قبض برق ۸ میلیون مشترک رایگان شد

با اعمال تعرفه‌های تنبیهی و تشویقی برای مصرف برق تابستان، قبض ۸ میلیون مشترک رایگان شد، پاداش ۱۳۵۷ میلیارد تومانی به حساب قبوض مشترکان خوش‌مصرف پرداخت و در مجموع در بخش خانگی ۳۱۴۹ گیگاوات ساعت برق صرفه‌جویی شد.

یکی از اقدامات موفقی که برای تابستان سال جاری از سوی مجموعه وزارت نیرو و توانیر اجرایی شد و نتیجه‌بخش بوده، استفاده از تعرفه‌گذاری به نفع مصارف عادی بود، به‌طوری که در روزهای پیک تابستان، پرمصرف‌ها با جریمه‌ای مازاد و خوش‌مصرف‌ها با مشوق‌هایی ویژه مواجه شدند.

با اصلاح تعرفه‌های برق در بهمن‌ماه سال 1400، نرخ برق مشترکان پرمصرف نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته؛ در صورتی که برای مشترکان با مصرف تا سقف الگو، نرخ برق تغییر چندانی نداشته است. همچنین در طرح 1-5 نیز با هدف تشویق مشترکان خانگی به کاهش مصرف و رعایت سقف الگوی مصرف، به‌ازای کاهش هر کیلووات ساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل، 500 تومان پاداش صرفه‌جویی مصرف پیش‌بینی شد.

در نتیجه این اقدام، بررسی مصارف برق خانگی در بازه زمانی ابتدای خردادماه تا 20 شهریور در سال‌های 1400 و 1401 نشان می‌دهد که در بخش خانگی در تابستان سال 1401 شاهد کاهش سرانه مصرف برق در بخش خانگی نسبت به سنوات قبل بوده‌ایم.

در تابستان 1401 رشد تعداد مشترکان در پله‌های مصرف زیر الگوی مصرف افزایش و در پله‌های پالای الگوی مصرف کاهش داشته است. همچنین سرانه مصرف بخش خانگی در دوره مورد مطالعه در سال 1400 برابر با 353 کیلووات ساعت بوده که این شاخص در سال 1401 به 323 کیلووات ساعت کاهش یافته است. به‌عبارتی مقدار صرفه‌جویی حاصل شده در بخش خانگی در سال 1401 نسبت به سال قبل، قریب به 3149 گیگاوات ساعت بوده است.

بررسی سرانه مصرف در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که به جز در شرکت‌های توزیع اردبیل، کهکیلویه، سمنان، سیستان، کرمانشاه، شیراز، فارس، گیلان و هرمزگان، در سایر بخش‌های کشور، سرانه مصرف برق در تابستان 1401 کاهشی بوده است.

مشترکان متعددی در تابستان امسال از ظرفیت طرح 1-5 تشویق کاهش مصرف استفاده کردند، که در این میان 8 میلیون مشترک، قبوض “صفر” دریافت کرده‌اند؛ به‌عبارتی قبض برق 8 میلیون مشترک رایگان شد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: اتفاقی که امسال در بخش خانگی افتاد بی‌سابقه بوده است؛ در طول 30 سال گذشته نمودار مصرف برق خانگی همواره رو به رشد بوده است اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته 4.5 درصد کاهش مصرف در بخش خانگی و نسبت به برنامه‌های معمول وزارت نیرو 10 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه 18 درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف آمده‌اند، اضافه کرد: در میان مشترکانی که کمتر از 100 کیلووات در ماه مصرف داشتند حدودا 10 درصد افزایش مصرف داشته‌اند؛ به این معنا که برق بیشتری برای آنها فراهم شده و عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف اتفاق افتاده است.وزارت نیرو , شرکت توانیر | توانیر ,وزارت نیرو , شرکت توانیر | توانیر ,وزارت نیرو , شرکت توانیر | توانیر ,

وی با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه 56 میلیون قبض برق صادر شده است، گفت: از این تعداد حدود 22 میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده‌اند؛ از همین تعداد نیز 8 میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است و در مجموع یک هزار و 357 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی ثبت شده است.

وی یادآور شد: همچنین در بخش اداری در مجموع 650 مگاوات و در بخش خانگی 1500 مگاوات صرفه‌جویی داشته‌ایم.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *