۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

دنباله ای جدید از سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) با بازی کیت هرینگتون در نقش جان اسنو چیزهای زیادی برای اثبات کردن دارد و باید پنج مشکل و مسئله کلیدی را مورد بحث قرار دهد تا بتواند سریال اسپین آفی موفقی باشد. سریال بازی تاج و تخت بر اساس سری رمان های بسیار موفق و تحسین شده ترانه ای از یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) نوشته جرج آر آر مارتین ساخته شد اما به خاطر فصل هشتم و پایانی اش بسیار مورد انتقاد گرفت، فصلی که از نگاه بسیاری یکی از بدترین پایان بندی های تلویزیونی تاریخ بود. به همین دلیل بسیار ضروری و حیاتی است که مشکلات سریال اورجینال حل شوند اگر دنباله جان اسنو می خواهد دنباله موفقی باشد. سریال بازی تاج و تخت به عنوان یکی از تحسین شده ترین سریال های تاریخ تلویزیون کار خود را آغاز کرد، فصل اول تا چهارم نقدهای بسیار خوب و بی نقص و بینندگان بسیاری پیدا کرد.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

این سریال شبکه HBO به خاطر تغییر دورنمای دنیای فانتزی تلویزیون شناخته شد، سریالی که سبک روایت بسیار واقع گرایانه ای را از مرگ شخصیت های دوست داشتنی و محبوبی مانند ند و راب استارک در هر لحظه از داستان در پیش گرفت. این سریال همچنین شخصیت های پیچیده و منحصربفردی مانند تیریون لنیستر با بازی پیتر دینکلیج را به دنیای تلویزین معرفی کرد و البته لحظات حماسی فراموش نشدنی دیگری مانند نبرد بین اوبرین مارتل و گرگور کلیگین. اما سریال بازی تاج و تخت، شوربختانه، بیشتر به خاطر کاستی های فصل پایانی اش به یاد آورده می شود زیرا شخصیت های نمادینی مانند دنریس تارگرین، واریس، تیریون لنیستر و جیمی لنیستر به مقدار بسیاری زیادی در فصول هفتم و هشتم تباه شده و آنطور که باید به شخصیت ها و سرنوشتشان به شکلی دراماتیک و جذاب پرداخته نشد.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

در شرایطی که ساخت اسپین آفی از این سریال در مورد شخصیت جان اسنو به عنوان محبوب ترین و اصلی ترین شخصیت سریال تقریباً تایید شده است، انتظار می رود که در این سریال گاف های نویسندگان فصل هفتم و هشتم سریال اورجینال تصحیح شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۵ مسئله ای آشنا کنیم که در اسپین آف جان اسنو باید به شکلی متفاوت از سریال اورجینال به آن ها پرداخته شده و در واقع نقص سریال بازی تاج و تخت را جبران کنند.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

۱- اسپین آف جان اسنو باید تنوع نژادی قهرمان داشته باشد

سریال Game of Thrones که در سال ۲۰۱۱ انتشارش آغاز شد، عمدتاً با بازیگران سفیدپوست در نقش های اصلی ساخته شد. خاندان های استارک، لنیستر، تایرل، تارگرین، برثیون و گریجوی همگی کاملاً از مردمان سفیدپوست تشکیل شده بودند که نشان دهنده تاثیر انگلیس قرون وسطی بر آثار مارتین است. اما به عنوان داستانی فانتزی که در سرزمینی خیالی روایت می شود، این بازیگران باید به وضوح شخصیت های رنگینی پوستی نیز داشته باشند. اگر چه شخصیت جان اسنو با بازی کیت هرینگتون به عنوان شخصیت اصلی این اسپین آف جدید اعلام شده است اما وستروس باید محیط متنوعی باشد، جایی که مردمان رنگین پوست می توانند به عنوان شخصیت هایی معتبر و قابل باور وجود داشته باشند نه شخصیت های کلیشه ای و کم اهمیت.

البته باید شاهد بازگشت شخصیت های بازمانده از سریال اصلی مانند برن استارک و سامول تارلی باشیم اما فضایی نیز باید برای گروه های اقلیت نادیده گرفته شده نیز ایجاد شود. از زمان انتشار سریال بازی تاج و تخت، استفاده از بازیگران و شخصیت های رنگین پوست در سریال های فانتزی باب شده است. هم سریال The Witcher و هم سریال مورد انتظار The Lord of the Rings: Rings of Power طیف متنوع تری از شخصیت ها را در دنیای سینترا و زمین میانی معرفی کرده اند. علاوه بر این، به نظر می رسد که HBO از قبل این درس را آموخته و سریال مورد انتظار House of the Dragon که بزودی منتشر شده و اسپین آفی از بازی تاج و تخت است، تنوع بیشتری در میان خاندان تارگرین و دیگر شخصیت های رنگین پوست ایجاد کرده است.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

۲- اسپین آف جان اسنو نمی تواند تنها به فاکتور شوک برای جذابیت تکیه کند

بخشی از جذابیت سریال Game of Thrones در زمان انتشارش در سال ۲۰۱۱ خشونت و خونریزی بود که عمدتاً در دنیای تلویزیون دیده نمی شد. بدین ترتیب، لحظات بسیار خشن سریال مانند کشتن بیرحمانه مرین ترانت توسط آریا استارک یا علاقه رووس و رمزی بولتون به پوست کندن زنده انسان ها لحظات بسیار شوکه کننده ای در سریال بودند. با این وجود، نمای رسانه ای سال ۲۰۲۲ بسیار متفاوت از سال ۲۰۱۱ است و خشونت در تلویزیون بسیار شایع و کلیشه ای شده، به ویژه در سریال هایی مانند The Boys. بدین ترتیب اسپین آف جان اسنو نمی تواند تنها بر شوکه کردن مخاطبان با نمایش سکانس های خشن و خونریزی متکی باشد و لحظات اجتناب ناپذیر خشونت مطلب در وستروس جان اسنو باید با سناریو جامع و بی نقصی همراه باشد تا مخاطب را به مانند سریال اورجینال جذب نماید. اتکای سریال اصلی بر فاکتور شوک با استفاده ابزاری از زنان همراه بود.

