صداوسیما باز هم به سراغ «مختار» رفت!

سریال «مختارنامه» در حالی از هفته آینده پخش خود را دوباره در تلویزیون آغاز خواهد کرد که کماکان اثری درخور تاریخ مذهبی و آیینی ما ساخته نشده است.

سریال “مختارنامه” بعد از چند سال بازپخش، باز هم در زمانِ پخش مورد استقبالِ مخاطب قرار می‌گیرد. اما این بار خیلی‌ها اطلاع ندارند این اتفاق قرار است از یکشنبه هفته آینده بیفتد. پیگیری‌ها از امیر بیرامی مدیر تأمین و پخش شبکه آی‌فیلم نشان از تغییرِ کنداکتور این شبکه تلویزیونی و رفتن به سمتِ محرمی شدن، دارد.

«مختارنامه» در حالی از هفته آینده ساعت 22 یک ماهی در شبکه آی‌فیلم پخش خواهد داشت که بیش از یک دهه پخشِ “مختارنامه” هنوز اثری درخور تاریخ مذهبی و آیینی ما به آنتن نیامده! و این سؤال بسیاری از کارشناسان و حتی سریال‌سازان دغدغه‌مند از تلویزیون است؟

اما در این میان همیشه برای پخشِ دوباره “مختارنامه” از سیما، گروهی حرف و حدیث‌هایی را در فضای مجازی ایجاد می‌کردند. بخشی از آن به شوخی و بخشی از آن به جدّی نقدهایی را در این حوزه داشتند. در این میان، شاید آن دسته از نقدهایی که می‌گفتند صداوسیما باید کم‌کاری‌ها و غفلت‌هایش را در این حوزه بپذیرد و به کارهای الف ویژه و داستان‌ها و مفاهیم و فرهنگ عاشورایی بیش از سریال‌های متوسط و نیمه متوسط بها بدهد، بسیار نقطه نظرِ درست و اصولی است.

با همه این تفاصیل، سریال “مختارنامه” هنوز هم با تکرار مکررات، بیننده‌ای را خسته نمی‌کند. پلان به پلان و سکانس به سکانس آن جذابیت دارد. هر بار تماشایش رگه‌های تازه‌ای از بازی‌ها و کارگردانی داود میرباقری را به رخ مخاطب می‌کشد. سال 1389 بود که اثر داود میرباقری از شبکه یک سیما پخش شد. سال‌های بعد در شبکه‌های ایرانی و خارجی روی آنتن رفت و مورد استقبال بسیاری از مخاطبین قرار گرفت، حتی در مسیر راهپیمایی اربعین تصاویر سریال مختارنامه چه نقش‌های مثبت و چه منفی به‌روی بیلبوردها نقش بسته بود.

همچنین بیرامی از پخشِ سریال‌های «پرده نشین» و «یک تکه زمین» هم در شبکه آی‌فیلم خبر داد. با این احتساب ساعت‌های 19، 21 و 22 در اختیارِ سریال‌های قدیمی و مناسبتی تلویزیون قرار خواهد گرفت. سریال «پرده نشین» را بهروز شعیبی ساخته و فرهاد آئیش و حامد کمیلی نقش‌های اصلی آن را ایفا کرده‌اند. این سریال برای اولین بار در شبکه یک سیما پخش شد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:هدی پس از سالها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید اما …

بازیگران «پرده نشین» عبارتند از: ویشکا آسایش، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش، حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهران رجبی، محسن کیایی، ژیلا سهرابی، محمود پاک نیت، علی دهکردی، مائده طهماسبی، رضا مولایی، علی مردانه، شیوا ابراهیمی، ناهید مسلمی، آزاده سیفی، سارا رسول زاده، اکبر سلطان علی، ابوالفضل شاه کرم، رسول ادهمی، نقی سیف جمالی، سیامک ادیب، علیرضا زمانی نسب، محمد شهباز تهرانی، سینا سهیلی، پرهام یداالهی، بازیگران کودک: محمدرضا شیرخانلو و نیکی نیک اخلاق، با حضور سعید نیک‌پور، حبیب دهقان نسب، بابک حمیدیان و هومن برق‌نورد.

«پرده نشین» از هفتم مردادماه ساعت 21 پخش می‌شود.

سریال دیگری که قرار است از ساعت 19 همزمان با شب اول پخش شود شبکه آی‌فیلم «یه تیکه زمین» را روی آنتن می‌برد. سریالی که از شبکه دو سیما پخش شد و نقش محوری آن را داریوش ارجمند بازی می‌کند.

مجموعه نمایشی «یه تیکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور در خانه «حاج حیدر» روایت می‌شود؛ خانه‌ای با بنای قاجاری که قصد دارد پایبندی حاج حیدر را به ارزش‌های سنتی اعم از اسلامی و ایرانی نشان دهد و داستان این سریال از عید قربان آغاز می‌شود و در روز عاشورا به پایان می‌رسد و در محتوای قصه کارگردان سعی کرده بخشی از شعائر ملی و مذهبی ایرانیان را به تصویر بکشد و چند مراسم آیینی همچون تعزیه، گلریزان زورخانه‌ای و عزاداری سیدالشهدا در تکیه در این سریال نمایش داده می‌شود.

حاج حیدر که در یک نانوایی سنگکی در یکی از محله‌های قدیمی تهران مشغول به کار است هنوز نان سنگک را در ترازو وزن می‌کند و بعد به دست مردم می‌دهد؛ وی که که معتمد محل و مورد احترام مردم است و همه از او و خانواده‌اش به نیکی نام می‌برند، او در روستایی نزدیک تهران که زادگاهش است یک تکه زمین دارد و روستاییان فروش محصولات سالانه را به او و خانواده‌اش سپرده‌اند، نظم این چرخه از روزی تغییر می‌کند که حاج حیدر نانوایی را به علت تخلف تعطیل می‌کند و این شروع ماجراهای تازه‌ای است.

این در حالی است که پسران او به نام هادی احمد و محمود در کارخانه کوچکی، آرد مرغوب برای پخت نان‌های فانتزی تولید می‌کنند، این آرد از گندم‌زار حاج حیدر تهیه می‌شود و کیفیت خوبی دارد، اما محمود که جوانی طمع‌کار است، در آرد مواد اضافه و ناخالصی وارد می‌کند که گلایه اهالی محله را به دنبال می‌آورد و …

در سریال «یک تیکه زمین» بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، رویا تیموریان، عنایت بخشی، آتیلا پسیانی، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، امیرحسین رستمی، کوروش تهامی، شراره دولت‌آبادی، سپیده علایی و حدیث میرامینی و … به ایفای نقش می‌پردازند.

داریوش ارجمند در این سریال در نقش حاج حیدر جلوی دوربین رفته و شراره دولت آبادی نقش رعنا همسر حاج حیدر را بازی می‌کند، کوروش تهامی و حمید ابراهیمی نیز در نقش دو پسر این شخصیت جلوی دوربین رفته‌اند و همچنین ایفای نقش رویا خواهر حاج حیدر نیز برعهده رویا تیموریان است.

لطفاامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *