وزیر نیرو: ارتقاء زیرساخت تبادل برق ایران و ترکیه با شیوه نوین برای اولین بار

به گزارش آرمان زنان ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان با اشاره به اهمیت توسعه دیپلماسی برق در کانال روابط اقتصادی میان کشورها گفت: امروز مسئله دیپلماسی انرژی خصوصاً در حوزه برق به یک راهبرد برای حل مسئله، کسب انتفاع اقتصادی و حفظ منافع ملی تبدیل شده است و ما برای توسعه این بخش با اولویت کشورهای همسایه برنامه‌ریزی داریم.

وزیر نیرو در تشریح دلایل ضرورت توسعه دیپلماسی برق گفت: ایران بر اساس آمار بین‌المللی قدرتمندترین کشور منطقه از منظر تولید و توسعه زیرساخت برق است. از سوی دیگر موقعیت ژئوپلیتیک کشور ما به نحوی است که امکان اتصال به کشورها و شبکه‌های متعددی را فراهم می‌کند، این قدرت تولید برق در کنار موقعیت استراتژیک جغرافیایی فرصت بی‌نظیری در توسعه دیپلماسی برق را در اختیار ما قرار خواهد داد.

*استقرار دیپلماسی قدرتمند برق راهبرد دولت مردمی است

وی ضمن بیان رویکرد دولت مردمی در حوزه دیپلماسی برق افزود: استقرار دیپلماسی قدرتمند برق با اولویت همکاری با کشورهای منطقه جزء راهبردهای اساسی دولت مردمی به حساب می‌آید و ما از این طریق قصد داریم، زمینه ارتقاء منافع کشور را فراهم کنیم.

محرابیان با اشاره به سفر اخیر روسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران و محورهای مذاکره‌شده در این دیدارها گفت: مسئله توسعه روابط دیپلماسی برق یکی از مهمترین محورهای مذاکره شده در قالب گفت‌وگو میان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بود و بر این مبنا و به توافق‌های مثبتی با کشور ترکیه رسیدیم.

*توافق برای توسعه زیرساخت تبادل برق ایران و ترکیه در سفر اردوغان به تهران

وزیر نیرو در توضیح توافقات برقی با کشور ترکیه گفت: ارتقاء زیرساخت تبادل برق بین ایران و ترکیه یکی از مهم‌ترین توافقاتی بود که اخیراً در چهارچوب سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران با نظر مثبت دو کشور به دست آمد.

عضو کابینه دولت مردمی ضمن تشریح جزئیات ظرفیت تبادل برق ایران و ترکیه گفت: با توجه به توافقات صورت‌گرفته، اتصال برقی میان ایران و ترکیه از طریق سه زیرساخت خوی-وان، خوی- باش‌قلعه و بازرگان-دغوبایزید انجام می‌پذیرد.

محرابیان با اشاره به شیوه عمده اتصال شبکه برق کشورها بیان کرد: شیوه استقرار زیرساخت تبادل برق میان کشورها عمدتا در قالب سه روش سنکرون شبکه‌ها، شیوه ایزوله‌سازی یک منطقه و شیوه نوین خطوط ولتاژ بالای جریان مستقیم پشت به پشت (HVDC Back to Back(BtoB)) انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در زیرساخت تبادل برق خوی-باش‌قلعه، با کشور ترکیه توافق کردیم تا برای اولین بار اتصال برقی دو کشور از طریق شیوه نوین (HVDC Back to Back) با توان ۶۰۰ مگاوات انجام شود و از این طریق با ارتقاء ضریب بار موثر، شاهد افزایش ظرفیت تبادل انرژی باشیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: با توجه به تغییر ریل تصمیم‌گیری در حوزه دیپلماسی، بر ارتقای همکاری‌ها به محوریت برق با سایر کشورهای همسایه و دوست تاکید داریم و در این زمینه به شکل پویا عمل خواهیم کرد.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *