علت پیچ خوردگی تخمدان و راه درمان آن

به نقل از هلث شایع‌ترین علامت اولیه آن درد زیر شکم است که ممکن است ناگهانی و شدید باشد. تهوع و استفراغ می تواند به دنبال داشته باشد. بر اساس یک بررسی در سال 2017 که در مجله پزشکی تزو چی منتشر شد، تشخیص زودهنگام و جراحی برای نجات تخمدان ضروری است.

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

این بدان معناست که تخمدان یا لوله فالوپ و یا هر دو به دور خود می‌پیچند. تصور کنید که قسمتی از بدن شما پیچ خورده است، می بینید که چگونه آسیب خواهد دید. این پیچ و تاب می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد.

وقتی لوله های فالوپ که نخدان ها را به رحم متصل می کنند پیچ بخورند خونی که در تخمدان است نمی تواند خارج شود و اگر این پیچ خوردگی مدت زیادی طول بکشد، خون جدید نمی تواند وارد شود و تخمدان در صورت عدم درمان در نهایت از بین خواهد رفت. مشکل بزرگی که می‌تواند تأثیرات بالقوه‌ای بر باروری در آینده داشته باشد.

تخمدان پیچ خورده چقدر رایج است؟

پیچ خوردگی تخمدان بسیار نادر است. طور متوسط از هر صدهزار زن در هر سنی فقط 9.9 نفر مبتلا شده و از هر صدهزار زن در سنین ۱۵ تا ۴۵ سال تقریبا ۹ زن تجربه این مشکل را داشته اند.

برخلاف کم بودن احتمال وقوع این مشکل لازم است که در مورد آن مطلع باشید. بر اساس منبعی از کتابخانه ملی پزشکی ، این پنجمین علت شایع جراحی های اورژانسی زنان است که 2.7 درصد از تمام این جراحی ها را شامل می شود.

چه کسی در معرض خطر است؟

دلیل روشن و واضحی برای این مشکل وجود ندارد اما اگر کیست روی تخمدان خود داشته باشید، احتمال پیچ خوردگی آن را افزایش می دهد، اما هنوز کسی نمی داند که چرا این اتفاق برای برخی از زنان رخ داده و برای برخی دیگر خیر.

کیست احتمال پیچ خوردگی را بیشتر می کند زیرا به تخمدان توده و وزن نامتعادل می افزاید . به طور خاص، کیست بزرگتر از 6 سانتی متر که در آزمایش تصویربرداری از یک بیمار با علائم پیچ خوردگی تخمدان مشاهده می شود، شک بیشتری را نسبت به این بیماری ایجاد می کند. پیچ خوردگی تخمدان همچنین می تواند به عنوان عارضه بارداری یا در طول درمان های باروری رخ دهد، زمانی که تخمدان ها به دلیل هورمون های اضافی در بدن بزرگتر می شوند. اگرچه گاهی اوقات پیچ خوردگی تخمدان در افرادی که هیچ یک از این عوامل خطر را ندارند، رخ می دهد.

برای جلوگیری از پیچ خوردگی تخمدان چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای جلوگیری از پیچ خوردگی تخمدان کار خاصی نمی توان انجام داد. بعضی پزشکان ممکن است بگویند که اگر کیست دارید، نباید حرکات شدید مثل ایروبیک یا پریدن روی ترامپولین انجام دهید . اما ماهیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه این چیزها ربطی به پیچ خوردگی تخم دان دارند، وجود ندارد . در واقع این مشکل به سبک زندگی یا هر کاری که زنان از نظر فیزیکی انجام می دهند مربوط نمی شود.

یک چیز وجود دارد که می تواند شانس فرد را کاهش دهد: مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی یا نوع دیگری از کنترل بارداری هورمونی، خطر ابتلا به کیست را کاهش می دهد. از این نظر، همچنین می تواند در برابر افزایش احتمال ابتلا به پیچیدن تخمدان محافظت کند.

پیچ خوردگی تخمدان چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

خبر خوب این است که اگر پیچ خوردگی تخمدان اگر در زمان مناسب تشخیص داده و درمان شود، فرد می تواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی پایدار بهبود یابد. اولین آزمایش در این شرایط اغلب یک سونوگرافی است. در این مورد پزشک به اندازه تخمدان و اندازه کیست نگاه می کند و جریان خون تخمدان را بررسی می کند. او همچنین ممکن است برای شروع فرآیند تشخیصی ام آر آی یا سی تی اسکن سفارش دهد، اما سونوگرافی اغلب روش تصویربرداری انتخابی است.

موارد رایجی که علائم مشابهی با پیچ خوردگی تخمدان ها دارند عبارتند از: حاملگی خارج رحمی، آبسه لوله تخمدان و آپاندیسیت .

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به جای حرکت به داخل رحم در لوله های فالوپ می ماند. سونوگرافی به تنهایی نمی تواند پیچ خوردگی تخمدان را تشخیص دهد، بنابراین اگر پس از این آزمایش غیر تهاجمی، احتمال زیادی به این وضعیت وجود داشته باشد، پزشک متخصص زنان ممکن است برای بررسی بهتر معاینه لاپاراسکوپی اورژانسی انجام دهد. معمولاً بهترین راه برای تشخیص پیچ خوردگی تخمدان از طریق این جراحی لاپاراسکوپی کم تهاجمی است .

اگرچه اکثر افراد در زندگی خود پیچ خوردگی تخمدان را تجربه نمی کنند، اما همه باید از عوارض بالقوه خطرناک آن آگاه باشند. اگر کسی ناگهان دچار درد شدید شد، باید فوراً به پزشک یا به اورژانس مراجعه کند، به خصوص هر زنی که می داند کیست تخمدانی دارد. اگر با داروهای ضد درد معمولی تسکین نیابد و به خصوص اگر با استفراغ همراه باشد، تا زمانی که خلاف آن ثابت شود، به طور بالقوه یک شرایط اورژانسی تلقی می شود.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *