مسمومیت بارداری؛ آغاز تنگی عروق کرونر انسدادی

مدیکال دیالوگز، بیماری عروق کرونر زودرس (CAD) و نارسایی قلبی در زنان مبتلا به مسمومیت بارداری نسبت به زنان بدون مسمومیت بارداری شایع‌تر است، به‌ویژه در آنانی که مسمومیت بارداری با زایمان زودرس یا مرده‌زایی تشدید می‌شود.

مقالات متعددی در مورد خطر بالقوه بیماری عروق کرونر زودرس در سال‌های پس از بارداری منتشر شده است که با استفاده از سی‌تی آنژیوگرافی غیرتهاجمی کرونری (CCTA) همچنین رسوب کلسیم در عروق کرونر را در زنان با و بدون سابقه مشکلات بارداری قبلی اندازه‌گیری کرده‌اند.

تحقیق فعلی که توسط جوئل جی ری و گروه تحقیقاتی وی انجام شد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر زودرس، تنگی عروق کرونر، شدت و بیماری چند عروقی با کسر تخلیه پایین‌تر بطن چپ (LVEF) را در زنانی که از قبل مسمومیت بارداری داشتند از جمله مسمومیت بارداری که نیاز به زایمان زودرس دارد یا منجر به مرده‌زایی می‌شود، ارزیابی کرد.

این تحقیق شامل زنان انتاریو در کانادا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ بود که نوزاد زنده یا مرده به‌دنیا آوردند و هیچ بیماری قلبی شناخته‌شده‌ای نداشتند. به ازای هر مادر، یک تولد به‌طور تصادفی انتخاب شد و زنان مبتلا به مسمومیت بارداری با زنانی که آن را نداشتند، مقایسه شدند.

تنگی عروق کرونر انسدادی تایید شده از طریق آنژیوگرافی مورد اصلی بود که ۴۲ روز پس از شاخص تولد اندازه‌گیری شد. پس از تعدیل سن، برابری، درآمد، روستایی بودن، دیابت، فشار خون مزمن، بیماری کلیوی، مصرف دارو و دیس لیپیدمی، مدل‌های خطر خاص که خطرات رقابتی را در نظر گرفتند، نسبت‌های مخاطره را ارائه کردند.

یافته‌های کلیدی این تحقیق شامل موارد ذیل بود:

میانگین سنی ۴۲ هزار و ۲۵۲ زن با مسمومیت بارداری در گذشته ۳۱.۱ سال بود و میانگین سنی یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۱۲۲ زن که هرگز مسمومیت بارداری نداشتند، ۳۰.۶ سال بود.

پس از ۹ سال پیگیری، ۱۸۶ زن با مسمومیت بارداری بودند که به تنگی عروق کرونری انسدادی مبتلا شدند، در مقایسه با ۱۲۳۷ زنی که به مسمومیت بارداری مبتلا نبودند.

نسبت‌ مخاطره تعدیل شده برای تنگی عروق کرونر در زنانی که مسمومیت بارداری و مرده‌زایی یا مسمومیت بارداری و زایمان زودرس داشتند در مقایسه با زنانی که هیچ‌کدام را نداشتند، بیشترین بود.

در نتیجه، زنان مبتلا به مسمومیت بارداری و بدون مسمومیت بارداری ممکن است بتوانند سیر بیماری عروق کرونر را با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی تصویربرداری عروق کرونر مانند آنژیوگرافی پرتونگاری مقطعی کامپیوتری کرونر بسنجند.

روش‌های غیرتهاجمی ممکن است ابزار مفیدی نیز برای ارزیابی پسرفت ضایعات بیماری عروق کرونر در زنان با مسمومیت بارداری پس از تغییر شیوه زندگی و درمان دارویی مانند داروهای کاهنده چربی و فشار خون باشند.

یافته‌های این تحقیق در مجله the British Medical Journal منتشر شده است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *