سریال ارباب حلقه‌ها؛ «حلقه‌های قدرت» شگفتی هواداران را برانگیخت

بی بی سی: «می‌خواستیم يک حماسه عظيم و شگفتی‌ساز تالکينی بیافرینیم!»

پاتریک مک‌کی، تهیه‌کننده این مجموعه، مسئولیت‌اش را برای «حلقه‌های قدرت» -نسخه تلويزیونی ارباب حلقه‌ها که مشتاقانش سخت منتظر آمدن آن روی آمازون پرایم هستند- هنگام رونمايی از پیش‌پرده‌ای تازه و تصاويری ديده‌نشده از آن در همايش کامیک‌کان سن‌ ديه‌گو در روز پنجشنبه، چنین توصيف می‌کند.

در زرادخانه او خيل عظیمی از اِلف‌های خوش‌منظر، يک زن کوتوله نادر، نياکان هابیت‌ها و یک شهر بسیار حيرت‌آور سی‌جی‌ای، يک تهدید مرموز، يک اِنت‌وایف و يک بالراگ دور از انتظار ديده می‌شود.

حلقه‌های قدرت با مبلغ یک ميلیارد دلار (۸۳۲ ميلیون پوند) برای پنج فصل پرخرج‌ترین مجموعه‌ای است که تا کنون ساخته شده است، و این بهترین راهنمای هواداران آن است که به آن‌ها نشان دهد سریال چه حس و حالی دارد.

ولی آنچه که همه در واقع می‌‌خواهند بدانند اين است که آيا این مجموعه می‌تواند با سه‌گانه بسیار محبوب ارباب حلقه‌های پيتر جکسون هماوردی کند که برنده ۱۷ اسکار شد، ترازی برای آهنگسازان بود و عامل محبوبیت صبحانه دوم شد؟

از سر عقل است که چنین تلاشی ندارد و به جای آن ماجراها را به ۴۰۰۰ سال پیش از اینکه فرودو و سام هابیت راهی سفر سرزمين ميانه شوند، می‌برد.

این عصر دوم است که در آن ۲۰ حلقه‌ قدرت ساخته می‌شوند و فرمانروای موردور-سائوران خبیث- قیام می‌کند و به صلح اين سرزمین‌ها که به دشواری به دست آمده است، حمله‌ور می‌شود.

منبع داستان، ضميمه تالکين بر کتاب‌های ارباب حلقه‌هاست. جی‌دی پين، يکی از تهیه‌کنندگان همراه مک‌کی می‌گويد سوال اصلی اين است: «برای حفاظت از چيزهايی که بیش از همه دوستشان داری، تا کجای ظلمت حاضری بروی؟»

این سریال تلویزیونی ترکيبی است از شخصيت‌های جدید که بعضی از آنها خاص این مجموعه هستند، و شخصیت‌های محبوب قدیمی در روزگار جوانی‌شان، مانند الف‌های ناميرا، گالادریل و الراند (مورفید کلارک و رابرت آرامايو) که می‌بينيم لحظه‌ صميمی و گرمی را با هم در قطعه‌ای اختصاصی که در همايش کامیک‌کان پخش شد، دارند.

یکی از صحنه‌های ديگر الراند و شاه دورین چهارم کوتوله‌ها (اووين آرتور) را نشان می‌دهد که با هم بر سر نصف کردن صخره‌ها در آزمون قدرتی پرمخاطره رقابت می‌کنند. و اورک‌ها – نژاد ویرانگری که لشکر سائوران را در کتاب‌های تالکين تشکيل می‌دهند – در نبرد با آروندير الف (اسماعيل کروز کوردبا) ظاهر می‌شوند که می‌کوشند در این مصاف از بردگی رهايی پيدا کند.

بيش از ۲۰ بازيگر در کمیک‌کان ظاهر شدند تا ديدگاه‌های شخصيت‌ها از جمله کلارک را بیان کنند که به آرامش باوقار شخصيت گالادریلِ کيت بلانشت در فيلم‌های جکسون اشاره می‌کرد.

او می‌گويد: «می‌‌خواستم نشان بدهم که آرامش گالدریل چطور با کوشش بسیار در اين فیلم‌ها حاصل شده است».