شبکه سازنده به وضوح فکر می کند که عریانی و جذابیت های جنسی نقش مهمی در جذب مخاطبان در فصول اولیه داشت و سکانس های متعددی از برهنگی زنان وجود داشت که به طور ویژه برای مخاطبان دگرجنس خواه و مرد طراحی شده بودند که اکنون نیز جذابیت گذشته را ندارند. این موضوع زمانی مشکل سازتر می شود که زنان به اشکال جنسی کشته شده یا از لحاظ جنسی برای رشد شخصیت های دیگر مورد تعرض قرار می گیرند.۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

۳- اسپین آف جان اسنو می تواند بالاخره اشتباه سریال اورجینال در مورد گرگینه ها را رفع کند

از لحاظ روایی، مشکلات دیرپای معدودی در سریال بازی تاج و تخت وجود داشتند که وقتی با کتاب های مارتین مقایسه می کنیم بیش از پیش مشهود هستند. یکی از واضح ترین این مشکلات که خوانندگان کتاب های ترانه ای از یخ و آتش به آن اشاره می کنند استفاده نادرست از گرگینه های لیدی، گری ویند، شگی داگ، گوست، سامر و نایمریا در نسخه سریالی است. هر یک از این گرگینه ها به یکی از فرزندان خانواده استارک تعلق داشتند اما برخلاف آن چه در کتاب های مارتین موحود است و آن ها اوج داستان شخصیت صاحب هایشان را نشان می دهند و اکثر این شخصیت های مالک می توانند در کالبد گرگینه هایشان نفوذ کنند، در سریال بازی تاج و تخت به ندرت از پتانسیل گرگینه ها استفاده می شود. دنباله سریالی جان اسنو این فرصت را دارد که این مسئله را با استفاده از گرگینه جان اسنو، گوست، به عنوان بخش مهمی از داستان حل کند. حتی می توانیم در این سریال شاهد نفوذ جان اسنو در جسم گرگینه اش هنگام ماجراجویی در آنسوی دیوار باشیم.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

۴- سریال جان اسنو می تواند حفره داستانی نگهبان شب در فصل پایانی سریال اورجینال را تصحیح نماید

نگهبانان شب ظاهراً در داستان پس از فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت معنا و کاربردی نداشته باشند که خود حفره ای داستانی و گافی است که باید در سریال اسپین آفی جان اسنو به آن پرداخته شود. بعد از اینکه پادشاه شب از ویسریون به زندگی بازگردانده شده برای نابود کردن دیوار استفاده می کند و وایت واکرها به لطف آریا استارک از بین می روند، مشخص نیست که نگهبانان شب وستروس دیگر باید از قلمرو جنوبی در برابر چه چیزی محافظت کنند. مردمان وحشی به رهبری تورموند غول کش هیچ نشانه ای از تمایل به بازگشت به سمت جنوب دیوار را نشان نمی دهند و بدین ترتیب نقش نگهبانان شب به چالش کشیده می شود در حالی که جان اسنو همراه با مردمان وحشی در پایان فصل هشتم به سمت شمال می رود. پیش درآمد جان اسنو باید به سرنوشت نگهبانی شب و هدف آن ها (در صورتی که هدفی وجود داشته باشد) اشاره کند.

۵ مشکل و اشتباه کلیدی سریال «بازی تاج و تخت» که در دنباله جان اسنو باید اصلاح شوند

۵- پیش درآمد جان اسنو باید از اشتباهات بازی تاج و تخت در مورد شخصیت ها دوری کند

شاید مهم ترین تغییر نویسندگی سناریو که سریال پیش درآمد جان اسنو به آن نیاز دارد رویکرد سریال و سناریو آن نسبت به شخصیت ها باشد. اگر تیریون لنیستر بازگردد، آنطور که شایعات خبر می دهند، بعد از خراب شدن سرنوشت برادر و خواهرش، باید رفتار درست تر و بهتری با شخصیت او شود. سریال جدید باید داستان شخصیت ها را با آن کیفیتی که در فصل اول تا چهارم سریال بازی تاج و تخت شاهد بودیم به نگارش در بیاورد، با انگیزه های قوی و اوج داستان هایی که به خوبی از قبل برایشان زمینه چینی شده باشد.

هر کسی که جان اسنو در دنباله جدید بازی تاج و تخت با او روبرو می شود، باید شخصیت هایی خوش ساخت باشند و تهدید مرگ برای تمام شخصیت ها وجود داشته باشد، نه مانند زره ایمنی که در فصول پایانی و به ویژه در فصل هشتم برای شخصیت های اصلی وجود داشت. دنباله جان اسنو بعد از پایان ناخوشایند و غیرمنتظره بازی تاج و تخت، موانع بسیار و کار دشواری در پیش دارد اما عبرت گرفتن از ۵ اشتباه کلیدی سریال بازی تاج و تخت می تواند به آن کمک کند که شروع خوبی را تجربه کرده و موفقیتی مشابه سریال اورجینال در فصول ابتدایی را تجربه کند.

منبع: روزیاتو

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *