به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: این استان با ۷۱.۷ درصد ابتلاء به اضافه وزن و چاقی در جمعیت بالای ۱۸ سال رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
سیدمحمود رضوانی روز چهارشنبه در نشست خبری با موضوع پویش ملی اطلاعرسانی تغذیه سالم اظهار کرد: گیلان با ۴۱.۶ درصد ابتلا به کلسترول بالا (بالاتر از ۲۰۰) در جمعیت بالای ۲۵ سال و با ۴۳.۵۳ درصد شیوع ابتلا به فشار خون بالا در جمعیت بالای ۲۵ سال در جایگاه اول کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماریها در ایران به مختص بیماریهای غیرواگیر است، اضافه کرد: بر اساس سیمای مرگ گیلان در سال ۱۴۰۲ که از سامانه ثبت و طبقهبندی علل مرگ و میر استخراج شدهاست، بیماریهای غیرواگیر علت مرگ حدود ۸۴.۹ درصد در هر ۱۰۰ هزار از نفر فوتی بودهاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم توجه به تغذیه سالم اظهار کرد: مصرف زیاد چربی ترانس خطر مرگ به هر دلیل را تا ۳۴ درصد، مرگ ناشی از بیماری عروقی کرونر قلب را تا ۲۸ درصد و نیز میزان ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا ۲۱ درصد افزایش میدهد، این چربی هیچ فایدهای برای بدن ندارد.
وی ادامه داد: افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند برخی سرطانها، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و مانند آن است.
وی عنوان کرد: امروز روند رو به افزایش بیمارهای غیرواگیر مرتبط با تغذیه، نگران کننده است. برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون جایگزینی ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز از اسیدهای چرب اشباع با اسیدهای چرب غیراشباع منجر به کاهش ۲۷ درصدی بیماریهای قلبی و عروقی میشود.
دکتر رضوانی با اشاره به پویش ملی اطلاعرسانی تغذیه سالم با شعار «روغن مناسب، غذای سالم، خانواده سالم» از پانزدهم تا سیام ماه جاری در کشور عنوان کرد: با توجه به افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر در دنیا که ایران هم از آن مستثنی نیست، افزایش سطح آگاهی تغذیهای مردم را یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز این بیماریهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: پیشگیری از بیماریهای مزمن یا غیرواگیر اعم از چاقی، قلبی و عروقی و سرطان با محوریت انتخاب روغن مناسب، فرهنگسازی در خصوص نقش روغنها و چربیها در برنامه غذایی سالم همچنین اصلاح باورهای نادرست در مورد روغنها و چربیها، فرهنگ سازی برای آشنایی جامعه با روغن کانولا ( کلزا) و ترغیب به مصرف آن و فرصتها و تهدیدهای رسانهای و تاثیر آنها در انتخاب روغنها دیگر محورهای این پویش است.