آرتور می‌گويد که احساس قرابتی با کوتوله‌های معدن‌نشین می‌کند چون خانواده خودش در یک معدن ‌سنگ در ولز کار کرده بودند – اما تغییر شکل به دورین کار سختی بود: «هر روز سه ساعت برای گریم و ۴۵ دقیقه برای پاک کردن آن طول می‌کشید!»

نبودن کوتوله‌های زن در نسخه‌های سينمايی تالکین به طرز گیرایی حل شده است – با حضور مسرت‌بخش سوفیا نامويت که نقش ديزا شاهزاده خانم خزاد-دوم را بازی می‌کند.

او اظهار می‌کند که «مايه مسرت من است که ميزبان این لحظه انقلابی باشم!» و سپس می‌افزايد که برای اين نقش وقتی امتحان داده که «دو روز مانده به زايمان‌اش» بوده است و «بعدش وقتی که دخترم پنج روزه بود به من تلفن شد و گفتند که تو قرار است مشعل‌دار اين شخصیت بی‌نظیر باشی».

لباس او در نقش شاهزاده دیزا طوری طراحی شده بود که بتواند بین فیلم‌برداری‌ها نوزاد چندهفته‌ای‌اش را شیر بدهد.

هر چند «حلقه‌های قدرت» قلمروهای تازه‌ای را فتح می‌کند ولی به افسانه جاافتاده تالکين هم احترام می‌گذارد.

بعضی از هنرپيشگانی که نقش اِلف‌ها را بازی می‌کنند در يک ميزگرد رسانه‌ای به بی‌بی‌سی گفتند که با متخصصی کار کرده‌اند تا بتوانند تلفظ درست زبان اِلفی را ياد بگیرند.

رابرت آرامايو هنرپيشه نقش الراند می‌گوید: «وقتی با هر عبارتی به زبان الفی برخورد می‌کنید، خيلی عمیق‌تر می‌فهمید چرا این زبان برای استاد [تالکین] اينقدر مهم بوده است.»

چارلز ادواردز که نقش سلبریمبور، آهنگر الفی، را بازی می‌کند که حلقه‌های قدرت را می‌سازد با هيجان می‌گويد: «هیجان‌انگيزترین کار برای من این بود که ياد بگیرم چطور به این زبان را بنویسم.»

اسماعيل کروز کوردوا (که اهل پورتوریکوست) با خوشحالی و خنده می‌گويد: «باید بگویم یادگیری‌اش برایم مثل شنای ماهی در آب بود. زبان الفی حروف صدادار مشترک زیادی با زبان اسپانيايی دارد!»

آروندیر، شخصیت الفی کروز کوردوبا، عشقی ممنوعه به برانوین، درمانگر انسان (با بازیگری نازنين بنيادی)، دارد چنان که می‌گوید مادر «يک پسر نوجوان کمابیش شورشی است».

برانوین به نوبه خود شخصیتی زبردست است – و نازنین بنيادی اين را می‌ستايد.

او می‌گويد: «به تک‌تک شخصيت‌های زن عاملیتی داده‌اند که در خدمت مردها نباشند.»

در موسیقی سریال، می‌توانیم انتظار نغمه‌ها و آهنگ‌هايی پرطنين‌تر و با صدای طبل و آواز گروهی داشته باشیم که از فیلم‌های جکسون سرایت کرده است. آهنگساز اين سریال بِر مک‌کرری است که یک ارکستر زنده و گروه کر را در مراسم ميزگرد برنامه رهبری کرد؛ او می‌گويد که می‌خواسته است به آهنگ اصلی ادای احترام ‌کند – و در واقع، هاوارد شور آهنگساز آن، قطعه تم اصلی سريال را ساخته است.

استیون کلبر، کمدين و از هواداران سرسخت تالکین که ميزبان ميزگرد بود، به حضار گفت که سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را بیش از پنجاه بار خوانده است. خيلی‌ها ممکن است فکر کنند از کجا وقت‌اش را پيدا کرده است، ولی اين شدت احساسات و عواطفی را نشان می‌دهد که اين اسطوره برای هواداران ایجاد می‌کند.

آیا «حلقه‌های قدرت» می‌تواند رضايت هوادارن را جلب کند و در عين حال برای تماشاگرانی که برای اولین بار با اين داستان مواجه می‌شوند، معنادار باشد؟

وقتی سريال در سپتامبر ۲۰۲۲ به نمايش در آمد خودتان قضاوت کنید – ولی در حال حاضر، نشانه‌ها امیدوارکننده هستند.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *