت است». به طور کلی مواد تشکیل دهنده ماسک‌ها باید به گونه‌ای باشد که لایه برداری ملایمی روی صورت ایجاد کنند. طبق پیشنهاد دکترهای مختلف، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسیدهای بتا هیدروکسی، آنزیم و همچنین مواد جاذب خاک رس بهترین انتخاب هستند.

اگر موارد گفته شده کمی بیش از حد علمی به نظر می‌رسد نیازی به نگرانی نیست، چرا که در ادامه با استفاده از نظر کارشناسان این حوزه، بهترین ماسک‌هایی که برای جوش سر سیاه و پاکسازی منافذ پوست مناسب هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- ماسک پاکسازی فوری GLAMGLOW SUPERMUD

ماسک صورت GLAMGLOW SUPERMUD

انتخاب اول ما یقیناً ماسک GLAMGLOW SUPERMUD است. این ماسک همه کاره، تمام جوش‌های سر سیاه مزاحم را بیرون می‌کشد تا منافد پوستتان را پاک کند. در ترکیبات این ماسک، اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک، زغال چوب فعال و کائولین وجود دارد. با توجه به گفته دکتر وولینسکی ماسک‌هایی که حاوی خاک رس هستند، کائولن‌های خوبی برای پوست‌های چرب به شمار می‌روند. این مواد جاذب چربی اضافی را کاهش می‌دهند و منجر به شفاف‌تر شدن پوست و کاهش منافذ صورت می‏‌شوند. اما فواید این ماسک تنها به حذف جوش‌های سرسیاه پوست‌های چرب خلاصه نمی‌شود.

این ماسک برای پوست‌های حساس بسیار ملایم عمل می‌کند و اگر هم پوست خشک و مختلطی دارید،‌ استفاده از این ماسک برای هدف قرار دادن ناحیه T (تی زون صورت) روش مؤثری است. به لطف استفاده از فناوری Pore-Matrix GlamGlow، شما می‌توانید نقاط کوچکی را ببینید که در آن مواد زاید از منافذ پوست شما خارج می‌شود. استفاده از Supermud به‌عنوان یک شیوه درمان نقطه‌ای جوش‌های صورت می‌تواند یک راه حل عالی باشد.

۲- ماسک Aztec Secret Indian Healing Clay

ماسک Aztec Secret Indian Healing Clay

این نوع ماسک طرفداران زیادی دارد و یکی از پروفروش‌ترین محصولات مراقبت پوستی در فروشگاه اینترنتی آمازون است. نماد استاندارد داروخانه‌ای را دریافت کرده و حاوی ۱۰۰ درصد خاک رس بنتونیت است. ماسک صورت Aztec Secret Indian Healing Clay کاملاً طبیعی است و تأثیر زیادی در حذف جوش‌های سر سیاه دارد. استفاده درمانی از خاک رس روشی باستانی است و قدمت آن به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

۳- ماسک صورت Fresh Umbrian Clay Purifying Mask

ماسک صورت Fresh Umbrian Clay Purifying Mask
شما می‌توانید شانس خود را با این ماسک پاک کننده خاک رس هم امتحان کنید. این ماسک خاک رس ترکیبات غنی از مواد معدنی دارد و برای انواع پوست صورت مناسب است. منافذ پوست را به طور کامل تمیز می‌کند و باعث درخشش بیشتر و صافی پوست شما می‌‌شود. ماسک جوش سر سیاه Fresh Umbrian Clay Purifying Mask با بهترین فرمول ساخت نه بیش از حد صورتتان را خشک می‌کند و نه منافذ پوست شما را می‌بندد. می‌توانید از این ماسک به عنوان یک پاک کننده عمیق روزانه یا به‌ عنوان یک درمان لکه برای عیوب پوست خود استفاده کنید.
ماده خالصی که برای این ماسک استفاده شده، خاک رس Umbrian با قدمت چند صد ساله است. به دلیل ترکیبات آب رسان پوست در ماسک، چربی پوستتان متعادل و صورتتان شفاف می‌شود. همچنین حاوی مواد معدنی بالایی است که به تعادل، پاکسازی و شفافیت پوست شما کمک می‌کند. ماسک تصفیه کننده خاک رس Umbrian حاوی روغن چوب صندل است و به‌ دلیل خواص قابض خود شناخته می‌شود. به التیام پوست شما کمک می‌کند و خاصیت تسکین دهندگی دارد. علاوه بر همه این‌ها در مواد تشکیل دهنده این محصول عصاره گل بابونه و آب اسطوخودوس نیز استفاده شده است.

۴- ماسک صورت لانبنا Lanbena

ماسک صورت لانبنا

ماسک جوش سر سیاه لانبنا یکی از محبوب‌ترین ماسک‌های موجود در بازار می‌باشد. جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد و به پوست صورت طراوت و شادابی می‌بخشد. این ماسک صورت علاوه بر حذف جوش‌های سر سیاه، به عنوان لایه بردار نیز عمل می‌کند. باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی صورت می‌شود و برای افرادی که پوست‌های حساس دارند نیز مناسب است.

۵- ماسک صورت اوریفلیم Oriflame

ماسک صورت اوریفلیم

ماسک صورت اریفلیم منافذ پوست را بازسازی و اندازه آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند. این محصول پرطرفدار بر عمق پوست تأثیر می‌گذارد و شفافیت و درخشندگی صورت را بیشتر می‌کند. با توجه به اسید سالیسیلیک موجود در این ماسک، جوش‌های سر سیاه پوست صورت کاهش می‌یابند. برای پوست‌های چرب و مستعد جوش بسیار مناسب است و چربی پوست را متعادل می‌کند و منافذ صورت را کوچک می‌کند.

نکات پایانی

برای پیشگیری از به وجود آمدن جوش‌های سر سیاه، وقتی از خواب بلند می‌شوید، قبل از خواب و بعد از اینکه عرق کردید صورت خود را بشویید. شستشوی صورت با دستمال یا اسفنج می‌تواند پوستتان را تحریک کند. از محصولات پوستی بدون الکل استفاده کنید. از آفتاب دوری کنید زیرا بعضی از داروهایی که برای درمان آکنه به کار می‌روند پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر می‌کنند. به پوست صورتتان خیلی کم دست بزنید. روبالشتی‌های خود را هر چند وقت یکبار بشویید و بعد از مدتی عوض کنید.

منبع سایت : دترلند

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *